کد خبر: ۱۵۴۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 05
لیکن پلان یک بیماری التهابی پوست است که به شکل لکه های کمی برجسته قرمز ارغوانی چندضلعی با خارش و گاهی خصوص سفید سطحی در قسمتهایی مختلف پوست مانند مچ دست و پا، باسن و کمر و گاهی به شکل منتشر در سراسر بدن بروز می یابد.
شفا آنلاین: این بیماری گاهی ناخن، پوست سر و پیاز مو یا مخاط دهان و ناحیه تناسلی را نیز درگیر می نماید.

به گزارش شفا آنلاین:این بیماری باعث بروز خطوط طولی، نازکی ناخن و در نهایت از بین رفتن صفحه ناخن به شکل ناخنک می گردد. درگیری پوست سر به شکل لکه های قرمز و فرورفته در پوست سر به همراه ریزش مو می باشد که در صورت عدم درمان به طاسی دایمی منجر می گردد.

درگیری مخاطی معمولا به شکل پلاكهاي سفید مشبک و تورينه ای است و گاهی ممکن است باعث زخم مخاطی نیز گردد. این بیماری در اکثر موارد خطرناک نیست اما بروز زخم های مخاطی ممکن است پیش درآمد بدخیمی ناحیه مبتلا باشد.
این بیماری سیر مزمن و طولانی دارد و نیاز به درمان طولانی مدت به منظور بهبودی و جلوگیری از عود ضایعات دارد. در درمان از بیماری از طیفی از داروهاي موضعي، خوراکی و نوردرماني استفاده می شود.

نکته مهم تشخیص این بیماری و درمان درست براساس تشخیص است. متاسفانه گاهی در مراکز غیرمعتبر و غیرتخصصی، ریزش موی ناشی از بیماری لیکن پلان به اشتباه به عنوان ریزش موی معمولی ارثی هورمونی تشخیص داده می شود و جهت درمان جراحی پیوند مو انجام می گردد که باعث تشدید روند بیماری لیکن پلان سر و ریزش بیشتر موها می شود.

پزشک آنلاین

دکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: