کد خبر: ۱۵۳۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 23
امروزه اختلال‌های خلق‌وخویی متفاوتی شناخته‌شده‌اند که همه آن‌ها را می‌توان درمان کرد.
شفا آنلاین:اگر نتوانسته باشید که برای یک مدت‌زمان طولانی هیجان‌ها و خلق‌وخوی خود را کنترل کنید،این را باید گفت که احتمالا مبتلابه یک اختلال خلق‌وخویی<Khlqvkhvyy disorder> هستید.امروزه اختلال‌های خلق‌وخویی متفاوتی شناخته‌شده‌اند که همه آن‌ها را می‌توان درمان کرد.

به گزارش شفا آنلاین:»اختلال دوقطبی: این اختلال خلق‌وخویی موجب نوسانات خلق‌وخویی بیش‌ازحدی می‌شود،به‌طوری‌که محدوده این نوسانات خلق‌وخویی از افسردگی تا جنون (شیدایی) است.در طول جنون انرژی بیشتری دارید و افکار به‌سرعت به مغز شما خطور می‌کنند و تبدیل به یک فرد بسیار حراف می‌شوید.می‌توانید در طول جنون کارهای زیادی را انجام دهید،اما ممکن است که به شیوه‌های غیرقابل‌پیش‌بینی و ناسالمی رفتار کنید.این تغییرات خلق‌وخویی می‌توانند تنها چند بار در سال یا چندین بار در هفته رخ دهند.
درمان: برای درمان اختلال دوقطبی نیاز است که هم به روان‌پزشک و هم به روانشناس مراجعه کنید.روان‌پزشک داروهایی را برای شما تجویز می‌کند و روانشناس با تمرکز روی گفتگو درمانی به مشکلات شما در محیط کار و تنش خانوادگی شما می‌پردازد.داروهای ضدافسردگی،داروهای ضد روان‌پریشی،داروهای ضد اضطراب و داروهای تثبیت‌کننده خلق‌وخوی می‌توانند اختلال دوقطبی را درمان کنند.در مواردی که اختلال دوقطبی فرد بسیار شدید و خطرناک است الکتروشوک درمانی (Electroconvulsive Therapy)، عبور جریان برق از مغز،می‌تواند به فرد کمک کند.
اختلال افسردگی اساسی: به این اختلال خلق‌وخویی افسردگی بالینی یا همان افسردگی نیز گفته می‌شود.این اختلال چیزی بیشتر از غم‌زدگی است،به‌طوری‌که در اثر این اختلال فرد احساس غم شدید می‌کند و این احساس غم ادامه‌دار است.در اثر این اختلال فرد ممکن است که به‌آسانی عصبانی یا سرخورده شود یا علاقه‌اش را به چیزهایی از دست دهد که قبلا دوست داشته است.در صورت ابتلا به این اختلال گفت‌وگوهای کوتاه برای شما طاقت‌فرسا می‌شوند و احساس پوچی،ناامیدی،خستگی و گیجی می‌کنید.علاوه بر این،در خواب خود نیز دچار مشکل می‌شوید و پرخوری یا کم خوری می‌کنید.بعضی از افراد مبتلابه اختلال افسردگی اساسی ممکن است که دارای علائم جنون ناچیز باشند،اما این علائم آن‌ها غالبا در حدی نیست که بتوان آن‌ها را مبتلابه اختلال دوقطبی دانست.
درمان: پزشک در صورت تشخیص وجود این اختلال در شما این پیشنهاد را احتمالا خواهد داد که با یک متخصص سلامت روان (روان‌درمانگر)صحبت کنید.روان‌درمانگر نیز برای درمان شما از گفتگو درمانی یا روان‌درمانی استفاده می‌کند.روان‌درمانگر علاوه بر اینکه گفتگو درمانی را روی شما انجام می‌دهد به شما پیشنهاد می‌کند که با دیگر افراد مبتلابه این عارضه جلساتی را تشکیل دهید و در مورد اختلال خلق‌وخویی خود صحبت کنید.اگر علائم شما شدید باشند،پزشک شما می‌تواند داروهایی را نیز برای درمان شما تجویز کند.
اختلال افسردگی مداوم (PersistenDepressive Disorder; PDD): این اختلال نوعی از اختلال افسردگی اساسی است که علائم آن حداقل 2 سال طول می‌کشند.این اختلال خلق‌وخویی ترکیبی از دو افسردگی مختلف به نام‌های اختلال افسرده خویی (Dysthymic Disorder) و افسردگی اساسی مزمن (Chronic Major Depression) است.
درمان: گفتگو درمانی نیز می‌تواند به افراد مبتلابه اختلال افسردگی مداوم کمک کند.برای مثال،با استفاده از درمان رفتاری شناختی در مورد عارضه خود چیزهایی را یاد می‌گیرید و چیزهایی را انجام می‌دهید که به درک و تغیر افکار و رفتارهای شما کمک می‌کنند.این چیزهایی مفیدی که می‌توان انجام داد شامل تامل،مدیتیشن و یادداشت‌برداری است.مصرف دارو نیز می‌تواند به افراد مبتلابه PDD کمک کند.
اختلال عاطفی فصلی (Seasona- Affective Disorder; SAD): این اختلال شباهت بسیار زیادی به اختلال افسردگی اساسی دارد،اما علائم این اختلال با تغیر فصل‌ها هویدا می‌شوند.این اختلال هرساله در زمان مشخصی آغاز می‌شود و در زمان مشخصی پایان می‌یابد.این اختلال به‌احتمال‌زیاد در فصل پاییز آغاز می‌شود و در فصل زمستان ادامه می‌یابد و تا بهار خاتمه نمی‌یابد.به‌مانند دیگر انواع افسردگی،این اختلال نیز باعث می‌شود که انرژی کمتری داشته باشید،احساس بی‌حوصلگی و اضطراب کنید و در خوابیدن دچار مشکل باشید.
درمان: گفتگو درمانی یا قرص‌های ضدافسردگی می‌توانند در درمان این اختلال مفید باشند و پزشک شما می‌تواند نوردرمانی را نیز به شما پیشنهاد کند.برای بهره بردن از نوردرمانی می‌توانید کنار یک نور روشن شبیه به نور طبیعی فضای بیرون بنشینید و کارکنید.
اختلال ملال پیش از قاعدگی (Premenstrua- Dysphoric Disorder;PMDD): این اختلال شبیه به سندرم پیش از قاعدگی است،اما علائم آن بدتر است. در صورت ابتلا به این اختلال 7 تا 10 روز پیش از عادت ماهانه احساس غم،اضطراب،کج‌خلقی و بی‌حوصلگی شدید به شما دست می‌دهد.پزشک‌ها مطمئن نیستند که چرا بعضی از خانم‌ها تحت تاثیر این اختلال قرار می‌گیرند،اما می‌توان این اختلال را به افسردگی و اضطراب پیوند داد.تنها پزشک است که می‌تواند با قطعیت به شما بگوید که مبتلابه PMDD هستید یا خیر.
درمان: ورزش منظم،دوری از کافئین و الکل و تغذیه سالم می‌توانند در درمان اختلال PMDD مفید باشند.مکمل‌های غذایی همچون ویتامین B6 و منیزیم نیز می‌توانند مفید باشند،اما پیش از مصرف این مکمل‌های غذایی ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.در موارد شدیدتر پزشک شما می‌تواند داروهای ضدافسردگی را تجویز کند تا در همه زمان‌ها یا تنها بین زمان تخم‌گذاری و عادت ماهانه خودمصرف کنید.
اختلال افسردگی به دلیل عارضه پزشکی: افسردگی یا علائم آن غالبا با مشکلات سلامتی خطرناک که روی خلق‌وخوی تاثیر می‌گذارند در ارتباط هستند.برای مثال، می‌توان به مشکلات سلامتی همچون بیماری تیروئید،بعضی از عفونت‌ها،عارضه‌های مغزی همچون بیماری هانتینگتون و بیماری پارکینسون اشاره کرد که روی خلق‌وخوی تاثیر می‌گذارند.
درمان: پزشک شما برای درمان اختلال افسردگی ناشی از عارضه پزشکی سعی خواهد که عارضه پزشکی شمارا درمان کند.علاوه بر این،برای درمان بهتر این اختلال به گفتگو درمانی و دارو نیز نیاز است.سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: