کد خبر: ۱۵۶۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۰۳ تير ۱۳۹۶ - 2017June 24
دکتر محمد علی زارعیان بیان کرد: رایحه ها یا همان روغن های فرار گیاهی به سبب نفوذ سریع، فاصله استعمال تا اثرشان کوتاه است و قادرند قوای مختلف بدنی به ویژه قوای عصبی را تقویت کنند و اغلب خواص ضدالتهابی، ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی دارند.
شفاآنلاین>سلامت>یک متخصص طب سنتی، رایحه درمانی را شاخه‌ای از گیاه‌درمانی و یکی از بهترین و کم‌عارضه‌ترین درمان‌های تکمیلی در طب سنتی ایران دانست و با ارائه توضیحاتی درباره آن گفت: در این روش از اسانس، روغن یا عصاره فرّار گیاهان معطر برای درمان یا تسکین برخی اختلالات جسمی و روانی بیماران استفاده می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر محمد علی زارعیان افزود: رایحه ها یا همان روغن های فرار گیاهی به سبب نفوذ سریع، فاصله استعمال تا اثرشان کوتاه است و قادرند قوای مختلف بدنی به ویژه قوای عصبی را تقویت کنند و اغلب خواص ضدالتهابی، ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی دارند.

زارعیان اضافه کرد: این اسانس‌ها بیشتر برای کاهش عوارض حین بارداری، تسکین درد، کاهش عوارض درمان سرطان، بهبود زخم، مشکلات پوست و مو، کنترل حملات صرع، کاهش مشکلات تنفسی، کاهش استرس و اضطراب و همچنین برای تقویت مغز، قلب و کبد استفاده می شوند.

به گفته او چنین روغن هایی از طرق استنشاق، تماس با پوست (ماساژ)، استفاده خوراکی و یا افزودن به بخار حمام و سونا به جریان خون راه می‌یابند و پس از اثربخشی از طریق سیستم ادراری یا بازدم دفع می شوند.

این متخصص تصریح کرد: بیشترین شکل استفاده از رایحه درمانی از طریق استنشاقی و ماساژ یا همان دست ورزی به همراه روغن های معطر بر روی عضو مورد نظر است.

این متخصص طب سنتی افزود: مطالعات نشان داده است روغن و اسانس اسطوخودوس، اکالیپتوس، روغن بادام شیرین و نعنا تاثیرات زیادی در تسیکن دهندگی درد دارند و بر اساس پژوهش هایی تاثیر روغن معطر اسطوخودوس در کاهش دردهای استخوانی وعضلانی مبتلایان استئوآرتریت و آرتریت روماتویید مثبت بوده است.

وی ضمن اشاره به تاثیر برخی رایحه ها بر کاهش رنج و عوارض درمان های سرطان و کاهش علایم گوارشی ناشی از شیمی درمانی گفت: تاثیر رایحه درمانی(Aromatherapy) بر کاهش تعداد حملات صرع و حتی التیام پای بی قرار موثر شناخته شده و ماساژ شکم با روغن نعنا در التیام سندرم روده تحریک پذیر موثر بوده و از شدت علایم گوارشی مرتبط با یبوست و سندرم درد شکمی می کاهد. 

او اظهار کرد: بهترین روغنی که برای کاهش مشکلات تنفسی استفاده می شود روغن اکالیپتوس است که به رفع سرفه و خلط آوری کمک می‌کند. کندر هم چنین است و خواص ضد التهابی قوی دارد.

به گفته وی، رایحه درمانی و ماساژ با این اسانس‌ها می تواند از قاعدگی دردناک خانم ها بکاهد و حتی به عملکرد جنسی زناشویی کمک کند. همچنین حمام آبگرم پا با اسانس گل محمدی می تواند از اضطراب زایمان بکاهد و روغن های رازیانه، اسطوخودوس، نعنا، گل محمدی و اوکالیپتوس درکم کردن تهوع و استفراغ صبحگاهی و بی خوابی در دوران بارداری موثرند.سلامت آنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: