کد خبر: ۱۵۵۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 16
گروهی از محققان انستیتو کارولینسکا در سوئد، با شبیه‌سازی امدادرسانی به بیماران قلبی، زمانی را ثبت و مقایسه کردند که در یک آزمون از پهبادهای بدون سرنشین و کاملا مستقل اما مجهز به دفیبریلاتورهای خارجی خودکار (دستگاه‌هایی برای رساندن جریان الکتریکی به قفسه سینه هنگام بروز ایست قلبی و واداشتن قلب به تپش منظم) استفاده شده بود و در آزمون دیگر از خدمات پزشکی اورژانس.
شفاآنلاین>سلامت>یک مطالعه جدید نشان داده است که پهبادهای بدون سرنشین مجهز به وسایل پزشکی قابل حمل می‌توانند چهار برابر سریع‌تر از آمبولانس‌ها جان افراد دچار حمله قلبی را نجات دهند.


به گزارش شفاآنلاین، گروهی از محققان انستیتو کارولینسکا در سوئد، با شبیه‌سازی امدادرسانی به بیماران قلبی، زمانی را ثبت و مقایسه کردند که در یک آزمون از پهبادهای بدون سرنشین و کاملا مستقل اما مجهز به دفیبریلاتورهای خارجی خودکار (دستگاه‌هایی برای رساندن جریان الکتریکی به قفسه سینه هنگام بروز ایست قلبی(
Heart failure) و واداشتن قلب به تپش منظم) استفاده شده بود و در آزمون دیگر از خدمات پزشکی اورژانس.
این پهبادها که از سوی یک شرکت حمل‌ونقل سوئدی به دستگاه‌های مخصوص تشخیص ریتم و ضربان قلب، سیستم تعیین موقعیت (جی‌پی‌اس)، دوربینی با کیفیت بالا و سیستم نرم‌افزاری اتوپایلوت یا خلبان خودکار مجهز شده بودند، توانایی ارائه شوک الکتریکی به قلب فرد دچار ایست قلبی را نیز داشتند.


در آزمون مقایسه‌ای، گروه مطالعاتی امدادرسانی فرضی به حادثه‌دیدگان ایست قلبی در شعاع ۱۰ کیلومتری را مورد بررسی قرار داد و نتیجه این شبیه‌سازی امدادرسانی در تمام موارد آزمون به نفع پهبادها تمام شد که با میانگین ۱۶ دقیقه همواره سریعتر از آمبولانس‌ها به محل حادثه رسیدند.
به گفته محققان، صرفه‌جویی در وقت با این ۱۶ دقیقه هم از نظر بالینی یا کلینیکی بسیار مهم است؛ با این حال هنوز باید پروازها و ارزیابی‌های بیشتری همراه با توسعه فنآوری پیش از روپکرد به این نوع امدادرسانی صورت گیرد.
جزئیات بیشتری از این تحقیق در نشریه JAMA منتشر شده است.سلامت آنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: