کد خبر: ۱۵۶۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۰۲ تير ۱۳۹۶ - 2017June 23
این ویتامین با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوانها کمک میکند.
شفا آنلاین:ویتامینD یکی از ویتامینهای لازم برای بدن و از ویتامینهای محلول در چربی است، که به رشد و استحکام سیستم اسکلتی<Skeletal System Growth and Strength> و استخوانها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک میکند.

به گزارش شفا آنلاین: این ویتامین با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوانها کمک میکند. کمبود ویتامین D باعث نرمی استخوان در کودکان و پوکی استخوان در افراد مسن می گردد.مطالعات جدید در چند ساله اخیر اثرات عمومی فراتری در مورد این ویتامین بر ارگان های مختلف مطرح نموده است و شاید ویتامین D فراتر از یک ویتامین در سلامتی و عملکرد بدن نقش ایفا کند. به عنوان مثال دریافت میزان مناسب ویتامین D در سلامت مغز و جلوگیری از آلزایمر و فعالیت مناسب سیستم ایمنی بدن مؤثر است. منبع اصلی دریافت این ویتامین ، منابع غذایی مثل غلات، ماهی،شیر و تخم مرغ می باشد.در دوران کودکی و پیری و همچنین در افراد دچاراضافه وزن میزان نیاز به این ویتامین بالاتر است. گاهی اوقات به خاطر مصرف همزمان برخی داروها می زان جذب ویتامین D کاهش می یابد.نور آفتاب به ویژه اشعه ماورای بنفش آن توانایی تحریک تولید و فعال سازی ویتامین D را داراست.

امروزه با توجه به شیوع بالای کمبود ويتامينD در کشورمان، گهگاه مطالبی خوانده یا شنیده می شود که علت اصلی این کمبود ويتامين D، عدم مواجهه با نور آفتاب است و متاسفانه آفتاب گرفتن برای جبران این کمبود توصیه می شود.در مورد این توصیه ذکر چند نکته لازم است:

- علت اصلی این کمبود ويتامين D که در بسیاری از موارد شدید است، مواجهه کم با نور آفتاب نیست. بلکه علت محتملتر آن، کم بودن میزان دریافت ویتامین D مانند پایین بودن سرانه مصرف فراورده های لبنی به ویژه شیر یا اغذیه دریایی در کشورمان می باشد و نوعی استعداد نژادی و ژنتیکی هم در کاهش جذب و فعالسازی ويتامين دی محتمل است.

- این میزان کمبود شدید ويتامين D به هیچ وجه با مواجهه معمول با نور آفتاب جبران نخواهد شد.
نکته آخر، توصیه علمی و ایمن مجامع معتبر طبی در سراسر دنیا در درمان کمبود ويتامين D، مصرف مکمل خوراکی یا تزریقی این ويتامين است و به هیچ وجه آفتاب گرفتن برای درمان آن به خاطر عوارض احتمالی به ویژه سرطان پوست و همچنین عدم کارآیی در جبران مناسب کمبود ويتامين D توصیه نمی شود.

پزشک آنلاین

دکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]

برچسب ها: آفتاب ، ویتامین دی ، فسفر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: