کد خبر: ۱۵۷۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۱۰ تير ۱۳۹۶ - 2017July 01
رسول خضری در تشریح جزئیات طرح قانونی ممنوعیت تجویز داروهای خارج از فهرست دارویی کشور، اظهار داشت: این طرح با همکاری وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان در حال بررسی است و اگر به تصویب مجلس برسد، می‌تواند به حوزه سلامت و کنترل هزینه‌ها کمک کند.
شفاآنلاین>جامعه پزشکی>گاهي نسخه‌پيچ‌ها ممکن است در تحويل دارو به بيماران اشتباه کنند. هر بيمار انتظار دارد که دارو، صحيح، دقيق، با برچسب نام و دستور مصرف به او داده شود. گرچه نمي‌توان به‌طور کامل خطاهاي نسخه‌پيچي را از بين برد، اما با بررسي‌هاي دقيق و توضيحات مناسب به بيماران مي‌توان اين نوع خطاها را به حداقل ممکن رساند، چراکه مشاوره دارويي نقش مهمي در کاهش خطاهاي دارويي دارد.

به گزارش شفاآنلاین،رئیس اداره پاراکلینیک درمان تامین اجتماعی استان تهران گفت: سالانه در حدود 600‌میلیون دلار بابت تجویز غیراستاندارد دارو در کشور ضرر می‌کنیم. عباس حاتمی افزود: استاندارد تجویز دارو به ازای هر نسخه در دنیا 2/1‌درصد است، در حالی‌که در کشور ما به ازای هر نسخه سه قلم دارو از سوی پزشک برای بیمار تجویز می‌شود و این امر تبعات و خسارات جانی و مالی بسیاری به همراه دارد. او تصریح کرد: استفاده از هر دارویی عوارضی به دنبال دارد و گاهی ممکن است علائمی به دنبال نداشته باشد و یکدفعه بروز کند، اما با وجود این امر، هنوز مردم ما دارودرمانی را نسبت به سایر درمان‌ها ترجیح می‌دهند. حاتمی با تاکید بر اینکه مصرف دارو باید منطقی و علمی باشد، افزود: متاسفانه دارودرمانی همچنان انتخاب اول مردم است و مردم هنوز اطلاعات دقیقی از عوارض استفاده بیش از حد دارو و در پیش گرفتن دارودرمانی ندارند. او به نظارت بر عملکرد پزشکان در تجویز دارو در درمان غیر‌مستقیم اشاره کرد و گفت: روند تجویز دارو در نسخ توسط شورای پزشکی و کمیته تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد و به پزشکانی که نسبت به تجویز دارو خارج از حد استاندارد اقدام کرده‌اند، تذکر لازم داده می‌شود.

انتقاد از تجویز نسخه 600میلیونی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از تجویز نسخه 600میلیونی برخی پزشکان، از حذف مافیای دارویی در پی تصویب طرح ممنوعیت تجویز داروهای خارج از فهرست دارویی کشور خبر داد. رسول خضری در تشریح جزئیات طرح قانونی ممنوعیت تجویز داروهای خارج از فهرست دارویی کشور، اظهار داشت: این طرح با همکاری وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان در حال بررسی است و اگر به تصویب مجلس برسد، می‌تواند به حوزه سلامت و کنترل هزینه‌ها کمک کند. او با بیان اینکه در این طرح به دنبال آن هستیم که پزشکان از فهرست دارویی موجود در کشور نسخه بیمار را بنویسند، ادامه داد:‌ امروزه حوزه سلامت درگیر داروهای برند است، این در حالی است که داروهای برند 10برابر از دیگر داروها گران‌تر هستند. خضری با تاکید بر ضرورت الزام پزشکان در استفاده از داروی ژنریک در نسخ خود، گفت: در طرح قانونی ممنوعیت تجویز داروهای خارج از فهرست دارویی کشور، پزشکان ملزم به رعایت این مهم هستند. این نماینده مردم در مجلس دهم،‌ تصریح کرد: در کشور آمریکا بیش از 95‌درصد داروها ژنریک است و این کشور خود را از استفاده از داروی برند خلاص کرده است، اما در کشور ما بیش از 50‌درصد داروهایی که با ارز وارد کشور می‌شود داروی برند است. خضری با تاکید بر ضرورت همکاری سازمان غذا و دارو، نظام پزشکی و وزارت بهداشت گفت:‌ بدون‌شک اگر این سه ضلع مثلث بتوانند در نسخه‌نویسی پزشکان به اجماع واحدی برسند، ناخواسته از فعالیت قسمت اعظمی از مافیای دارو و افرادی که به نوعی از رانت ‌دارویی استفاده می‌کنند، جلوگیری می‌شود. او یادآور شد: واقعیت آن است که هر داروی قاچاقی که بیش از پنج‌درصد در بازار وجود داشته باشد از مبادی رسمی به کشور وارد می‌شود، چراکه مبادی غیر‌رسمی کشش واردات بیش از پنج‌درصد کالای قاچاق را ندارند. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بسته نظارتی از بسته‌های خدماتی مهم طرح تحول سلامت است بنابراین سازمان غذا و دارو باید کنترل و نظارت خود را بر اجرای طرح مذکور و به تبع آن جلوگیری از تجویز داروهای خارج از فهرست دارویی کشور افزایش دهند.

15 خطای پزشکان در هنگام نسخه‌نویسی

دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو با تشریح ۱۵ خطای شایع‌ پزشکان در نسخه‌نویسی گفت: متاسفانه برخی پزشکان املای صحیح دارو را نمی‌دانند. فاطمه سلیمانی با اشاره به اینکه تجویز غلط دارو، تجویز دوز نامناسب دارو و زمان و دفعات نامناسب مصرف، از شایع‌ترین خطاهای پزشکان (Errors of doctors)در نسخه‌نویسی است، اظهار داشت: به دلایل متعددی مردم به هیچ‌وجه خطاهای جامعه پزشکی را تاب نمی‌آورند و گاهی مرگ یک بیمار در اثر خطاهای پزشکی به اندازه سقوط یک هواپیما خبرساز می‌شود. او همچنین دستور غلط برای آماده‌سازی دارو، دستور استفاده از یک تکنیک غلط برای استفاده از دارو، خطا در پایش دارو - درمانی، تجویز دارویی که بیمار پذیرش مناسب برای استفاده از آن را ندارد، تجویز دو یا چند دارو با هم که تداخلات مهم و خطرناکی دارند و از قلم افتادن یک داروی مهم و حیاتی در تجویز پزشک را از موارد دیگر این اشتباهات دانست. سلیمانی با اشاره به جمله معروف «انسان موجود خطاکاری است»، بر اشتباهات انسانی در همه جوامع بشری مهر تایید زد و تصریح کرد: وقتی کادر پزشکی دچار اشتباه می‌شوند وضعیت کاملا متفاوت بوده و مردم اشتباهات آنها را نمی‌پذیرند و آنها به هیچ‌عنوان نمی‌توانند خطا کنند. او با اشاره به تاثیر بروز خطاهای پزشکی بر افکار عمومی اظهار کرد: مثلا کلینتون، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات‌متحده، به مشاور دولت در امور پزشکی دستور داد در زمینه خطاهای پزشکی، علل وقوع و راه‌های جلوگیری از آنها تحقیق کند. سلیمانی با تاکید بر اینکه به‌طور متوسط به ازای هر ‌هزار نسخه‌ای که نوشته می‌شود، چهار خطا وجود دارد، به مهم‌ترین و شایع‌ترین علل زمینه‌ساز بروز خطا در دارودرمانی یعنی ناخوانا بودن نسخه‌ها اشاره کرد و گفت: در آمریکا سالانه 150‌میلیون تماس تلفنی از طرف داروخانه‌ها گرفته شده و از پزشکان در مورد نسخه‌های ناخوانا سوال می‌کنند، زیرا بسیاری از خطاهایی که توسط داروسازان و پرستاران صورت می‌پذیرد نیز به همین ناخوانا بودن نسخه‌ها مرتبط است، چراکه همیشه امکان تماس با پزشک و رفع شبهات موجود در نسخه وجود ندارد. این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو یکی دیگر از عوامل بروز خطاهای دارویی را شباهت زیاد نام داروها با یکدیگر برشمرد و بیان داشت: به همین دلیل کامل و خوانا نوشتن نام داروها توسط پزشکان در کاهش بروز خطا اهمیت بسیاری دارد. البته متاسفانه برخی پزشکان به این دلیل که املای صحیح دارو را نمی‌دانند، ترجیح می‌دهند ابتدا نام دارو را نوشته و مابقی آن را نوار قلب ترسیم کنند. سلیمانی، استفاده از اختصارات در نوشتن نام دارو، دوز مصرف، دفعات و راه مصرف را نیز از دیگر عوامل تشدید‌کننده بروز خطاهای دارویی(Medical errors) دانست که به دلیل معانی متعدد برخی اختصارات در پزشکی می‌تواند باعث بروز خطاهای خطرناک شود. او با تاکید بر رعایت اصول انتخاب درمان مناسب گفت: گاهی خطاهایی که ممکن است خود پزشک یا سایر کادر پزشکی مرتکب شوند درمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ولی در نهایت این پزشک است که بیش از سایرین تاثیر یا تاثیرات خطاها را در بیمار خود مشاهده می‌کند. سلیمانی در خاتمه پی بردن به وقوع چنین خطاهایی را در بیشتر موارد کاری مشکل عنوان کرد و گفت: چراکه غالبا تصور پزشک این است که درمان انتخابی او نامناسب بوده و آن را تغییر می‌دهد که این موضوع هم می‌تواند منجر به بدتر شدن وضعیت بیمار شود.آرمان


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: