کد خبر: ۱۵۷۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۱۰ تير ۱۳۹۶ - 2017July 01
فرهنگ سازی پیشگیری در عرصه سلامت از ضروت‌های جامعه است و آگاه سازی در عرصه بهداشت دهان و دندان نباید تنها در هفته سلامت پیگیری شود
شفاآنلاین>سلامت>فرهنگ سازی پیشگیری در عرصه سلامت از ضروت‌های جامعه است و آگاه سازی در عرصه بهداشت دهان و دندان نباید تنها در هفته سلامت پیگیری شود.

به گزارش شفاآنلاین، محمود ابراهیمی دندانپزشک عمومی گفت: بحث سلامت(Health) دهان و دندان از موضوعات مهم سلامت است و از آنجایی که بیش از نیمی از افراد جامعه گرفتار مشکلات سلامت دهان و دندان هستند و در تمام دنیا هم شایع ترین بیماری های عفونی، پوسیدگی دندان است با آگاه سازی باید شعار خودمراقبتی و سبک زندگی سالم را در زندگی نهادینه کنیم.

وی با اشاره به آمار روبه رشد پوسیدگی های دندان در جامعه افزود: آمارها نشان می دهد در جامعه فرهنگ سلامت دهان و دندان نیاز به آگاه سازی دارد و در افراد دیابتی این توجهات باید  دو چندان در نظر گرفته شود.

این متخصص بیماری های دهان و دندان اظهار کرد: تعداد دندان های پوسیده بین کودکان ۱۲ ساله کشور بر اساس شاخص ها ۲.۰۹ درصد است و ۸۳ درصد این آمار مربوط به پوسیدگی دندان است، یعنی هر فرد ۱۲ ساله حداقل ۲ دندان پوسیده دارد که هر سه سال یک واحد به دندان های پوسیده اضافه می شود.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: در بیماران دیابتی به طور معمول همه بافت های بدن در گیر آسیب می شود، همانگونه که قلب ، کلیه ، چشم درگیر می شود بافت دهان و دندان از جمله لثه و استخوان نگهدارنده دندان درگیر شده و بافت لثه در هنگام مسواک زدن دچار التهاب ، قرمزی و در ادامه التهاب لثه موجب تحلیل لثه ،استخوان و لقی دندان می شود.

وی در ادامه مطرح کرد: خشکی دهان یکی از علائم بیماران دیابتی و عاملی برای پوسیدگی دندانها است چون بزاق  باعث شست و شوی دندان می شود و در واقع خشکی دهان و عدم شست و شو دندانها توسط بزاق زمینه فعالیت بیشتر و راحت تر میکروبی را مهیا می کند.

ابرهیمی گفت: از آنجایی که بیماران دیابتی در رابطه با دهان و دندان درگیر خشکی دهان، پوسیدگی دندانها ، التهاب، قرمزی و خونریزی  لثه و در صورت پیشرفت لقی دندانها می شوند توصیه می شود حداقل سالی 2 مرتبه به دندان پزشک مراجعه کنند و از سالم بودن دندان های خود اطمینان کافی کسب کنند زیرا خشکی دهان باعث تسریع خرابی دندان ها می شود.

وی اظهار کرد: شیوع روز افزون دیابت و عوارض آن بر دهان و دندان ایجاب می کند تا افرادی که سابقه بیماری دیابت دارند نسبت به کنترل قند خود اقدام کنند تا از آسیب و درگیری لثه و دندان جلوگیری کنند.

ابراهیمی افزود: بیماران دیابتی در زمان مراجعه حتما دندانپزشک خود را در جریان بیماری خود قرار دهند و پیش از انجام معالجات دندانپزشکی دارو خاص خود را مصرف و فشارخون خود کنترل کرده باشد و به طور معمول پیش از مراجعه به دندانپزشک با پزشک خود در مورد بیماری و دارو های مصرفی ، مشورت کند.

به گفته این متخصص بیماری های دهان و دندان بیماران دیابتی هر 3 تا 6 ماه برای پیشگیری از عوارض دهان و دندان بیماری دیابت برای معاینه باید به دندانپزشک مراجعه کند.

 ابراهیمی  در ادامه سلامت دهان و دندان را جزئی از اولویت های سبک زندگی برای پیشگیری از مشکلات دهان  و دندان دانست و افزود: سلامت دهان و دندان را باید مادر در دوران بارداری رعایت کرده و پیش از رویش دندانها با تغذیه مناسب کودک و تمیز کردن لثه ها از بیماری لثه مانند آفت دهانی و برفک در کودکان پیشگیری حاصل کند.

وی گفت: والدین باید آموزش بهداشت دهان و دندان را با رویش اولین دندان در صورت امکان با پارچه مناسب و با افزایش تعداد دندانها های رویش یافته با مسواک انجام دهند و با فرهنگسازی از سال های اولیه سلامت دهان و دندان را در نظر بگیرند.

این متخصص بیماری های دهان و دندان اظهار کرد: برای نگهداری و حفظ بهداشت دهان دندان توصیه می شود با تغذیه مناسب مانند مصرف روزانه از شیر ولبنیات، میوه و خودداری از مصرف مواد قندی ،شیرینی جات و ویزیت 6 ماه یک بار به دندانپزشکی از پوسیدگی دندان و بیماری دهان پیشگیری کرد.باشگاه خبرنگاران جوان
برچسب ها: دندان ، سلامت ، بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: