کد خبر: ۱۵۳۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 22
محصولات لبنی مانند پنیر، بستنی، کره و شیر همگی بخشی از ذائقه دائمی ما هستند و همچنین جزئی از غذاهایی که با آن ها بزرگ شده ایم
شفا آنلاین>تغذیه>مصرف شیر و لبنیات برای سلامت ما مفید است؛ مخصوصا شیرهای ارگانیک که دارای هورمون ها و مواد افزودنی دیگر نیستند؛ اما گاهی اوقات مشکلاتی پیش می آید که بهتر است مصرف لبنیات کاهش یابد و یا قطع شود.

به گزارش شفا آنلاین،محصولات لبنی مانند پنیر، بستنی، کره و شیر همگی بخشی از ذائقه دائمی ما هستند و همچنین جزئی از غذاهایی که با آن ها بزرگ شده ایم و دوستشان داریم و سالانه حجم بسیار زیادی از محصولات لبنی به مصرف می رسد.
 
هرچند این فراورده ها طعم بسیار خوب و خوشایندی دارند؛ اما مسئله اینجاست که بدن ما و سیستم گوارشی ما جوری تکامل نیافته است که محصولات لبنی حاصل از گاو را پردازش کند. پیشینیان ما، غذایشان را از زمین و به شکل گیاهان و ریشه های خوراکی و میوه ها و سبزی ها پیدا می کردند. گاهی هم اجداد ما می توانستند حیوانی را شکار کرده و از گوشت آن بخورند.
 
محصولات لبنی، مزه خوبی دارند و برای ما منبع خوبی از کلسیم هستند. اما متأسفانه مصرف آن ها خطراتی نیز به همراه دارد.
 
طبق تحقیقی جدید، منابع کلسیمی که از محصولات غیرلبنی گرفته می شوند برای سلامت ما بهتر هستند؛ استخوان ها با افزایش مصرف میوه ها و سبزی ها، به تعادل کلسیمی بهتری می رسند و همچنین محدود کردن مصرف پروتئین حیوانی، ورزش منظم، بهره کافی از نور آفتاب یا مکمل های ویتامین دی و مصرف روزانه 500 میلی گرم کلسیم از منابع گیاهی، کلسیم بیشتری در اختیار بدن ما قرار می دهد. بنابراین محصولات لبنی در رژیم گیاهخواری توصیه نمی شوند.
 
چربی بالای موجود در بسیاری از محصولات لبنی مانند خامه و ... می تواند موجب چاقی و مشکلات مربوط به آن شود. چربی اشباع نیز می تواند ریسک بیماری های عروقی مانند سکته مغزی و بیماری قلبی را افزایش دهد. هنوز متقاعد نشدید؟ در اینجا 5 علامت این که بدنتان از شما می خواهد مصرف لبنیات را کاهش داده یا متوقف نمایید می گوییم.
 
1. اگر مشکل التهابی دارید
 
به گفته دانشمندان، معلوم شده است که گالاکتوز، قندی ساده در شیر، باعث ایجاد استرس اکسیداتیو و التهاب درجه پایین می شود که زمینه ساز بیماری است. بیماری های التهابی مانند آرتریت(arthritis) روماتوئید، آسم، اگزما یا کولیت را می توان با مصرف لبنیات مرتبط دانست. خبر خوب این که یک تغییر ساده در مصرف لبنیات می تواند این مشکل را برطرف کند.
 
2. اگر علائم آلرژیک دارید
 
درست مانند هر نوع آلرژی(Allergies) فصلی که ممکن است داشته باشید، سیستم ایمنی بدن شما تلاش می کند تا با آلرژن های مزاحم و اخلال گر مبارزه کند. اگر علائم زیر را دارید و مرتباً فرآورده های لبنی مصرف می کنید، یعنی به این محصولات آلرژی دارید:
 
گالاکتوز، قندی ساده در شیر، باعث ایجاد استرس اکسیداتیو و التهاب درجه پایین می شود که زمینه ساز بیماری است. بیماری های التهابی مانند آرتریت روماتوئید، آسم، اگزما یا کولیت را می توان با مصرف لبنیات مرتبط دانست
 
* پوست حساس
 
* خارش پوست
 
* آکنه (Acne)
 
* قرمزی و لکه دار شدن پوست، مخصوصاً در ناحیه صورت
 
* احتقان و خلط بینی و سینوسی
 
* سرفه همراه با احساس خارش در گلو
 
* بالا آوردن همراه با سرفه
 
* خارش زبان، لب ها، لثه یا گلو
اگر این نشانه ها را دیدید، مصرف لبنیات را متوقف کنید  
 
3. اگر مشکل گوارشی دارید
 
گاستریت، ناراحتی معده و اسهال همگی علائم ناخوشایند عدم تحمل لاکتوز هستند. عدم تحمل لاکتوز مشکلی نسبتاً رایج است. بعد از پایان تغذیه با شیر مادر، توانایی ما برای گوارش لاکتوز به مرور کاهش می یابد.
 
محققان می گویند، نوزاد پستانداران به شیر مادر نیاز دارد تا تغذیه و رشد کند، اما بعد از سنین شیرخوارگی، شیر دیگر یک نیاز ضروری نیست و از نظر فیزیولوژیکی توانایی هضم لاکتوز که قند شیر می باشد کاهش یافته یا گاهی از بین می رود.
 
4. اگر به طور ژنتیکی ریسک سرطان پروستات یا سینه دارید
 
متأسفانه، شیر گاو، طی فرایندهایی که برای رسیدن به دست انسان طی می کند، دارای هورمون هایی می شود. هورمون های موجود در شیر، می توانند هم روی مردها و هم روی زن ها خطر سرطان را به وجود بیاورند. در زنان، ریسک سرطان تخمدان برای آن هایی که شیر هورمونی مصرف می کنند و در مردان، ریسک سرطان پروستات(Prostate Cancer) در میان کسانی که شیر هورمونی می خورند، بالاتر می رود.
 
ریسک ژنتیکی سرطان یعنی این که شما هم ممکن است در معرض این خطر باشید. اگر والدین، خواهر و برادر یا سایر اعضای خانواده تان مبتلا به سرطان سینه یا پروستات بوده یا هستند، شما دلیل دیگری برای توقف مصرف لبنیات دارید.
 
5. اگر خطر دیابت برایتان وجود دارد
 
لاکتوز شیر، قند طبیعی شیر است که می تواند برای دیابت مضر باشد. پژوهشگران می گویند، مصرف زودهنگام شیر گاو در کودکان می تواند خطر دیابت نوع اول را برایشان در بر داشته باشد. این تأثیرات منفی تا بزرگسالی ادامه پیدا می کنند.
 
البته در بین طرفداران محیط زیست دلایل دیگری برای توقف مصرف لبنیات وجود دارد که به سلامت جسمی مربوط نمی شود مثلاً، صنعت تولید شیر و تأثیرش روی محیط به دلیل استفاده از سموم، تولید فضولات حیوانی و تأثیر روی گرمای محیط زیست.
 
البته ما منظورمان این نیست که دست از مصرف لبنیات بردارید و نوشیدن شیر را به طور کامل کنار بگذارید، سعی کنید گاهی سراغ شیرهای بدون هورمون بروید و به جای خامه در قهوه از این شیرها استفاده کنید.
 
وقتی پای سلامت به میان می آید و این که چه چیزی برایتان بهترین است، باید خودتان انتخاب کنید. بدنتان را با بهترین مواد مغذی تغذیه کنید تا همیشه پشتیبان سلامتی تان باشید. اگر انتخابتان این است که در رژیم غذایی تان لبنیات هم باشد، از انواع ارگانیک آن استفاده نمایید.
 
در نهایت ذکر این نکته خالی از لطف نیست که این تحقیقات معمولا در کشورهای اروپایی آمریکایی انجام شده است که سرانه ی مصرف لبنیات و مخصوصا لبنیات پرچرب بسیار بالاست. اگر شما هم از لبنیات زیاد استفاده می کنید و دارای مشکلات فوق هستید بهتر است تجدید نظری بر روی تغذیه تان داشته باشید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: