کد خبر: ۱۵۷۵۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۱۱ تير ۱۳۹۶ - 2017July 02
امیدواریم تعرفه‌ها در سال 97 بازنگری شود و بتوانیم آن را جبران کنیم. البته این مصوبه وحی منزل نیست؛ همانطور که مجلس می‌تواند در مصوبه‌های خود تجدید نظر کند دولت هم می‌تواند مصوبه‌های هیات وزیران را تغییر دهد

شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت با ابراز امیدواری نسبت به واقعی شدن تعرفه‌های درمانی و با بیان اینکه ما هم به تعرفه‌های 96 نقد داشتیم، گفت: امیدواریم تعرفه‌ها در سال 97 بازنگری شود، البته مصوبه مربوط به تعرفه‌های امسال وحی منزل نیست و همانطور که مجلس می‌تواند در مصوبه‌های خود تجدید نظر کند، دولت هم می‌تواند مصوبه‌های هیات وزیران را تغییر دهد.

به گزارش شفا آنلاین، سیدحسن هاشمی در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های جدید مرکز طبی کودکان ضمن اشاره به ضریب بالای اشغال تخت‌های بیمارستانی در شهر تهران اظهار کرد: بیشتر مراکز درمانی در تهران بیش از ۹۰ درصد ضریب اشغال تخت دارند. این عدد گاهی در اورژانس‌های(Emergency) بیمارستان‌ها نیز به بیش از ۱۲۰ درصد می‌رسد و تخت خالی ندارند. در چهار سال فعالیت دولت یازدهم هدف‌گیری ما مربوط به مناطق محروم و حاشیه استان تهران بوده است. در بیشتر این مناطق ساخت مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به اتمام رسیده یا بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است و طی یک یا دو سال آینده به طور کامل ساخته می‌شود.

ساخت ۲۵هزار تخت بیمارستانی در دولت یازدهم

وی افزود: باید کاری کنم که مردم برای دریافت خدمات درمانی به تهران و مراکز استان‌ها نیایند. ما در این دوره از وزارت بهداشت(Ministry of Health) ۲۵ هزار تخت بیمارستانی تحویل دادیم که برابر با یک چهارم تخت‌هایی است که از ابتدای ساخت بیمارستان‌ها در کشور است. تخت بیمارستانی ویژه کودکان نیز به میزان دو برابر افزایش یافته، اما همچنان به همین تعداد تخت نیاز داریم.

آموزش در بیمارستان‌ها ارتقا یابد

وزیر بهداشت ضمن اشاره به ضرورت حضور بخش خصوصی در ساخت و تجهیز بیمارستان‌های کشور ادامه داد: ما باید بخش آموزشی بیمارستان‌ها را نیز ارتقا دهیم. طی یکی - دو دهه گذشته به دلیل بار اضافه‌ای که به مراکز آموزشی وارد شده است، این مراکز آسیب دیده‌اند.

هاشمی درباره وضعیت کمبود پرستار در کشور نیز توضیح داد و گفت: در حال حاضر نسبت پرستار به تخت بیمارستانی در ایران و در بعضی از مراکز ایران شش دهم درصد و در مجموع ۱.۴ درصد است که این رقم بسیار کم است؛ در حالی که باید به رقم بیش از دو درصد ارتقا یابد. البته این عدد در هر کشوری متفاوت است. برای مثال در ژاپن نسبت پرستار به تخت بیمارستانی ۱۴، در اروپا ۸ و در کشورهای منطقه مانند ترکیه ۲.۳ درصد است.

۱۱۰ هزار نیروی قراردادی در حوزه سلامت

وی افزود: با توجه به این وضعیت جامعه پرستاری ناراحت هستند و البته حق دارند. در بعضی از مراکز که نسبت پرستار به تخت بیمارستانی ۱.۴ درصد است، پرستاران به صورت قراردادی فعالیت می‌کنند. حتی بعضی از آنها ۲۰ سال است که قراردادی هستند. در حال حاضر ۱۱۰ هزار نیرو در تمام بخش‌های حوزه سلامت(Health) داریم که قراردادی هستند.

تعرفه‌ها واقعی شود، نیازی به استخدام دولتی نخواهد بود

وزیر بهداشت ضمن اشاره به نیاز کشور به ۷۰ تا ۱۰۰ هزار پرستار جدید در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها تاکید کرد: اگر تعرفه‌ها را واقعی کنند، نیازی به استخدام دولتی نیست و هر بیمارستان می‌تواند به صورت جداگانه یک ردیف استخدامی داشته باشد.

بیمه‌ها از تعرفه‌ها دفاع نکردند

دولت می‌تواند در تعرفه‌ها تجدید نظر کند

هاشمی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره تعرفه‌های درمانی 96، با بیان اینکه بیمه‌ها در جلسه شورای عالی بیمه و سازمان برنامه و بودجه از تعرفه‌ها به خوبی دفاع نکردند اظهار کرد: امیدواریم تعرفه‌ها در سال 97 بازنگری شود و بتوانیم آن را جبران کنیم. البته این مصوبه وحی منزل نیست؛ همانطور که مجلس می‌تواند در مصوبه‌های خود تجدید نظر کند دولت هم می‌تواند مصوبه‌های هیات وزیران را تغییر دهد. این هیات به طور مداوم در هر جلسه چندین مصوبه دارد و تا به حال ندیده بودیم مصوبه‌ای تا این اندازه بازتاب داشته باشد و مورد پرسش قرار گیرد.

تعرفه‌ها واقعی شوند

پزشکان صبر پیشه کنند

وی افزود: امیدواریم تعرفه‌ها واقعی شوند؛ چرا که در بیمارستان‌ها باید دستگاه‌های پزشکی جایگزین شوند و مراکز درمانی نیز توسعه پیدا کنند. در حال حاضر هزینه تعرفه یک تخت بیمارستانی 135 هزار تومان حساب می‌شود در حالی که قیمت تمام شده آن 230 هزار تومان است. در کجای دنیا می‌شود با این تعرفه‌ها ادامه داد. در عین حال از بخش خصوصی که تعرفه‌ها را رعایت می‌کند تشکر می‌کنیم و از جامعه پزشکی می‌خواهیم که صبر پیشه کند.

به تعرفه‌های 96 نقد داشتیم

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه ما از قانون تبعیت می‌کنیم، ادامه داد: ما هم به این تعرفه‌ها نقد داشتیم و معتقد هستیم در حوزه سلامت باید قیمت تمام شده و سود منطقی برای بخش‌های دولتی و خصوصی مشخص شود و به نحوی تعریف شود که مجموعه‌های درمانی اداره شوند. امیدواریم همانطور که قیمت تمام شده آب، برق و گاز حساب می‌شود، در بهداشت و درمان نیز همین روند وجود داشته باشد.

وی همچنین اضافه کرد: ظاهرا سیاستگذاران در حوزه سلامت این نگاه را ندارند اما امیدواریم در دولت دوازدهم بخشی از این نواقص برطرف شود.

پیشنهاد وزارت بهداشت برای ورود 40 بیماری به لیست بیماران خاص

هاشمی در خصوص اقدام وزارت بهداشت برای ثبت برخی بیماری‌ها به نام خاص نیز توضیح داد و گفت: ما 40 نوع بیماری را پیشنهاد دادیم که به عنوان خاص محسوب شوند. هدف ما حمایت از بیماران نیازمند است. اما دولت و مجلس باید در این زمینه تصمیم گیری کنند. امیدواریم اگر نمی‌توان یکباره تمام این بیماری‌ها را به عنوان خاص تلقی کنیم، اما در هر دولت تعدادی از این بیماری‌ها حمایت شوند. بعد از 38 سال یکی از اهداف انقلاب که حمایت از اقشار ضعیف بود، مغفول مانده است. مشکل رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی نیز وجود یک سازمان متولی و پاسخگوست.

دریافتی پرستاران نسبت به پزشکان منطقی نیست

وزیر بهداشت در پاسخ به علت برخی خبرسازی‌ها و حاشیه‌سازی‌ها درباره وزارت بهداشت نیز گفت: این اقدامات هجمه نیست؛ بلکه خبرسازی و حاشیه سازی است و همیشه وجود داشته است. ما هنوز هم با کمبود پرستار روبرو هستیم. حجم کاری آنها زیاد است و دریافتی‌شان نسبت به پزشکان منطقی نیست. این وضعیت از 27 سال پیش که نظام فی‌فور سرویس و خودگردانی بیمارستان‌ها آغاز شد، به وجود آمد.

وی با تاکید بر اینکه نظام پرداختی در حوزه سلامت باید اصلاح شود افزود: در حال حاضر در زمینه نسبت‌های پرداختی حوزه سلامت به جامعه پرستاری، پزشکی و پیراپزشکی ظلم شده و غیرواقعی است. ما هم آن را قبول نداریم و باید برای آن برنامه جدید داشته باشیم.

اعتراضات به حق است

هاشمی در خصوص وضعیت پرداخت کارانه‌ها نیز توضیح داد و گفت: در حال حاضر کارانه‌ها با تاخیر هشت تا 10 ماهه پرداخت می‌شود. سازمان تامین اجتماعی نیز می‌گوید از دولت طلب داریم اما این منطق درست نیست. برای بیمه سلامت هم که 11 میلیون بیمه شده جدید دارد سرانه کافی پیش بینی نشده و با کمبود اعتبار روبرو هستیم. امیدواریم سازمان برنامه و بودجه برای سال 97 اعتبار خوبی پیش بینی کند؛ چرا که مشکلات جدی ایجاد شده و اعتراضاتی که مطرح می‌شود به حق است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: