کد خبر: ۱۵۴۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۶ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 06
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >شماری از شرکت‌کنندگان آزمون دستیاری تخصصی پزشکی سال 1396 روز شنبه گذشته با تجمع مقابل ساختمان وزارت بهداشت نسبت به آنچه که عدم مطابقت کارنامه با نمره‌ها و رتبه‌های اعلام شده عنوان شد، دست به تجمع زدند.
به گزارش شفاآنلاین ، داوطلبان چهل و چهارمین دوره آزمون دستیاری پزشکی نسبت به لو رفتن سؤال‌های این آزمون پیش از برگزاری آن و نیز عدم مطابقت کارنامه نهایی با نمره و رتبه‌های اعلام شده اعتراض داشتند.
روز گذشته وزیر بهداشت با صدور نامه‌ای به معاون برنامه ریزی، هماهنگی، حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت، خواستار تشکیل کارگروهی برای رسیدگی به شکایات چهل و چهارمین آزمون دستیاری پزشکی با حضور نمایندگانی از معاونت آموزشی، دبیرخانه آموزش پزشکی و تخصصی، مرکز بازرسی و رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت شد. وزیر بهداشت تأکید کرده به درخواست تعدادی از شرکت‌کنندگان در چهل و چهارمین آزمون دستیاری پزشکی در خصوص نتایج آزمون اعلام شده از سوی مرکز سنجش، با قید فوریت نسبت به تشکیل کارگروهی برای بررسی دقیق و همه جانبه مستندات موجود اقدام کنند و نتیجه جمع‌بندی کارگروه را ظرف مدت یک هفته به وی گزارش دهند.
بحث تقلب و تخلف در آزمون رزیدنتی پزشکی سال‌هاست که کمابیش مطرح بوده هر چند که تاکنون هیچ فردی از جمع مسئولان و متولیان برگزار کننده این آزمون رسماً چنین اتفاقی را تأیید نکرده‌اند اما نحوه برگزاری و احتمال تقلب در این آزمون بارها و بارها اعتراض شرکت‌کنندگان در دوره‌های مختلف را در پی داشته است. آخرین مورد تقلب مربوط به آزمون دستیاری پزشکی در سال 88 بود. خبرهای رسیده در آن سال حکایت از این داشت که پیش از برگزاری آزمون دستیاری، بسته این سؤالات که در میان برخی دانشجویان پخش شده بود به دفتر رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ارسال می‌شود و وی پس از اطلاع از این موضوع آن را به وزارت بهداشت اطلاع می‌دهد. در آن سال در ساعات پیش از برگزاری چون مسئولان از لو رفتن سؤالات خبردار شده بودند وزارت بهداشت به عنوان برگزار کننده آزمون آن را باطل کرد.
امسال نیز شرکت‌کنندگان مدعی شده‌اند که سؤال‌ها پیش از آزمون فاش شده و به برخی داوطلبان با داشتن نمره‌های بالاتر ضرایب درسی کمتری تعلق گرفته و برای برخی با نمره کمتر، ضرایب درسی بالاتر بوده است. معترضان همچنین گفته‌اند که پیش از تجمع در برابر وزارت بهداشت، شکایت خود را به سازمان سنجش پزشکی برده بودند اما آنها موضوع تخلف در آزمون را نپذیرفته‌اند.
در همین رابطه و در پی اعتراض عده‌ای از داوطلبان چهل و چهارمین دوره آزمون دستیاری به نتایج و نحوه برگزاری این آزمون، وزارت بهداشت اعلام کرد که آزمون دستیاری در صحت و سلامت برگزار شده و اگر کسی اعتراض دارد باید به صورت مکتوب ارائه دهد تا بررسی شود.
قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت در خصوص تجمع جمعی از شرکت‌کنندگان آزمون دستیاری که روز شنبه هفته جاری در اعتراض به این آزمون در مقابل وزارت بهداشت صورت گرفت گفت: تعداد تجمع‌کنندگان حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر و بسیار کم بود و اعتراض این افراد به این بود که چرا رتبه سال گذشته و امسال آنها در آزمون دستیاری، تغییر کرده است.
به گفته دکتر حمید اکبری، قطعاً هر سال در رتبه‌ها تغییر اتفاق می‌افتد و این طور نیست فردی که در سال گذشته نمره ۱۰۰ داشته و رتبه‌ای را کسب کرده امسال نیز با نمره ۱۰۰ همان رتبه را داشته باشد.قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: آزمون دستیاری ۱۶ اردیبهشت ماه برگزار شد و اگر در سؤالات تقلب شده بود یا سؤالات فروخته شده بود، ‌بعد از آن باید معلوم می‌شد. بنابراین این ادعا که گفته می‌شود سؤالات فروخته شده، درست نیست چرا که باید این ادعا بعد از اعلام نتایج اولیه مطرح می‌شد در حالی که الان کسانی که نمره پایین آورده‌اند این ادعا را مطرح می‌کنند.
وی با بیان اینکه در آزمونی که ۱۵ هزار شرکت کننده داشته و حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر به نتایج این آزمون اعتراض دارند، مسأله قابل توجهی نیست گفت: آزمون دستیاری در سلامت کامل برگزار شده و اگر کسی اعتراضی دارد، باید به صورت مکتوب ارائه بدهد تا بررسی کنیم و اینکه برخی بخواهند از فرصت سوء استفاده کنند و مسائل بی‌ربطی را مطرح کنند، درست نیست.
اکبری در ادامه تصریح کرد: اگر گفته می‌شود سؤالات فروخته شده است باید این ادعا ثابت شود یا برای مطرح‌کنندگان هزینه داشته باشد اما متأسفانه در کشور ما اینچنین نیست و برخی رسانه‌ها به این موضوع دامن می‌زنند. در حالی که اگر مسأله‌ای وجود دارد باید از راه قانونی اعلام شود تا بررسی شود.
قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت با بیان اینکه در نحوه برگزاری آزمون امسال هیچ‌گونه خللی وارد نشده و در سلامت کامل برگزار شده است، گفت: بیش از 14 هزار نفر در آزمون دستیاری 96 شرکت کردند و کلید نهایی و اسامی پذیرفته شدگانی که قادر به انتخاب رشته هستند، در سایت مرکز سنجش پزشکی اعلام شده است. بنابراین داوطلبان می‌توانند با مراجعه به این سایت از وضعیت خود و انتخاب رشته آگاهی پیدا کنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
0
0
با سلام؛واقعا قصورى اگر در اين آزمون بشه ،گناهى نابخشودنى هست ،چون اين ها همه زندگى وجوانى شون را سر اين رشته پزشكى واين آزمون گذاشتند،خانواده ها هم تحت تاثير اين ها زندگى نكردند وهمه اش در گيربودند ،در ضمن شمارش بفرماييد ،در عكس مشخص هست ؛بيش از ٦٠نفرند
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
0
0
با سلام؛واقعا قصورى اگر در اين آزمون بشه ،گناهى نابخشودنى هست ،چون اين ها همه زندگى وجوانى شون را سر اين رشته پزشكى واين آزمون گذاشتند،خانواده ها هم تحت تاثير اين ها زندگى نكردند وهمه اش در گيربودند ،در ضمن شمارش بفرماييد ،در عكس مشخص هست ؛بيش از ٦٠نفرند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: