کد خبر: ۱۵۷۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۱۱ تير ۱۳۹۶ - 2017July 02
بیمه سلامت ایرانیان با هدف پوشش بیمه ای خانوارهایی که تاکنون تحت هیچ پوشش بیمه ای نبودند شکل اجرایی به خود گرفت که اغلب این افراد در مناطق محروم یا حاشیه شهرها سکنی گزیده اند.
شفاآنلاین>سلامت>نمایندگان مجلس معتقدند که انجام آزمون وسع خللی در روند اجرای طرح وارد نمی کند و می تواند به موفقیت بهتر طرح بیانجامد اما عده ای نیز معتقدند اجرای آزمون وسع با اهداف اصلی بیمه سلامت مغایرت دارد..

به گزارش شفاآنلاین،بیمه سلامت ایرانیان با هدف پوشش بیمه ای خانوارهایی که تاکنون تحت هیچ پوشش بیمه ای نبودند شکل اجرایی به خود گرفت که اغلب این افراد در مناطق محروم یا حاشیه شهرها سکنی گزیده اند.

اجرایی شدن بیمه همگانی سلامت جهت ارایه خدمت رایگان به افراد یکی از طرح های موفق دولت بود که توانست گام های مثبتی نیز بردارد اما به جهت کمبود منابع مالی، متولیان این امر درصدد برآمده تا افراد متمولی که تحت پوشش این بیمه قرار دارند درصدی از سهم بیمه خود را پرداخت کنند.

سرپرست دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره برقراری آزمون وسع و دریافت حق بیمه از مشمولان طرح بیمه همگانی که تا کنون رایگان بود، اعلام کرد توانمندی مالی و وسع بیمه شدگان تحت پوشش از طریق آزمون وسع و پایگاه داده‌ها که وزارت رفاه در اختیار دارد سنجیده خواهد شد و میزان مشارکت فرد برای پرداخت حق بیمه مشخص می‌شود.

حال برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که این آزمون وسع خللی در روند اجرای طرح وارد نمی کند و می تواند به موفقیت بهتر طرح بیانجامد اما عده ای نیز معتقدند اجرای آزمون وسع با اهداف اصلی بیمه سلامت مغایر بوده و نباید برای کسری اعتبارات، آزمون وسع انجام داد.

 

قربانی:  حذف حدود ۱.۵ میلیون نفر از پوشش بیمه سلامت/ آزمون وسع افراد پردرآمد را شناسایی خواهد کرد

محمد حسین قربانی درباره حذف تعدادی از بیمه شدگان بیمه سلامت با انجام آزمون وسع، افزود: واقعتی آن است که منابع دولت در حوزه درمان محدود است و این کمبود منابع بیمارستان ها، شرکت های دارویی و دانشگاه های علوم پزشکی را نیز در بر می گیرد لذا برای آنکه این فضای بی حد و حصر را محدود کنیم باید به دنبال راهکاری باشیم.


نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بدون شک باید بین افرادی که دارای تمکن مالی هستند و دهک های پایین جامعه تفاوتی وجود داشته باشد تا همه افراد بتوانند از خدمات بیمه سلامت بهره مند شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با مثبت ارزیابی کردن انجام آزمون وسع برای شناسایی افراد متمول، تصریح کرد: شناسایی متمولان مالی که تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته اند جزو ضرورت ها است و همانند حذف افراد پردرآمد از یارانه هاست که باید شناسایی شوند زیرا نیازمندان باید در حوزه درمان مورد توجه قرار گیرند تا ارایه خدمت به آنها به بهترین شکل ممکن انجام شود.

قربانی افزود: در همه جای دنیا چنین روشی رواج دارد و افرادی که نیازمند هستند باید مورد حمایت درمانی قرار گیرند لذا آزمون وسع می تواند دهک های پایین و دهک های بالا را به وسیله آمار و ارقام دقیق دولت شناسایی کرده و در صدد حذف افراد پردرآمد برآید.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: به نظر می رسد با توجه به بررسی های انجام شده حدود یک و نیم میلیون نفر از پوشش بیمه سلامت خارج شوند.

 

امینی فرد:  افراد متمول باید از تحت پوشش بیمه سلامت خارج شوند

محم نعیم امینی فرد با تاکید بر ضرورت انجام آزمون وسع برای شناسایی افراد متمول تحت پوشش بیمه سلامت، افزود: در برنامه ششم توسعه مجلس به دولت تکلیف کرده تا افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی تحت پوشش رایگان بیمه سلامت قرار گیرند و مابقی افراد با انجام آزمون وسع، در پرداخت سرانه بیمه مشارکت داشته باشند.


نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بدون شک مشارکت افراد ضامن ارایه کیفیت خدمات است و پرداخت سرانه بیمه از سوی افراد متمول می تواند به ارایه بهتر این خدمات کمک کند ضمن آنکه میزان سرانه نیز عدد قابل توجهی نیست و افراد می توانند به راحتی آن را پرداخت کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: نباید نگرانی در انجام آزمون وسع و مشارکت افراد در پرداخت حق بیمه وجود داشته باشد زیرا حتی اگر برخی افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نباشند اما امکان حق بیمه را نیز نداشته باشند م یتوانند با دریافت نامه ای از سوی کمیته امداد یا بهزیستی، از بیمه رایگان سلامت برخوردار شوند.

وی تاکید کرد: با توجه به کاهش شدید منابع بیمه ای و افزایش قابل توجه مطالبات بیمارستان ها یک راه برون رفت از این معضل، مشارکت شهروندان در امر بیمه است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: انجام آزمون وسع جزو خواست مجلس است و می تواند به ارایه کیفیت بهتر خدمات به بیمه شدگان سلامت کمک کند.

 

سلیمی:  انحراف طرح بیمه سلامت با حذف بیمه‌شدگان

اصغر سلیمی درباره راه اندازی آزمون وسع برای شناسایی افراد متمول تحت پوشش بیمه سلامت، افزود: انجام آزمون وسع، قابل قبول نخواهد بود زیرا با اهداف اصلی بیمه سلامت مغایرت دارد.


نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: واقعیت آن است که از ابتدا بیمه سلامت با هدف خدمت به افراد محروم در برخی از نقاط کشور آغاز شد تا حدود 11 میلیون نفر از افراد را تحت پوشش بیمه قرار داده و خدمات رایگان درمانی را به بیماران ارایه کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: بدون شک اگر افراد تحت پوشش بیمه سلامت از تمکن مالی برخوردار بودند پیش از این ها، خود را بیمه کرده و خدمات درمانی دریافت می کردند.

وی یادآور شد: در قانون نیز قانونگذار بر این نکته تاکید کرده تا افرادی که در شهرهای کوچک یا مناطق محروم قرار دارند بتوانند از حمیات های بیمه ای برخوردار باشند حال انجام آزمون وسع با روح قانون مغایرت دارد زیرا بدون شک افرادی که تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند قادر به پرداخت سهم حق بیمه خود نخواهند بود.

سلیمی درباره کسری بودجه بیمه سلامت، یادآور شد: از سویی دیگر باید این واقعیت را پذیرفت که با انجام آزمون وسع، نمی توان کسری بودجه بیمه سلامت(Health insurance) را جبران کرد و باید دولت برای این کسری اعتبارات، منابع مالی دیگری را درنظر گیرد.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی،(PARLIAMENT) گفت: بیمه سلامت افراد زیادی را تحت پوشش قرار داده که انجام آزمون وسع می تواند به اهداف اصلی این بیمه ضربه زده و منجر به از بین رفتن اعتماد عمومی شود زیرا با انجام آزمون وسع، برخی افراد تحت پوشش این بیمه باید 15 تا 100 درصد حق بیمه خود را پرداخت کنند.خانه ملت



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: