کد خبر: ۱۵۴۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 02
مطالعه ای که به تازگی بر روی موشهای آزمایشگاهی انجام شده این نگرانی را مطرح کرده است که شاید تکنیک ویرایش ژن CRISPR در ایجاد جهشای ژنتیکی ناخواسته تأثیرگذار باشد.
شفا آنلاین: از تکنیک ویرایش ژن CRISPR به عنوان یکی از بزرگترین اکتشافات بشر در حوزه پزشکی یاد می شود. اما حالا این نگرانی مطرح شده که چنین روشی خود می تواند عامل بروز صدها جهش ژنتیکی ناخواسته شود.

به گزارش شفا آنلاین:مطالعه ای که به تازگی بر روی موشهای آزمایشگاهی انجام شده این نگرانی را مطرح کرده است که شاید تکنیک ویرایش ژن CRISPR در ایجاد جهشای ژنتیکی ناخواسته تأثیرگذار باشد.

منظور از تکنیک ویرایش ژن CRISPR این است که توالی DNA واحد را در ژنوم سلولها تغییر داده بدون آنکه به سایر قسمتها کاری داشته باشیم. با این حال در عمل مشخص شده که هر روش ویرایش ژنتیکی می تواند به تغییرات ناخواسته ای نیز منجر شود.

البته اگر نرخ این تغییرات پایین باشد چندان جای نگرانی نیست زیرا اساسا بسیاری از جهشهای ژنتیکی تأثیری به همراه ندارند. اما بروز جهشها در برخی ژنهای خاص می تواند زمینه ساز بروز سرطان شود بنابراین ایمنی تکنیک ویرایش ژن CRISPR به اینکه معمولا چه اهدافی را دنبال کرده و چه میزان تغییرات را به همراه دارد بستگی دارد.

مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده که نشان می دهد تکنیک ویرایش ژن CRISPR معمولا بی خطر است.

با این حال محققان دانشگاه کلمبیا به نتایج متفاوتی دست یافته اند که می تواند نگاه ما را به تکنیک ویرایش ژن CRISPR تا حدی تغییر دهد.

استفن سانگ از مرکز بهداشتی این دانشگاه به همراه همکارانش مطالعاتی انجام داده و توالی سازی کل ژنوم دو ژن اصلاح شده توسط تکنیک ویرایش ژن CRISPR را در موشهای آزمایشگاهی مورد بررسی دقیق قرار دادند.

در اداممه آنها این تغییرات را با نمونه های ویرایش نشده مقایسه کرده و متوجه بروز بیش از صد مورد جهش شناخته شده ژنتیکی در دو موش آزمایشگاهی مورد استفاده در تکنیک ویرایش ژن CRISPR شدند. به باور آنها این تغییرات ناشی از این تکنیک بوده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: