کد خبر: ۱۵۳۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۶ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 28
متخصص بیماری های داخلی درگفتگو با شفاآنلاین تشریح کرد:
شفاآنلاین :متخصص بیماری های داخلی، توان جسمی افراد برای گرفتن روزه را یک اصل مهم دانست و تأکید کرد: مردم مومن وروزه دار باید توصیه های پزشکان را جدی بگیرند تا دچار عوارض ،مشکلات و بیماری نشوند تا این ماه را دراوج معنویت وبهره مندی کامل از تمام جوانب اش، به سلامت به پایان برسانند.

دکتر کیوان الچیان،به خبرنگار شفاآنلاین گفت: روزه گرفتن نیازمند  توجه به شرایط جسمی فرد نیزمی باشد .یعنی خود فرد باید ببیند که توانایی گرفتن روزه را دارد یا خیر. نکته دوم هم این است که در این مورد باید از کسی که به عنوان مرجع از وی پیروی می شود راهنمایی دقیق گرفته شود.

وی تأکید کرد: اگر فردی دچار بیماری هایی نظیر فشارخون، دیابت، بیماری های کلیوی و... است در مورد روزه گرفتن باید با پزشک خود مشورت کند و اجازه گرفتن روزه را از پزشک اش بگیرد. در این ماه مبارک برخی افراد هستند که دچار بیماری هایی نظیر زخم معده و اثنی عشر هستند و بدون توجه به سفارش پزشک مبنی بر خودداری از گرفتن روزه، بازهم روزه می گیرند. ولی بعد با دردهای شدید معده و خونریزی مواجه می شوند و به پزشک مراجعه می کنند.

وی بر ضرورت توجه به توصیه پزشکان وعلمای دینی دراین باره تأکید کرد و در مورد تغذیه در این ماه پرخیر و برکت نیزگفت: برخی افراد می گویند به دلیل اینکه فاصله سحر وافطار به هم بسیار نزدیک است سحری نمی خورند. که این کار بسیار اشتباه است. چراکه فاصله بین سحری تا افطار بسیار زیاد است و وقتی که معده انسان بیش از 12 ساعت گرسنه باقی می ماند اسید های چرب آزاد می شود و آزادی اسیدهای چرب استعداد آدمی را برای گرفتار شدن به کبد چرب افزایش می دهد.

دکتر الچیان ادامه داد: همچنین حرکت چربی های آزاد شده در جدار عروق استعداد برای دچار شدن به عروق کرونر را افزایش می دهد. به همین خاطر ما نباید گرسنگی های بسیار طولانی را تحمل کنیم پس بنابراین حتماً هم سحری و هم افطاری  صرف شود .بهتر است که درافطار روزه را با یک ماده غذایی گرم و سبک مانند سوپ یا آش ساده باز شود و بعد هم یک ساعت بعد شام مختصر و سبکی صرف گردد.

وی در مورد نوع موادغذایی مصرفی در سحری نیزاظهارداشت: سحری بهتر است که شامل مواد غذایی پروتئینی به همراه مقداری کربوهیدرات و چربی باشد. چراکه هضم این مواد غذایی طولانی مدت است و می تواند که مدت زمان طولانی فرد را از ضعف و گرسنگی حفظ کند و باید دقت کرد که حدفاصل افطار تا سحر مایعات کافی نیز به بدن برسد و توصیه های پزشکی و تغذیه ای را جدی گرفت تا این ماه مبارک را به سلامت به انتها رساند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: