کد خبر: ۱۵۶۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۵ - ۰۱ تير ۱۳۹۶ - 2017June 22
فرزند داشتن و نعمت پدر و مادر بودن آرزوی هر فردی قبل و بعد از ازدواج است، اما گاهی زوج های جوان با مشکل یا کابوس ناباروری روبه‌رو می شوند و اغلب خانم ها اولین کسانی هستند که به متخصص مراجعه می کنند
شفا آنلاین>سلامت>چند سالی است که زنگ خطر افزایش ناباروری این بار در میان مردان به‌صدا در آمده است، از این رو متخصصان هشدار‌هایی در زمینه برخی علل ناباروری داده اند که توجه به آنها بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش شفا آنلاین،در کشوری زندگی می کنیم که هرم جمعیتی آن در سنین جوانی سنگینی می کند، زوج های جوان زیادی در سنین ازدواج و باروری قرار دارند با وجود مشکلات بسیار این زوج‌ها با هزار امید و آرزو تصمیم به ازدواج گرفته و بنای زندگی مشترک را بر عشق گذاشته و سختی آن را با وجود مشکلات اقتصادی فراوان به جان می خرند، اما در این میان پس از گذشت چند سال، پایه های این زندگی گرم و عاشقانه به دلیل قصه تلخ ناباروری به لرزه در می آید.

فرزند داشتن و نعمت پدر و مادر بودن آرزوی هر فردی قبل و بعد از ازدواج است، اما گاهی زوج های جوان با مشکل یا کابوس ناباروری(sterility) روبه‌رو می شوند و اغلب خانم ها اولین کسانی هستند که به متخصص مراجعه می کنند در مواردی که مشکل از خانم ها باشد روند درمان طی می شود اما این موضوع زمانی بغرنج می شود که متخصص مشکل را مربوط به آقایان معرفی می کند و مرد خانواده مشکل خودرا انکار می کند، علاوه بر این توجه به حفظ باروری در پسران نیز کمتر مورد توجه والدین قرار دارد.

بسیاری از زوجین هر دو سراغ درمان می روند اما در میانه راه به دلیل هزینه های کمرشکن ناباروری قید بچه دارشدن را می زنند و گزینه طلاق را روی میز مذاکره دو نفره خود قرار می دهند.

بر اساس گفته های رئیس انجمن جنین شناسی نیمی از ناباروری ها مربوط به مردان است از این رو توجه به این موضوع بیش از پیش حس می شود علاوه بر این آگاهی رسانی و رعایت برخی موارد و توصیه ها موجب می شود که حداقل تا حد امکان از ناباروری در آقایان پیشگیری شود و زندگی عاشقانه زوجین به این دلیل از هم نپاشیده و آمار طلاق(Divorce) به این علت افزایش پیدا نکند.
 
علل کابوس تلخ ناباروری در مردان
ناصر امیرجنتی متخصص کلیه و مجاری ادراری و مسئول کلینیک ناباروری مردان مرکز ناباروری ابن سینا با اشاره به عوامل موثر در باروری مردان گفت: سبک زندگی، عوامل محیطی و شغلی بر باروری مردان تاثیر گذار است و رعایت نکردن سبک زندگی سالم خطر ناباروری را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: استعمال دخانیات، مشروبات الکلی، استفاده بیش از حد از موبایل، لپ تاپ و وایرلس، صرف بی رویه و بدون تجویز دارو‌ها به خصوص آنتی بیوتیک(Antibiotics) ها، آلوده کننده‌های محیطی، تماس‌های شغلی و حرارتی، مصرف دارو‌ها در باشگاه‌های بدنسازی که همه سبک زندگی فرد را تشکیل می‌دهند موجب ناباروی در آقایان می‌شود.

این متخصص کلیه و مجاری ادراری عنوان کرد: باید توجه داشت که مواجهه با این عوامل به معنای ناباروری در مردان نیست بلکه بعضی از افراد بسته به سابقه ژنتیکی بیشتر مستعد به ناباروری هستند زودتر دچار آسیب می‌شوند.
 
فرزندآوری و ازدواج را به تاخیر نیندازید
وی اظهار کرد: آقایانی که در معرض عوامل تهدیدکننده ناباروری ذکر شده هستند اگر مجرد بوده به متخصص مراجعه و چکاپ شوند و اگر ازدواج کرده اند زودتر برای فرزندآوری تصمیم بگیرند تا گرفتار ناباروری و مشکلات بعد از آن نشوند.

جنتی به آقایان توصیه کرد: مردان به جهت آنکه از طعم شیرین پدر شدن در زندگی محروم نشوند فارغ از مشکلات موجود در جامعه زودتر ازدواج کنند و تصمیم به فرزندآوری بگیرند، زیرا افزایش سن ازدواج در آقایان مانند خانم‌ها خطر ناباروری و حتی ناهنجاری‌های مادرزادی در فرزندان را به دنبال دارد.
 
وحشت شدیدترین شکل ناباروری در مردان
مسئول کلینیک ناباروری مردان مرکز درمان ناباروری ابن سینا با اشاره به شدیدترین مشکل ناباروری در مردان گفت: شدیدترین شکلل ناباروری در مردان فقدان نطفه است که ۲۰ درصد مردان نابارور دچار این مشکل هستند که اغلب آن‌ها با شنیدن این عارضه نا امید شده و از ادامه درمان سرباز می‌زنند.

جنتی افزود: مردان که دجار این عارضه هستند نباید ناامید شوند وبه این مشکل مانند بیماری‌های قلبی و دیابت(Diabetes) نگاه کنند، زیرا با توجه به پیشرفت‌های که در سال‌های اخیر در حوزه ناباروری صورت گرفته درمان و نتایج آن بسیار امیدوار کننده است.

وی به یکی از روش‌های درمان شدیدترین شکل ناباروری مردان اشاره کرد و ادامه داد: در صورت نبود نطفه در مردان با عمل میکروسکوپی روی بیضه‌ها سلول‌های جنسی مردان برداشته شده و برای لقاح مصنوعی استفاده می‌شود.

مسئول کلینیک ناباروری مردان مرکز درمان ناباروری ابن سینا اظهار کرد: میزان موفقیت روش‌های درمانی ناباروری به طور متوسط ۳۰ تا ۴۰ درصد است، اما ما تلاش می‌کنیم با انتقال سه جنین فریز در روش لقاح مصنوعی این شانس رابه ۷۰ درصد برسانیم، اما به هر حال قانون احتمالات در درمان مطرح است و ممکن است تا به این میزان نباشد و این به شرایط مختلف در زوجین بستگی دارد.
 
توصیه هایی برای حفظ باروری در پسران
این متخصص کلیه و مجاری ادراری تاکید کرد: روند درمانی ناباروری مردان هرچه سریعتر صورت گیرد درمان موفقیت آمیزتر است، برای کاهش ناباروری باید نوزادان پسر پس از تولد توسط متخصص اطفال مورد معاینه قرار بگیرند.

وی با اشاره به خطر ناباروری در پسران در هنگام بلوغ گفت: در سنین بلوغ به دلیل آنکه تغییرات هورمونی اتفاق می‌افتد والدین در صورت مشاهده بلوغ زودرس فرزندان خود را نزد متخصص برای چکاپ ببرند.

دردهایی که زنگ خطر ناباروری در نوجوانان پسر است
جنتی توجه به والدین نوجوانان توصیه کرد: والدین باید به در سنین دبیرستان فرزندان پسر خود برای پیشگیری از ناباروری به برخی نکات و علائم توجه کنند یکی از موضوعات مورد توجه این است که اغلب پسران دبیرستانی که دچار درد ناگهانی در ناحیه بیضه‌ها می‌شوند به دلیل خجالت درد خود را مخفی می‌کنند درحالی که بی توجهی به این درد‌ها خطر ناباروری در آینده را به دنبال دارد.

مسئول کلینیک ناباروری مردان مرکز درمان ناباروری ابن سینا عنوان کرد: عفونت ادراری، ضربه به بیضه‌ها نیز خطر ناباروری در مردان را به دنبال دارد و سبک زندگی درست و سالم، ورزش منظم به افزایش باروری کمک می‌کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: