کد خبر: ۱۵۵۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 09
تغذیه با بیماری‌های شایع غده تیروئید ارتباط نزدیکی دارد؛ یعنی یکی از مواردی که باعث تشدید بیماری یا تخفیف آن در افراد مبتلا به کم‌کاری یا پرکاری تیرویید می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه با بیماری‌های شایع غده تیروئید(Thyroid) ارتباط نزدیکی دارد؛ یعنی یکی از مواردی که باعث تشدید بیماری یا تخفیف آن در افراد مبتلا به کم‌کاری یا پرکاری تیرویید می‌شود، عوامل تغذیه‌ای است.

به گزارش شفا آنلاین،تغذیه با بیماری‌های شایع  غده تیروئید ارتباط نزدیکی دارد؛ یعنی یکی از مواردی که باعث تشدید بیماری یا تخفیف آن در افراد مبتلا به کم‌کاری یا پرکاری تیرویید می‌شود، عوامل تغذیه‌ای است. به بیان دیگر، نقش داشتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب برای مبتلایان به مشکلات تیرویید کنار توجه داشتن به دارودرمانی زیر نظر متخصص غدد، از اهمیت بسیار بالایی برای این بیماران برخوردار است. 
 
اگر تیروئیدتان پرکار است...

1. انواع توت‌ها، از توت‌فرنگی گرفته تا بلوبری و تمشک، برای کاهش علائم پرکاری تیرویید مفید هستند. این میوه‌ها، مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند را برای بدن فراهم می‌کنند، درنتیجه سیستم ایمنی بدن را قوی نگه می‌دارند. یادتان باشد خوردن روزانه توت‌ها برای اثرگذاری مناسب، لازم است.
 
 بهترین و بدترین خوراکی‌ها برای تیروئید

2. کلم بروکلی در گروهی از مواد غذایی قرار می‌گیرد که می‌توانند میزان تولید هورمون تیرویید(Thyroid) را کاهش بدهند. این گروه از مواد غذایی، سبزی‌های کلمی نام دارند. بنابراین اگر به کلم بروکلی علاقه‌مند نیستید می‌توانید از سبزی‌های کلمی دیگر مانند گل‌کلم و کاهوپیچ استفاده کنید. افراد مبتلا به پرکاری تیرویید باید روزانه یک یا چند وعده مصرفی از سبزی‌های کلمی را در برنامه غذایی خودشان قرار بدهند.

3. ماهی سالمون حاوی ویتامین D است که در گروه مواد مغذی ضروری قرار می‌گیرد و البته مقدار زیادی از اسیدهای چرب امگا-3 را هم برای بدن فراهم می‌کند. تخم‌مرغ و قارچ، مواد غذایی دیگری برای دریافت ویتامین D هستند و امگا-3 را هم می‌توان با مصرف گردو، روغن زیتون و روغن بذر کتان دریافت کرد. مواد غذایی حاوی ویتامین D و امگا-3 باید روزانه مصرف شوند.

4. بوقلمون، یکی از منابع عالی برای دریافت پروتئین است و مصرف آن برای تولید انرژی و حفظ عضله‌ها ضرورت دارد. با توجه به اینکه کاهش وزن به‌عنوان یکی از نشانه‌های پرکاری تیرویید شناخته می‌شود، دریافت پروتئین کافی می‌تواند وزن این بیماران را در محدوده عادی نگه دارد. همه وعده‌های غذایی این بیماران باید حاوی پروتئین باشد.

5. پرکاری تیرویید در صورت درمان نشدن ‌می‌تواند استخوان‌های فرد بیمار را تضعیف کند و درنهایت باعث ابتلا به پوکی استخوان شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل افراد مبتلا به پرکاری تیرویید روزانه باید 3 سهم از محصولات حاوی کلسیم مانند ماست، پنیر و شیر را در وعده‌هایشان مصرف کنند.


1. کم‌کاری تیرویید در صورت کنترل نشدن، میزان کلسترول بد خون را افزایش می‌دهد و درنتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را بیشتر خواهد کرد. با این ‌حال، مواد غذایی حاوی امگا-3، التهاب را کاهش می‌دهند، سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را هم پایین می‌آورند. ماهی‌ها هم امگا-3 دارند و هم منبع خوبی برای دریافت سلنیوم محسوب می‌شوند که در تیرویید نقش دارد.

2. مغزهای خام، منبع عالی دیگری برای دریافت سلنیوم محسوب می‌شوند و در هر موقعیتی هم می‌توان از آنها استفاده کرد. بادام برزیلی و فندق،‌ بیش از همه مغزها حاوی سلنیوم هستند و عملکرد تیرویید را تنظیم می‌کنند. البته نباید در مصرف مغزهای خام زیاده‌روی کرد چون این مواد غذایی چربی زیادی دارند.

3. یبوست، یکی از علائم شایع ابتلا به کم‌کاری تیرویید است. با این ‌حال، مواد غذایی حاوی غلات سبوس‌دار مانند نان، ماکارونی و برنج حاوی مواد مغذی مهم و فیبر زیادی هستند و درنتیجه می‌توانند به تنظیم عملکرد روده کمک کنند. البته فیبر می‌تواند با هورمون تیرویید مصنوعی تداخل ایجاد کند و بعضی از افراد مبتلا به کم‌کاری تیرویید نباید از غلات سبوس‌دار استفاده کنند. به‌طور کلی، داروهای تیرویید باید چند ساعت قبل یا بعد از مصرف مواد غذایی حاوی غلات سبوس‌دار مصرف شوند.

4. لوبیا، ماده غذایی مهم و همه‌کاره‌ای است که انرژی پایدار و مفیدی ایجاد می‌کند و درنتیجه احساس خستگی را در افراد مبتلا به کم‌کاری تیرویید کاهش می‌دهد. انواع لوبیا حاوی پروتئین، آنتی‌اکسیدان، کربوهیدرات‌های پیچیده، ویتامین‌ها و املاح هستند و فیبر زیادی هم دارند. بنابراین مصرف آنها برای مقابله با مشکل یبوست هم مفید است. البته نباید در مصرف لوبیا زیاده‌روی کنید چون این کار می‌تواند با داروهای کم‌کاری تیرویید تداخل ایجاد کند.

5. یکی از ویژگی‌های هورمون استروژن این است که می‌تواند قابلیت استفاده از هورمون تیرویید را در بدن مختل کند. سویا، ماده غذایی مشهوری است که برپایه فیتواستروژن گیاهی تهیه می‌شود و بعضی از محققان باور دارند که مصرف سویا به ‌مقدار زیاد می‌تواند خطر ابتلا به کم‌کاری تیرویید را افزایش بدهد. بنابراین ‌افراد مبتلا به کم‌کاری تیرویید باید از سویا در حد اعتدال استفاده کنند.

6. یکی از ویژگی‌های کم‌کاری تیرویید این است که می‌تواند متابولیسم بدن را کند و ضعیف کند. این مشکل، درنهایت باعث می‌شود وزن فرد بیمار به‌راحتی افزایش پیدا کند. بنابراین، مواد غذایی سرشار از قند باید از رژیم غذایی این بیماران کنار گذاشته شوند چون مقدار زیادی کالری بدون مواد مغذی وارد بدن می‌کنند.

7. محققان می‌گویند کافئین، جذب هورمون تیرویید جایگزین را با اختلال مواجه می‌کند. افرادی که داروی تیرویید را همراه با قهوه صبح مصرف می‌کنند، وضعیت تیرویید را به سطح کنترل‌ناپذیری می‌رسانند و پزشکان هم معمولا در درمان مشکل آنها به موفقیت دست نمی‌یابند. به همین دلیل متخصصان تاکید می‌کنند که داروی تیرویید فقط باید با آب مصرف شود و حداقل 30 دقیقه بین مصرف دارو و مصرف قهوه فاصله باشد.
برچسب ها: تیروئید ، سلامت ، هورمون
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: