کد خبر: ۱۵۸۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۱۵ تير ۱۳۹۶ - 2017July 06
بیماری اسهال به سادگی، زندگی طبیعی فرد را مختل می‌کند، اما این بیماری آن گاه طاقت فرساتر و البته خطرناک‌تر می‌شود که فرد مبتلا کودک باشد. از این‌رو دانستن علائم بیماری و نحوه مراقبت از کودک مبتلا به این بیماری می‌تواند بسیار مفید باشد.
شفاآنلاین>سلامت>«اسهال و استفراغ» از جمله بیماری‌های شایع فصل گرماست که عوامل ویروسی، میکروبی، باکتریایی و انگلی در بروز آن دخالت دارند. در یک تعریف کلی «افزایش تعداد دفعات بیرون روی و تغییر قوام مدفوع نسبت به حالت طبیعی» را با عنوان اسهال می‌شناسیم. این بیماری به دو صورت حاد و مزمن، فرد را گرفتار می‌کند که نوع حاد آن بیشتر در فصول گرم سال مشاهده می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین،بیماری اسهال به سادگی، زندگی طبیعی فرد را مختل می‌کند، اما این بیماری آن گاه طاقت فرساتر و البته خطرناک‌تر می‌شود که فرد مبتلا کودک باشد. از این‌رو دانستن علائم بیماری و نحوه مراقبت از کودک مبتلا به این بیماری می‌تواند بسیار مفید باشد.
دکتر فریبا فشندکی در توضیح این بیماری می‌گوید: اسهال(Diarrhea) و استفراغ یکی از بیماری‌های شایع در فصل تابستان است که بسیاری افراد حداقل یک یا دو مرتبه در سال به آن مبتلا می‌شوند. این بیماری در اغلب موارد، پس از دوتا سه روز بهبود می‌یابد.
این متخصص کودکان و نوزادان می‌افزاید: علل ایجاد‌کننده این بیماری متفاوت است؛ میکروب‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها عوامل عفونی اسهال و استفراغ به شمار می‌آیند. ویروس یکی از مهم‌ترین علل بروز اسهال و استفراغ است که از طریق تماس، ‌در محیط خانه، ‌مدرسه یا مهد کودک بسرعت به دیگران سرایت می‌کند. از میان علل غیرعفونی این بیماری هم می‌توان آلرژی‌های غذایی(Food allergies)، تحمل نکردن لاکتوز و بیماری سلیاک را نام برد. البته حساسیت به برخی داروها و حتی مصرف برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها هم ممکن است اسهال را تشدید کند.
وی در ادامه به علائم اسهال و استفراغ اشاره کرده می‌گوید: درد شکم غیرمداوم، ‌اسهال، تب، ‌تهوع، ‌استفراغ، کم آبی و کاهش وزن از علائم این بیماری محسوب می‌شود. مشکلاتی مانند کم آبی را می‌توان با خشکی دهان، وجود نداشتن اشک هنگام گریه، چشم‌های گود رفته، کاهش دفعات ادرار، سرد و خشک شدن پوست و بی‌قراری تشخیص داد.
دکتر فشندکی معتقد است این بیماری در اغلب موارد خود به خود بهبود می‌یابد اما در صورت بروز علائمی مانند تب بالا، استفراغ مکرر، ‌ناتوانی در نوشیدن مایعات، ‌دردشکمی شدید، اسهال خونی، خواب آلودگی و کاهش توجه به محیط باید به پزشک مراجعه کرد.
به گفته این متخصص کودکان و نوزادان هنگامی که کودک به اسهال خفیف مبتلا می‌شود می‌توان با مراقبت صحیح در خانه روند بهبود وی را تسریع کرد.
وی توضیح می‌دهد: اسهال خفیف در کودکی که بخوبی تغذیه می‌کند و مایعات می‌نوشد، با چند روز ‌استراحت و مراقبت و همچنین جبران مایعات، بهبود می‌یابد. کودکی که کم آبی ندارد، می‌تواند تغذیه معمول خود را ادامه دهد و اگر فرد مبتلا شیرخوار بود نیز توصیه می‌شود تغذیه با شیر مادر ادامه یابد، چرا که مهم‌ترین نکته در درمان اسهال مایع درمانی است.
البته گاهی هم مشاهده می‌شود که برخی کودکان دچار کم آبی خفیف می‌شوند در چنین مواردی  «او.آر.اس»بهترین گزینه برای جبران کم آبی بدن است. نکته مهم دیگری که بهتر است به خاطر بسپارید مصرف نکردن مایعات شیرین در طی دوره بیماری است.
دکتر فشندکی در ادامه تأکید می‌کند: همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و خوشبختانه پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار ساده است. دست‌های آلوده از جمله مهم‌ترین عوامل ابتلا و انتقال این بیماری است و نباید فراموش کرد که شستن دست ها مؤثرترین راه پیشگیری از سرایت این بیماری از فردی به فرد دیگر است. شستن دست ها به مدت 15 تا 30 ثانیه قبل از هر نوبت تغذیه و بعد از توالت ضروری است. نظافت ناخن‌ها هم از موارد مهمی است که باید جدی گرفته شود. آن دسته از افرادی که امکان شست و شوی مرتب دست ها را ندارند باید از ضدعفونی‌کننده‌های الکلی به‌عنوان جایگزین مناسب استفاده کنند. شست و شوی صحیح میوه و سبزی ها قبل از استفاده، نگهداری مواد غذایی و گوشت در یخچال بلافاصله پس از خریداری و همچنین استفاده نکردن از آب و نوشیدنی‌هایی که از سلامت آنها اطمینان ندارید، همگی راه‌های ساده‌ای است که در کنترل و پیشگیری این بیماری مؤثر است.
این متخصص کودکان و نوزادان تأکید می‌کند: نباید قفس و وسایل حیوانات خانگی در آشپزخانه نگهداری یا شسته شود و غذای آنها هم نباید در کنار غذای اعضای خانواده باشد.
وی در خاتمه در مورد مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک هشدار می‌دهد: ممکن است مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک برای درمان اسهال سبب تشدید علائم و طولانی شدن دوره بیماری شود.
از سوی دیگر استفاده خودسرانه داروهای ضد اسهال نیز، حرکات روده را کند می‌کند و این امر هم منجر به طولانی شدن دوره اسهال می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنم از مصرف خودسرانه داروها اجتناب کنید.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: