کد خبر: ۱۵۷۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۱۰ تير ۱۳۹۶ - 2017July 01
نانولوله های کربنی ویژگی های قابل توجهی دارند که از آن جمله می توان به هدایت عالی حرارتی، استحکام مکانیکی و هدایت الکتریکی اشاره کرد.
شفا آنلاین>سلامت>نتایج یک مطالعه جدید در ایتالیا نشان می دهد که استفاده از نانولوله های کربنی برای اتصال مجدد نرون ها خطری ندارد و بر این اساس، امید می رود که با استفاده از نانولوله های کربنی بتوان عملکرد عصبی افراد مبتلا به جراحت های نخاعی را بازسازی کرد.

به گزارش شفا آنلاین،نانولوله های کربنی ویژگی های قابل توجهی دارند که از آن جمله می توان به هدایت عالی حرارتی، استحکام مکانیکی و هدایت الکتریکی اشاره کرد. از نانولوله های کربنی می توان برای ساخت سخت ترین الیافی که تاکنون ساخته شده است، تراشه های رایانه ای که دو برابر سریعتر از تراشه های سیلیکونی کار می کنند و نیز ساخت سیاه ترین ماده جهان 'وانتابلک' (Vantablack) استفاده کرد.

به نظر می رسد که نانولوله های کربنی به دلیل طویل، نازک و رسانا بودن، کاندیدای خوبی برای پروتزهای عصبی، به کارگیری در بازیابی عملکرد مسیرهای عصبی آسیب دیده و سیسم هایی هستند که با بدن انسان ارتباط دارند.

در گذشته نگرانی هایی در مورد ایمنی استفاده از نانولوله های کربنی وجود داشت. ماهیت فیبری این نانولوله ها آنها را در طبقه 'آزبست ها' قرار می دهد و مشخص شده است که آنها در غشای سلولی - لایه ظریفی که از مولکول های لیپید ساخته شده است- نفوذ می کنند.

اما نتایج مطالعه محققان دانشکده بین المللی مطالعات پیشرفته ایتالیا، نشان داده است که از نانولوله های کربنی می توان با خیال راحت برای اتصال مجدد نرون های عصبی استفاده کرد.

آنها در این مطالعه برای کنترل رشد و بازسازی اتصالات الکتریکی از دست رفته میان سلول های عصبی، نانولوله های کربنی را در نرون ها اذغام کردند و با نشان دادن ایمنی استفاده از این نانولوله ها، امیدوارند که از این طریق بتوان عملکرد عصبی افراد مبتلا به جراحت های نخاعی را بازگردانند.

محققان در این مطالعه سطح نانولوله های کربنی را از لحاظ شیمیایی به گونه ای اصلاح کردند که به راحتی به یک جوهر نانولوله کربنی برای پردازش تبدیل شوند. سپس این جوهر را بر یک سطح شیشه ای صاف ریختند و تا دمای 350 درجه سانتیگراد گرم کردند تا حصیر نازکی از نانولوله های کربنی خالص درست کنند.

محققان سپس نرون ها را از هیپوکامپ موش های آزمایشگاهی برداشتند و آنها را مستقیما روی این حصیر نانو لوله ای قرار دادند. بعد از یک دوره کمون در درجه حرارت بدن، این سلول ها جهت ارزیابی هدایت و سازگاری با سطح نانولوله کربنی آزمایش شدند.
نتیجه این مطالعه محققان را متقاعد کرد که از نانولوله های کربنی می توان با خیال راحت استفاده کرد.

این مطالعه همچنین نشان داد که سلول های عصبی در حال رشد بر بستری مسطح از نانولوله های کربنی، بسیار سریعتر از حالت عادی به مرحله بلوغ می رسند.
با این حال، محققان با اشاره به کارآیی نانولوله های کربنی در تسهیل رشد کامل نرون ها و تشکیل سیناپس های جدید، خاطر نشان کردند که این نتایج ابتدایی هستند و هنوز مسائل مهمی وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: