کد خبر: ۱۵۸۰۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۱۴ تير ۱۳۹۶ - 2017July 05
ایام آزمون سراسری دانشگاهها و امتحان، مصاحبه علمی و...، تمهیدات مختلفی برای آرامش فرد و محیط خانواده باید اتخاذ کرد، یکی از عرصه‌هایی که باید به آن توجه کرد «تغذیه» است
شفا آنلاین>اجتماعی>در این مطلب تدابیر و پرهیزهایی برای داوطلبان کنکور سراسری بر اساس آموزه‌های طب سنتی و ایرانی ــ اسلامی آمده است.

به گزارش شفا آنلاین، ایام آزمون سراسری دانشگاهها و امتحان، مصاحبه علمی و...، تمهیدات مختلفی برای آرامش فرد و محیط خانواده باید اتخاذ کرد، یکی از عرصه‌هایی که باید به آن توجه کرد «تغذیه» است.

غذای مناسب برای فرد می‌تواند اسباب «آرامش روحی»، «سلامت جسمی» و حتی «تیزهوشی» را مهیا سازد؛ می‌دانیم که تیزهوشی و «کندذهنی»، دو مرحله دارد، یک مرحله «جبلی»، «ذاتی» و «ماندگار» است و یک مرحله «آنی» و «موقتی» حتی کسانی که تیزهوش فوق‌العاده هستند اگر غذای ناگوار و نامناسب میل کنند، مثلاً «ماست»، «دوغ»، «سرکه»، «پنیر» و... مصرف کنند، دچار «کندذهنی مقطعی» می‌شوند.

حتماً این جملات حکمت‌آمیز و ضرب‌المثلها را شنیده‌اید که «اگر ترشی نخوری، یه چیزی می‌شی» یا «اگر پنیر بخوری، خنگ می‌شی» همچنین باید از رفتارهایی که آرامش روح و جسم شما را برهم می‌زند، بپرهیزید.

حال با این مقدمه چند پیشنهاد مناسب سلبی و ایجابی را معرفی و توصیه می‌کنیم، 24 ساعت و لااقل شام و صبحانه قبل از آزمون کنکور رعایت کنید.

الف: پرهیزهای قبل از آزمون
1 ــ غذاها و میوه‌های سردمزاج، سودازا و بلغم‌زا نخورید مانند ماست، پنیر، دوغ، کشک، هندوانه، خیار، کاهو، گوجه‌فرنگی، گوشت گوساله، مرغ، سوسیس، کالباس، سالاد الویه، غذاهای یخ‌زده (فریزری) و... .

2 ــ غذاهای زودپخت (فست‌فود) نخورید.

3 ــ اگر از بیرون منزل غذا تهیه می‌کنید حتماً به کیفیت آن اطمینان داشته باشید تا تولید مسمومیت نداشته باشد.

4 ــ کنسرو و کمپوت، آب‌میوه‌های صنعتی (به‌دلیل وجود فراوان بنزوات سدیم).

5 ــ نوشیدنی‌های سرد نخورید مانند آب زرشک، آب پرتقال، آب انار (ترش).

6 ــ نوشیدنیهای گازدار نخورید.

7 ــ پای کولر و در مسیر باد سرد نخوابید.

8 ــ لباس و رختخواب راحت داشته باشید؛ از خوابیدن در تشک‌های صنعتی که بدن در آن فرو می‌رود و احتمال بروز کمردرد هست، بپرهیزید همچنین در معرض مواد آلرژی‌زا یا موادی که به آن حساسیت دارید، نخوابید مانند پر، کُرک، برخی بوها و عطرهایی که به شما آزار می‌دهند.

9 ــ از خوشبوکننده‌های سرد‌مزاج مثل ادوکلنها بپرهیزید مگر ادوکلنهایی که بارها آزموده‌اید و می‌دانید به شما آرامش می‌دهد.

10 ــ در معرض دودهای آسیب‌زا که ریه را آزار دهد یا سردرد ایجاد کند، نباشید.

11 ــ ورزش و کار سنگین و خسته‌کننده مانند کوه‌پیمایی صعب‌العبور، کُشتی، ورزشهای رزمی سخت و... نداشته باشید.

12 ــ اگر متأهل هستید و بدن شما در معاشرت، دچار افت شدید قوای جسمی و ذهنی می‌شود، باید کمی پرهیز داشته باشید.

ب: تمهیدات ایجابی
1 ــ صبح را با نماز و یاد خداوند متعال، به‌عنوان مبدأ هدیه‌بخش همه کمالات اعم از علم و معرفت و آرامش آغاز کنید و برای توفیق خودتان دعا کنید و حداقل چند آیه قرآن بخوانید؛ بهترین سوره‌ها حمد و توحید است به‌ویژه از آثار حمد، اطمینان از به‌موقع رسیدن به جلسه آزمون است همچنین بهترین ذکرها «لااله الا الله» و «صلوات بر حضرت محمد و خاندان مطهرش» است همچنین بهتر است به‌جای موسیقیهای پرضرب و نیز اندوهگین، قرآنی با صوت آرام، گوش بدهید حتی موسیقیهای سنتی هم عموماً اندوه‌افزا و سودازا هستند و از نشاط لازم ذهن برای جلسه آزمون می‌کاهند.

2 ــ غذاها و میوه‌های گرم‌مزاج، توانبخش و روح‌افزا بخورید مانند شیر و خامه محلی و ارگانیک، سیب (شیرین)، انار (شیرین)، گلابی، زردآلو، قیسی، کلم، گوشت گوسفند، کبوتر و بلدرچین و تخم آنها و... .

3 ــ غذاهای حکیمانه و ایرانی بخورید مانند حلیم، کله‌پاچه (هشدار: سیرابی سرد است)، حلوا، کاچی، تاسو (غذای کرمانیها)، شیرین‌پلو (غذای کرمانشاهی) فسنجان، فسنجان بادام (غذای دامغانیها؛ نصف بادام، نصف گردو)، آبگوشت (نخود آن خیس‌خورده باشد تا نفاخ و بادافزا نباشد) و... همچنین هُمُس (حُمُص) و فلافل از غذاهای لبنانی که با نخود تهیه می‌شود، گرم‌مزاج هستند.

4 ــ عصرانه روز قبل نخودآب (نخود پخته در آب+ ادویه+ روغن زیتون، یا کنجد) میل کنید.

5 ــ  اگر شام غذای پرچرب خوردید، برای پرهیز از تشنگی مفرط، کمی خوراکی تُرش و ملس، میل کنید تا در جلسه آزمون مدام مجبور نباشید آب بنوشید.

6 ــ بهترین توصیه برای صبحانه ترکیبی از «عسل» یا «شیره انگور یا خرما» با «ارده» یا «خامه محلی» است.

7 ــ صبح دمجوشهای آرامش‌بخش میل کنید؛ بهترین آنها گل گاوزبان است، پیشنهادهای دیگر دمجوش به‌لیمو، به سیب، به دارچین، سیب دارچین.

8 ــ اگر صبح شیر محلی در دسترس نداشتید، شیرهای پاستوریزه را با «خرما» و «گلاب» میل کنید تا سردی آن گرفته شود.

9 ــ سحرگاه دوش ولرم بگیرید و در پایان، پاهای خود را با آب سرد بشویید.

10 ــ از خوشبوکننده‌های گرم‌مزاج مثل  گل محمدی، یاس، نرگس استفاده کنید مگر آنکه بارها آزموده‌اید و می‌دانید مثلاً به‌دلیل گرمای سر، از عطر گل محمدی آزار می‌بینید؛ برای سرد‌مزاجان عطرهای بسیار گرم مثل مُشک و عنبر نیز توصیه می‌شود اما اگر تاکنون این بوها را تجربه نکرده‌اید، برای جلسه امتحان، تجربه نکنید زیرا گرمای زیاد آن برای برخی افراد موجب سردرد می‌شود.

11 ــ اگر مشکل ریوی و تنفسی ندارید در معرض دودهای آرام‌بخش و روح‌افزا قرار بگیرید؛ بهترین آنها اسپند و عود، است همچنین ترکیبی از اسپند، عود، کُندر، گُلپر.

12 ــ عصر یا شامگاه روز قبل یا سحرگاه روز آزمون، ورزش ملایم داشته باشید مانند پیاده‌روی یا شنا یا یک فوتبال یا والیبال سبُک.

13 ــ صبح روز آزمون، حدود 20 دقیقه کتف‌ها و سر را ماساژ بدهید یا با یک بُرس مناسب حدود 20 دقیقه بُرس بکشید؛ این کار موجب افزایش گردش خون در اطراف مغز و نیز دفع رسوبات احتمالی از روی پوست سر و در نتیجه دفع بهتر بُخارات مضر از مغز شده و همه اینها، کارکرد مغز را افزایش می‌دهد.

14 ــ اگر متأهل و دموی‌مزاج و دارای فشار خون گرم هستید، معاشرت با همسر موجب آرامش قلب و اعصاب شما می‌شود.
برچسب ها: طب سنتی ، کنکور ، سرد‌مزاج
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: