کد خبر: ۱۵۷۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۴ - ۱۳ تير ۱۳۹۶ - 2017July 04
متاسفانه این روزها آشنایی و تجربه یکبار مصرف این نوع مواد در بین دختران دبیرستانی حتی بیشتر از پسران گزارش شده است و خانواده ها باید اگاه باشند که دیگرتفاوتی در جنسیت نوجوانان در تجربه و وابستگی به مواد صنعتی و سنتی دیده نمی شود.

شفا آنلاین>اجتماعی>مسئله اعتیاد و اشنایی با مواد مخدر و روانگردان ها از نگرانی مهم خانواده های امروزی است. بسیاری از مراجعین و  خانواده ها در پی یافتن راه حلی برای پیشگیری از اعتیاد و آسیب های ناشی از آن برای جوانان و نوجوانان هستند.

متاسفانه  این روزها آشنایی و تجربه یکبار مصرف این  نوع مواد در بین دختران دبیرستانی حتی بیشتر از پسران گزارش شده است و خانواده ها باید اگاه باشند که دیگرتفاوتی در جنسیت نوجوانان  در تجربه و وابستگی به مواد صنعتی و سنتی دیده نمی شود.

مطالعات اخیر نشان می دهد که مغز نوجوانان در مرحله حساسی از رشد است. مواد مخدر و روانگردان ها و حتی الکل باعث تخریب سلولهای مغز ، اسیب عصب، از دست دادن حافظه و اشکال در یادگیری،می شود.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد انسان هرقدر در سن پایین تر  عادت به نوشیدن الکل یا مصرف مواد دخانی و مخدر و روانگردانها داشته باشد خطر اعتیاد او به آن ماده بسیار بیشترخواهد شد .

همچنین یک نوجوان ممکن است از نظر فیزیکی بالغ به نظر برسد اما مغز او هنوز در مرحله شکل گیری است و ان بخشی از مغز که مربوط به کنترل محرک ها و تصمیم گیری های درست است آخرین بخش از مغز است که شکل میگیرد.

اما بهتر است خانواده ها این نکته را بدانند که بسیار بیش از حد تصور قدرتمند هستند .

بچه ها عمیقا به طرز فکر والدین خود اهمیت می دهند و گرچه ممکن است این موضوع  را نشان ندهند اما اعتقادات و ارزشهای شما والدین چنان برایشان اهمیت دارد که می تواند انها را به سوی مخدر سوق دهد یا برعکس انها راازین مسئله برحذر دارد.در کنار تمام این موارد کارها و رفتارهای ما، لحن صحبت کردن و تن صدایمان در هنگام برخورد باانها هم بسیار مهم است.همچنین شفاف و رک صحبت کنیم و برایشان دلیل بیاوریم.

اگر متوجه شدید که در فرزندتان تغییراتی در رفتار، نمرات ،ظاهر، دوستان ،عادات خوابیدن و نحوه غذا خوردن، و ساعات رفت و امد ،از دست دادن علایق و دوری از جمع های خانوادگی و ... به وجود امده باید وارد عمل شوید.اجازه دهید فرزندتان بداند که شما متوجه این تغییرات شده اید.

راهکارها :

به حرفهایش گوش دهید وبا این عبارات به او بازخورد دهید: چند روزی هست که مثل سابق غذا  نمی خوری و این من را نگران میکند.احساس می کنم نسبت به قبل کمتر به ظاهر خود میرسی ایا اتفاقی  افتاده که باعث شده نسبت به خودت بی توجه شوی ؟ بودن با بعضی از دوستانت من را نگران کرده بهتر نیست راجع به این موضوع کمی باهم صحبت کنیم.؟ نمراتتت نسبت به قبل افت کرده.واقعا نگران کننده است. چه برنامه ای برای این موضوع داری؟

 

با پرسیدن سوال جوانان را به چالش بکشید. اطلاعاتتان را زیاد کنید و با متخصصین در این زمینه مشورت کنید.هر انچه برای درمان او لازم است فراهم کنید.به یادداشته باشید به تنهایی قادر به انجام این کار نیستید. با احساس مسئولیت کردن در مورد احساسات فرزندان،صحبت در مورد مشکلاتشان تشویق آنها برای دستیابی به اهداف و ارزوهایشان به انها اجازه دهید تا متوجه شوند که چقدر برایشان احترام گذاشته و  ارزش قائل هستید. جوانانی که از طرف والدینشان مورد توجه قرار می گیرند دارای عزت نفس و اعتماد بنفس بالایی هستند . .احساس مسولیت بیشتری می کنند و کمتر به اموری می پردازند که برخلاف ارزشها ،علایق و اینده شان باشد.

به جای یک سخنرانی طولانی که به بحث و نصیحت ختم خواهد شد و برای نوجوانان بی نتیجه خواهد بود به دنبال فرصت کوچکی باشید که سر صحبت را باز کنید.برای مثال:

درحال گوش دادن به رادیو: "تو فکر میکنی چیزی که اون روانشناس گفت درست باشه؟"

در  حال تماشای تلویزیون

در حال خواندن مجله یا روزنامه: " نظرت در مورد این چیه؟اینجا میگه بعضی از وقتها بچه ها مواد مخدر مصرف میکنن که احساس خوبی داشته باشند اما بعد از مدتی برای طبیعی و نرمال شدن حالشان مواد مصرف میکنند."

در حال گوش دادن به موزیک: "نظرت در مورد این ترانه چیه؟"


دقت داشته باشید این کارها باید به صورت مستمر انجام شود. بچه ها باید نظرات شما را در مورد مواد مخدر به روشهای مختلف و در زمانهای مختلف بشنوند.باید انقدر با شما راحت باشند که از شما سوال بپرسند.به سوالاتتان پاسخ دهند و احساسات و عقایدشان را مطرح کنند.
مهشید اسماعیلی -درمانگراعتیاد و مشاورخانواده -روانشناس کودک و نوجوان
برچسب ها: اجتماعی ، اعتیاد ، تجربه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: