کد خبر: ۱۵۷۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۱۵ تير ۱۳۹۶ - 2017July 06
تاکنون روش‌های درمانی متعددی برای این بیماری یافته شده که بیشتر آنها فشار زیادی را بر بدن فرد تحمیل می‌کنند و متاسفانه همیشه هم به بهبود منتهی نمی‌شوند.
       

شفا آنلاین>سلامت>با توجه به اینکه در سراسر جهان انواع سرطان جایگاه نخست را درعلل مرگ بر اثر بیماری داراست، پرکار بودن بخش فناوری و تحقیقات پزشکی در ارتباط با مهار سرطان<Inhibition of cancer> عجیب و دور از انتظار نیست.


به گزارش شفا آنلاین:تاکنون روش‌های درمانی متعددی برای این بیماری یافته شده که بیشتر آنها فشار زیادی را بر بدن فرد تحمیل می‌کنند و متاسفانه همیشه هم به بهبود منتهی نمی‌شوند. حال اهمیت ابداع آزمایشی آسان و غیرتهاجمی که وقوع سرطان را پیش از بروز علایم آن برای ما پیش‌بینی کند، روشن می‌شود.
دانشمندان 2 مرکز پژوهشی مموریال سلوان کترینگ و شرکت ژنومیک گریل در آستانه دستیابی به چنین روشی هستند.

بر اساس گزارشی که در ژورنال انکولوژی بالینی منتشر شده و مشروح آن در گردهمایی سالانه انجمن انکولوژیست‌های ایالات متحده به سمع متخصصین این امر رسیده، کارآمدی انجام چنین آزمایشی به اثبات رسیده است. این فناوری، که با نام بیوپسی مایع شناخته می‌شود، با اسکن دقیق نمونه خون فرد DNA هایی را که از تومورهای بدخیم جدا شده‌اند شناسایی می‌کند.
دکتر پدرام رضوی، پژوهشگرارشد این تحقیق، به مدیکال اکسپرس چنین توضیح می‌دهد: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که توالی‌یابی مولکول DNA که از تومور بدخیم جدا شده و در خون به گردش درآمده، برای شناسایی سرطان کافی بوده و نیازی به نمونه‌برداری از تومور نیست. شناسایی سرطان پیش از آنکه تومور بدخیم خود را نشان دهد فرصتی بی‌نظیر در اختیار ما می‌گذارد که بیماری راپیش ازپیشرفت شناسایی و درمان کنیم.»
آشکارسازی دقیق
این تحقیق با مطالعه روی 124 نمونه خون از بیمارانی که سرطان متاستازدهنده پستان، پروستات وریه داشتند آغاز شد. با شناسایی 508 جهش ژنتیکی در این نمونه‌ها و 864 تغییر ژنتیکی در نمونه‌هایی که از بافت تومور بدخیم گرفته شده بود، مشاهده شد که 73 درصد از ژن‌های جهش یافته‌ای که در تومور مشاهده شده بود در خون فرد هم وجود دارد. در 89 درصد بیماران مبتلا به سرطان پستان حداقل یک ژن جهش یافته مشترک در خون و نمونه جدا شده از تومور پستان، مشاهده شد.
دکتر رضوی توضیحات خود را چنین ادامه می‌دهد: «تحلیل تلفیقی ما از نتایج به دست آمده از DNA موجود در نمونه خون و DNA گلبول‌های سفید خون به ما امکان می‌دهد که با دقت بیشتری وجود سلول‌های سرطانی را تشخیص دهیم و توالی‌یابی نیز امکان جستجوی اجزا کوچک و نادر سرطانی را برای ما ممکن می‌سازد.»
انجام بیوپسوی مایع در پیشگیری از پیشرفت سرطان بسیار نویدبخش است، آنقدر نویدبخش که شرکت ژنومیک گریل، که توسط بیل گیتس و جف بزوس تاسیس شده، از آن حمایت مالی می‌کند. به گزارش خبرگزاری رویترز با اینکه انجام بیوپسی از خون سابقه دارد، روش ابداعی دکتر رضوی و تیمش 100 برابر بیشتر از دیگر روش‌ها دقیق و موثر بوده است. با این‌حال دکتر رضوی معتقد است که فقط گام نخست در انجام این روش برداشته شده و راه زیادی پیش رو است.سپید
FUTURIST

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: