کد خبر: ۱۵۵۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 15
پشیمانی یا افسوس می‌تواند این انگیزه را در ما ایجاد کند که تغییرات مثبتی را در زندگی خود به وجود آوریم.
شفا آنلاین:وقتی‌که به گذشته زندگی خود نگاه می‌کنید، آیا چیزی است که آرزوی تغیر دادنش را داشته باشید؟ بر اساس یکی از تحقیق‌های محققان دانشگاه Northwester- که درزمینه بزرگ‌ترین پشیمانی‌های آمریکایی‌ها است می‌توان این‌گونه گفت که جواب اکثر افراد به این سوال آری است و ما در داشتن چنین احساسی تنها نیستیم.

به گزارش شفا آنلاین: آقای مایک موریسون، یکی از نویسندگان این تحقیق و دانشجوی فارغ‌التحصیل گروه روانشناسی دانشگاه ایلی نویز می‌گوید: «پشیمانی‌ها به ما کمک می‌کنند تا اشتباهات مرتکب شده خود را روشن سازیم و از آن‌ها درس بگیریم.» علاوه بر این، او می‌گوید: «پشیمانی یا افسوس می‌تواند این انگیزه را در ما ایجاد کند که تغییرات مثبتی را در زندگی خود به وجود آوریم.» از میان یافته‌های جالب این تحقیق می‌توان به این یافته اشاره کرد که پشیمانی‌های عشقی یا خانوادگی مردها دو برابر بیشتر از پشیمانی‌های عشقی یا خانوادگی زن‌ها (44 درصد در مقایسه با 19 درصد) بود.

 علاوه بر این، پشیمانی‌های شغلی و تحصیلی مردها اندکی بیشتر از پشیمانی‌های شغلی و تحصیلی زن‌ها بود. در ادامه به بزرگ‌ترین پشیمانی‌های زندگی اشاره می‌کنیم که در این تحقیق شرکت‌کننده‌ها به آن اذعان داشتند.

جاروجنجال عشقی: پشیمانی‌های عاشقانه. نتایج این نظرسنجی نشان داد 18 درصد از افراد شرکت‌کننده در این تحقیق رابطه عشقی را بزرگ‌ترین پشیمانی زندگی خود می‌دانستند. آیا می‌خواهید که مانع از پاشیدن رابطه فعلی یا بعدی خود شوید؟ اگر پاسختان آری است، یاد بگیرید که چگونه عادلانه مبارزه کنید. دکتر کریستین ام آلن، روانشناس و مربی زندگی در شهر نیویورک می‌گوید: «خودداری از مجادله یا بگومگو می‌تواند به‌عنوان مدح بدتر از ذم یا ضربه مهلکی در روابط باشد، اما سعی کنید در صورت مجادله دق‌ودلی و خشم خود را روی یکدیگر خالی نکنید. در عوض سعی کنید آگاهانه از خشم و ناراحتی خود برای بیان مستقیم و سازنده‌تر نیازها و نگرانی‌های خود استفاده کنید.»
خصومت‌های خانوادگی: پشیمانی‌های خویشاوندی. آیا از وقتی‌که زیر یک سقف با خواهر خود زندگی کرده‌اید هنوز با او صحبت نمی‌کنید؟ دومین پشیمانی بزرگ گزارش‌شده توسط شرکت‌کننده‌ها پیشمانی های مرتبط با خانواده بود، به‌طوری‌که 16 درصد از شرکت‌کننده‌ها پشیمانی‌های مرتبط با خانواده را بزرگ‌ترین پشیمانی خود دانستند. از شایع‌ترین مسائل مرسوم در میان خانواده اختلاف‌نظرها و جروبحث‌های از کنترل خارج‌شده هستند. دکتر نیل روئز، استاد بازاریابی در دانشگاه Northwesو یکی از نویسندگان این تحقیق می‌گوید: «در بسیاری از موارد مردم آرزو داشتند که مسائل خانوادگی را زودتر حل‌وفصل کرده بودند.» اما این را باید گفت که حل‌وفصل مجادله‌ها و مسائل با اعضای خانواده سخت است، مخصوصا اگر زمان زیادی از مسائل خانوادگی گذشته باشد. به‌طورکلی، اگر نمی‌توانید به‌تنهایی از عهده این مسائل خانوادگی برآیید، خانواده‌درمانی را برای خود لحاظ کنید.
مدرسه بدشانسی‌های سخت: پشیمانی‌های تحصیلی. نتایج این نظرسنجی نشان داد که 13 درصد از شرکت‌کننده‌ها پشیمانی‌های تحصیلی داشتند. از میان پشیمانی‌های تحصیلی آن‌ها می‌توان به سخت درس نخواندن، عدم تحصیل در یک‌رشته متفاوت و عدم ادامه تحصیل اشاره کرد. افرادی که سطح تحصیلات پایین‌تری داشتند در مقایسه با افراد دارای تحصیلات عالیه پشیمانی‌های تحصیلی بیشتری داشتند.
شغلی که فرد را رها نمی‌کند: پشیمانی‌های شغلی. 12 درصد از شرکت‌کننده دارای پشیمانی‌های شغلی بودند. بسیاری از شرکت‌کننده‌ها گفتند که مسیر شغلی اشتباهی را برای خود انتخاب کردند. یک یافته جالب این است که هرچه سطح تحصیلات شرکت‌کننده‌ها بیشتر بود، تمایل آن‌ها به داشتن یک شغل متفاوت نیز بیشتر بود. به‌عبارت‌دیگر، افراد با تحصیلات بالاتر دوست داشتند که انتخاب شغلی متفاوتی انجام داده بودند.
پول همه‌چیز را تغییر می‌دهد: پشیمانی‌های مالی. آیا یک پروژه سرمایه‌گذاری پرسود را ازدست‌داده‌اید و همواره افسوس این را می‌خورید که ای‌کاش فلان سرمایه‌گذاری را انجام داده بودم؟ 10 درصد از شرکت‌کننده‌های این نظرسنجی بیان داشتند که اشتباهات پولی یا مالی انجام داده‌اند. به‌طورکلی، اگر ذهن شما درگیر اشتباهات پولی است می‌توانید با رعایت توصیه‌هایی باعث کاهش استرس ناشی از این اشتباهات مالی شوید.
اشتباهات مادرانه: پشیمانی‌های تربیتی. 9 درصد از شرکت‌کننده‌های این نظرسنجی از چیزی در تربیت فرزندان خود پشیمان بودند و می‌گفتند که تربیت فرزند کار آسانی نیست. دکتر روئز می‌گوید: «چندین شرکت‌کننده افسوس می‌خوردند که ای‌کاش زمان بیشتری را با فرزندان خود سپری کرده بودند و در قبال او کمتر یا بیشتر سخت‌گیری می‌کردند.» از دیگر افسوس‌های تربیتی این افراد می‌توان به انتقاد بیش‌ازحد به رفتار کودک، عدم توجه به تکالیف مدرسه کودک و عدم‌تشخیص نشانه‌های مشکلات جدی همچون سوءمصرف مواد و اختلال تغذیه در کودک اشاره کرد.
بیمار کردن خودتان: پشیمانی‌های سلامتی. 6 درصد از شرکت‌کننده‌ها از این پشیمان بودند که به‌سلامتی خود اهمیت ندادند. برای مثال، به‌طور مکرر نزد پزشک نمی‌رفتند، تغذیه ناسالمی داشتند و ورزش نمی‌کردند. آقای موریسون می‌گوید: «اکثر افراد دارای پشیمانی‌های سلامتی مسائل سلامتی چشمگیری را تجربه کرده بودند. این افراد فکر می‌کنند که اگر بیشتر و بهتر از خود مراقبت می‌کردند می‌توانستند از وقوع این مشکلات سلامتی جلوگیری کنند یا مشکلات سلامتی آن‌ها شدت کمتری داشتند.» خوشبختانه برای ایجاد تغییرات مثبت در زندگی هیچ‌وقت دیر نیست و یک فرد می‌تواند با رعایت توصیه‌های سالم‌تر زیستن تغیر چشمگیری در رفاه و سلامتی کلی خود به وجود آورد.
از دوست به دشمن: پشیمانی‌های دوستی. 4 درصد از شرکت‌کننده‌های نظرسنجی به وجود پشیمانی‌های دوستی در خود اذعان داشتند. این افراد از این افسوس می‌خوردند که اجازه دادند دوستی آن‌ها به حاشیه کشانده شود. دکتر روئز می‌گوید که بسیاری از دوستی‌ها به دلیل سوءتفاهم‌ها یا مخالفت‌ها به دشمنی کشیده می‌شود. اگر در دوستی سابق خود با یک فرد احساس گناه می‌کنید، توصیه می‌شود که با او تماس بگیرید یا یک ایمیل به او بزنید و از او عذر بخواهید. همواره این امکان را نیز دهید که دوست سابق شما نیز دلش برای شما تنگ‌شده است و خواهان دوستی مجدد با شما است.
از دست دادن مذهب خود: پشیمانی‌های مذهبی. بر اساس نتایج تحقیقات مرکز تحقیقاتی Pew از هر 10 آمریکایی تقریبا 6 نفر از آن‌ها می‌گویند که مذهب از اهمیت زیادی در زندگی آن‌ها برخوردار است. باوجوداین، برخلاف این اعداد نسبتا بالا یا شاید به دلیل همین اعداد بالا 3 درصد از شرکت‌کننده‌های تحقیق گفتند که در مورد یک‌چیز معنوی احساس پشیمانی می‌کنند. آقای موریسون می‌گوید: «از میان مسائل مرسوم معنوی که افراد به آن‌ها افسوس می‌خورند می‌توان به عدم شرکت کافی در مکان‌های مذهبی همچون کلیسا و مسجد، انتخاب‌های غیراخلاقی در زندگی و انتخاب‌های مغایر با اعتقادهای مذهبی فرد اشاره کرد.» به‌جای آنکه خودتان را به دلیل گناه معنوی خود به ستوه‌آورید، سعی کنید که به شیوه مثبت دوباره با ایمان خود پیوند برقرار کنید. دکتر میشل استفانک، مدیر مرکز تحقیقات رفتاری در جامعه سرطان آمریکا می‌گوید که دعا و مدیتیشن به شما آرامش می‌دهند، فشارخون را پایین می‌آورند، ضربان قلب را کاهش می‌دهند، تنش عصبی را کاهش می‌دهند و دیگر مزایای سلامتی دارند.
وظیفه شهروندی: پشیمانی‌های جامعه‌ای. آیا تاکنون از این‌که در کارهای داوطلبانه مفید برای دیگر اعضای جامعه شرکت نکرده‌اید احساس افسوس و پشیمانی می‌کنید؟ اگر پاسختان آری است باید گفت که شما نیز در زمره 1.5 درصد از شرکت‌کننده‌های این تحقیق هستید که به دلیل عدم انجام کارهای داوطلبانه و صریح بودن در مورد مسائل مربوط به جامعه افسوس می‌خورند. انجام کارهای داوطلبانه برای خود فرد نیز سود دارد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که کمک کردن به دیگران برای سلامت فیزیکی و روانی مفید است. سپید

everydayhealth
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: