کد خبر: ۱۵۳۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 29
در سال گذشته ٩١٠ میلیون بار مراجعه بستری و سرپایی در کل کشور داشتیم که این تعداد پرونده شکایات مردمی از این خدمات تشکیل شد
شفا آنلاین>سلامت>معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی، شمار پرونده های مربوط به شکایت های مردم در زمینه خدمات پزشکی سال 95 را 15 تا 16 هزار پرونده عنوان کرد.

به گزارش شفا آنلاین، علی فتاحی روز دوشنبه در یک نشست خبری افزود: در سال گذشته ٩١٠ میلیون بار مراجعه بستری و سرپایی در کل کشور داشتیم که این تعداد پرونده شکایات مردمی از این خدمات تشکیل شد.

وی اظهار کرد: طبق آمارها در سال گذشته هر فرد ایرانی 3 / 11 درصد مراجعه بستری و سرپایی در مراکز درمانی داشته است اما در کل کمتر از ٦ هزارم درصد از مراجعات مردم منجر به شکایات می شود البته این در استان های مختلف متفاوت است.

فتاحی اضافه کرد: در مجموع در کل دنیا سه درصد اقدامات درمانی منجر به شکایت می شود و این شکایات در تمام دنیا وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد:شکایات مردم در حوزه درمانی در سه مرجع دادسرای نظام پزشکی(Medical System)، دادسرای عمومی و انقلاب و تعزیرات حکومتی مورد بررسی قرار می گیرد.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: بیش از 30 تا 40 درصد مراجعان به هر سه مرجع مراجعه می کنند.

وی اضافه کرد: در سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران که همه پرونده ها را بررسی می کند 10 هزار پرونده در سال 95 داشت که رشد آنها 33 درصد بود اما رشد شکایت از مراکز درمانی در این سازمان به صفر درصد رسید.

فتاحی با بیان اینکه بیش از 90 درصد شکایات در سازمان تعزیرات حکومتی مربوط به موادغذایی است، اظهار کرد: در استان تهران ،120 میلیون مراجعه سرپایی و بستری داریم که شکایت در تعزیرات حکومتی 900 پرونده در کل تهران بود که از این رقم 60 درصد تبرئه شد.

وی ادامه داد: سالانه 150 هزار نفر از افرادی که دستگیر می شوند پزشک نیستند اما طبابت می کنند.

وی درباره سامانه 1690 مربوط به شکایات درمانی نیز گفت: در استان تهران 27 درصد کاهش شکایت در این سامانه را شاهد بودیم و از 5 / 1 میلیون بستری در تهران نیز 400 مورد شکایت ارسال شده است.

فتاحی با بیان اینکه 95 درصد این 400 مورد شکایت مربوط به پرونده های بیمارستانی است،‌ اضافه کرد: البته 20 مورد شکایت درباره گرفتن پول خارج از مراکز درمانی(Health centers) و در مطب نیز گزارش شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد پرونده ها منجر به تبرئه شدن می شود، نیز گفت: 60 درصد پرونده ها در دادسراهای انتظامی منجر به تبرئه و 40 درصد محکومیت،‌ در دادسراهای عمومی و انقلاب نیز 40 درصد منجر به صدور حکم و در تعزیرات نیز 55 درصد پرونده ها از سوی شاکیان تبرئه می شوند.

وی درباره اینکه بیشترین آمار قصور پزشکی(Medical Malpractice) مربوط به کدام حوزه پزشکی است نیز اظهار کرد: آمار دقیقی در این زمینه نداریم اما خدمات سرپایی،‌دندانپزشکی و پزشکان عمومی 11 درصد کل قصور را دارند البته باید گفت که 50 درصد جامعه پزشکی را پزشکان عمومی تشکیل می دهند.

** در پرونده کیارستمی ابهام ما نداشتن پرونده فرانسه بود
فتاحی همچنین درباره آخرین وضعیت پرونده کیارستمی نیز گفت: در هر پرونده ای وقتی قراری صادر شود به شاکی اطلاع داده می شود و این پرونده نیز رسیدگی شد و موضوع آن به خانواده اش اطلاع داده شد.

وی تصریح کرد: یک گروه کارشناسی 30 تا 40 نفره موضوع پرونده مرحوم کیارستمی را بررسی کردند اما ابهام اصلی در این پرونده نداشتن پرونده پزشکی وی درفرانسه بود.

وی اضافه کرد: پس از این، رای پرونده صادر شد خلاصه این پرونده پزشکی از فرانسه را دریافت کردیم و علت مرگ پس از آن مشخص شد و با وجود همه نامه نگاری ها اما همه پرونده در فرانسه در اختیار ما قرار نگرفت.

وی با بیان اینکه علت اصلی مرگ کیارستمی در فرانسه است، ادامه داد: پس از این با اعتراض خانواده و پزشک معالج او مواجه شدیم پرونده را به دادسرا برگردانیدم و دوباره تحقیقات آن را از اول شروع کردیم و همین امر سبب تاخیر در صدور رای شد.

وی با بیان اینکه حکم این پرونده قطعی نیست اما صادر شده است، اضافه کرد: در هیات دادگاه تجدیدنظر بررسی می شود و پس از آن حکم اعلام می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: