کد خبر: ۱۵۷۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۰۸ تير ۱۳۹۶ - 2017June 29
مطالعه کوچکی بیان می‌کند کسانی که در دوران کودکی شیمی‌درمانی شده و از سرطان جان به در می‌برند، ممکن است در جوانی به انواع خاصی از مشکلات تفکر و حافظه دچار شوند.
شفا آنلاین:مطالعه کوچکی بیان می‌کند کسانی که در دوران کودکی
شیمی‌درمانی<Chemotherapy> شده و از سرطان جان به در می‌برند، ممکن است در جوانی به انواع خاصی از مشکلات تفکر و حافظه دچار شوند.

به گزارش شفا آنلاین: محققان بلژیکی به ارزیابی ۳۱ نوجوان که تحت شیمی‌درمانی قرار گرفته بودند، پرداختند. سن این افراد در زمان درمان کمی بیشتر از ۶ سال بود. محققان به مقایسه این افراد با گروه کنترلی متشکل از نوجوانانی که شیمی‌درمانی نشده بودند پرداختند.


هر دو گروه در آزمون‌های حافظه بلندمدت و توانایی تمرکز، امتیازهای مشابهی کسب کردند. به گفته محققان این مهارت‌ها قبل از آغاز شیمی‌درمانی پرورش یافته بودند.


اما کسانی که سابقه سرطان داشتند نسبت به گروه کنترل، انعطاف فکری و حافظه کوتاه مدت ضعیف‌تری داشتند. به گفته محققان این‌ها مهارت‌هایی است که در سن بالاتری تکامل می‌یابد.


آیریس النز، روان‌شناس و رودی دوگ، استاد دانشگاه لوون، گفتند: «آزمون‌هایی که نیازمند تغییر سریع بین کارها یا به یاد آوردن اطلاعات جدید در مدت کوتاه بودند، برای بیماران با سابقه سرطان دشواری بیشتری داشتند. مرحله تکاملی مغز در آغاز درمان سرطان احتمالاً نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.»MedLinePlus

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: