کد خبر: ۱۵۶۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۰۳ تير ۱۳۹۶ - 2017June 24
پزشکی از راه دور، با مفهوم ارائه مراقبت های بهداشتی به بیماران از راه دور و از طریق استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای دسترسی و تبادل اطلاعات و تخصص پزشکی، به طور خاص به عنوان یک روش مناسب برای بهبود دسترسی به مراقبت های بهداشتی در جوامع محروم معرفی شده است

شفا آنلاین>سلامت>یک پژوهشگر حوزه سیاستگذاری بازرگانی گفت: پزشکی از راه دور می‌تواند از یک اقدام ساده مثل مشاوره تلفنی پرسنل بیمارستان در مورد وضعیت پزشکی یک بیمار از طریق یک تلفن ساده تا یک اقدام پیچیده مثل انتقال اطلاعات بالینی مثل تست‌های تشخیصی ECG از طریق دستگاه‌های از راه دور در منزل انجام شود.

به گزارش شفا آنلاین، صنعت بهداشت و درمان شاهد افزایش نوآوری‌های تکنولوژیک، از جمله سیستم‌‌های پشتیبانی تصمیم، پرونده سلامت الکترونیکی و سایر نرم‌افزارهای فناورانه سلامت مصرف کننده است که این امر به طور فزاینده‌ای از سوی ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و بیماران مورد حمایت واقع شده است.

مهدی مشفق، پژوهشگر حوزه سیاست‌گذاری بازرگانی در این خصوص بیان داشت: پزشکی از راه دور، با مفهوم ارائه مراقبت های بهداشتی به بیماران از راه دور و از طریق استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای دسترسی و تبادل اطلاعات و تخصص پزشکی، به طور خاص به عنوان یک روش مناسب برای بهبود دسترسی به مراقبت های بهداشتی در جوامع محروم معرفی شده است.

وی افزود: پزشکی از راه دور می‌تواند از یک اقدام ساده مثل مشاوره تلفنی پرسنل بیمارستان در مورد وضعیت پزشکی یک بیمار از طریق یک تلفن ساده تا یک اقدام پیچیده مثل انتقال اطلاعات بالینی مثل تست های تشخیصی ECG از طریق دستگاه‌های از راه دور از خانه بیمار و انجام برخط ویدئو کنفرانس پزشکی تعاملی با استفاده از فن آوری اطلاعات را شامل شود.

مشفق در تبیین مشاوره از راه دور، با ارائه تعریف مختصری گفت: مشاوره اینترنتی یکی از شیوه‌های مداخلاتی جدید است که به سرعت در سرتاسر جهان گسترش کمی و کیفی یافته و به دلیل ارزان بودن، ناشناخته ماندن، صرفه‌جویی زمانی و قابلیت دسترسی در هر جایی که رایانه‌ای وجود داشته باشد از استقبال قابل توجهی در جهان برخوردار است.

وی در خصوص مزایای این روش پزشکی از راه دور افزود: استفاده از مشاوره از راه دور توسط افراد دلایل مختلفی دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از دیده نشدن مراجع و اینکه ظاهر فرد یا صدای فرد مخفی مانده و غیرقابل رویت است، عکس‌العمل‌های به تأخیر افتاده، بی‌طرفی، محرمیت و سهولت دسترسی، صرفه‌جویی در وقت، صرفه‌جویی در هزینه.

مشفق با مرور تجربیات موجود در خصوص پزشکی از راه دور در ایران و جهان گفت: در دنیا گام‌های خوبی در این خصوص برداشته شده است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا در حال حاضر خدمات مشاوره پزشکی در تخصص‌های مختلف را به صورت آنلاین و از طریق ویدئو و مکالمه صوتی در اختیار بیماران قرار می‌دهند. در ایران نیز مرکز تحقیقات پزشکی از راه دور دانشگاه شهید بهشتی، کارهای تحقیقاتی خوبی در این خصوص انجام داده است.

به گفته وی از میان شرکت‌های داخلی نیز گام‌های اولیه‌ای در حال حاضر برای این موضوع برداشته شده است. به عنوان مثال نرم‌افزار «دکتر ساینا» که سال گذشته وارد عرصه سلامت الکترونیک شده است،‌ اخیرا موضوع مشاوره از راه دور را راه اندازی کرده است. در این نرم‌افزار افرادی به راحتی و با چند کلیک به متخصصان حوزه‌‌های مختلف پزشکی دسترسی پیدا کرده و مشاوره دریافت می‌کنند.

این پژوهشگر در پایان افزود: با توجه به نوپا بودن این خدمت در ایران، ضروری است تا حمایت همه جانبه از سوی مراجع و مراکز ذیربط بعمل آید.فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: