کد خبر: ۱۵۲۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 23
ما نشان دادیم که به دنبال مصرف ایماتینیب، میزان کشش و تغییر شکل ناگهانی مجاری هوایی به یک سوم کاهش می‌یابد.
شفا آنلاین:یک مطالعه بالینی کوچک چنین مطرح کرده که داروی شناخته شده در درمان نوعی از لوسمی(CML)، ممکن است در کنترل آسم شدید کمک‌کننده باشد. داروی پرمصرف در درمان لوسمی با نام ایماتینیب(Imatinib)، موجب کاهش کشش ناگهانی مجاری تنفسی شده و درنتیجه آنها در زمان مواجهه با ماده آلرژن (محرک آسم)، کمتر واکنش نشان می‌دهند.


به گزارش شفا آنلاین:دکتر الیوت ازرال، محقق این مطالعه و سرپرست بخش بیماری‌های تنفسی در بیمارستان برگهام و زنان، در شهر بوستون می‌گوید: «ما نشان دادیم که به دنبال مصرف ایماتینیب، میزان کشش و تغییر شکل ناگهانی مجاری هوایی به یک سوم کاهش می‌یابد. این تغییر قابل‌توجهی است و در بیماران تحت درمان با گلیوک در مقایسه با مصرف‌کنندگان دارونما مشهود بود. همچنین، این دارو عملکرد کلی مجاری تنفسی را بهبود می‌بخشد. این اثر را محققان ما انتظار نداشتند.»
بیمارانی که با وجود مصرف داروهای استروئیدی با دوز بالا آسم شدید در آنان کنترل شده نیست، در معرض خطر افت عملکرد ریوی و وخامت کیفیت زندگی هستند. اما این داروی ضدسرطان پرپتانسیل را نمی‌توان فقط بر اساس نتایج یک مطالعه کوچک برای تمامی مبتلایان به آسم شدید توصیه کرد. ایماتینیب با نام تجاری گلیوک(Gleevec)، با بلوک گیرنده‌های خاصی که روی گلبول‌های سفید سرطانی وجود دارند، موجب مهار تکثیر و گسترش آنها می‌شود. همین وضعیت در مورد ماست سل‌ها نیز صادق است. همانطور که می‌دانیم، ماست سل‌ها نوعی از گلبول‌های سفید هستند که موجب واکنش‌های التهابی و آرژیک می‌شوند. برای مثال، ماست سل‌های موجود در پوست، مسبب بروز کهیر هستند و ماست سل‌های موجود در ریه‌ها، آسم شدید را باعث می‌شوند.
دکتر ازرال می‌گوید: «امیدوار بودیم که با بلوک سیگنال دهی که موجب زنده نگهداشتن ماست سل‌ها می‌شود، بتوانیم تعداد این سلول‌ها را کاهش دهیم. به دنبال این وضعیت، احتمالا روند درمان در مبتلایان به آسم شدید بهبود می‌یابد.»
ازرال و همکارانش، 62 مورد ابتلا به آسم شدید را برای شرکت در این مطالعه انتخاب کردند. همه این شرکت‌کنندگان درمان اپتیمال آسم شدید را دریافت کرده بودند و به طور کاملا تصادفی طی مدت 6 ماه تحت درمان با روزانه یک عدد قرص گلیوک یا یک عدد قرص دارونما قرار گرفتند. آزمون‌های خونی نشان دادند که گلیوک در این بیماران فعالیت ماست سل‌ها را کاهش می‌دهد. به علاوه، آزمون‌های بررسی وضعیت حساسیتی نیز کاهش واکنش راه‌های هوایی در مصرف‌کنندگان گلیوک را نشان دادند. به عبارتی ساده‌تر، در مصرف‌کنندگان گلیوک پس از مواجهه با آلرژن، راه‌های هوایی کمتر تا مرز انسداد تنگ شدند. معاینات بالینی نشان دادند که دریافت‌کنندگان گلیوک در مقایسه با بیماران دریافت‌کننده دارونما، نسبتا راه‌های هوایی گشادتری داشتند.
ارزال اضافه می‌کند: «در این بیماران، بهبود مختصری در عملکرد راه‌های هوایی ثبت شد. ما چنین وضعیتی را انتظار نداشتیم.»
عوارض جانبی ناخواسته گزارش شده نسبت به داروی گلیوک، به سختی و شدت مورد انتظار نبودند. یک بیمار دچار افت شدید رده گلبول‌های سفید خونی شد؛ که بلافاصله پس از قطع دارو به وضعیت اولیه برگشت. بیمار دیگری به دلیل کرامپ‌های شدید در اندام تحتانی ناچار به قطع داروی خود شد. در کل، وضعیت بیماران تحت درمان با گلیوک بسیار بهتر از حد انتظار بود. بر اساس نظر دکتر لین هوروویتز، متخصص بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک، این دارو مکانیسم اثر جدیدی را برای تعدیل واکنش‌ها در آسم شدید ارائه کرده است. وی می‌گوید: «مدت زیادی است که رویکرد درمانی جدیدی برای آسم شدید نداشته‌ایم. البته مطالعات بیشتری در زمینه اثربخشی گلیوک در درمان آسم شدید مورد نیاز است.»
دکتر تئودور منیاتیس، سرپرست بخش بیماری‌های ریه در بیمارستان دانشگاهی استاتن ایسلند، البته فردی با نگاه محتاط‌تر است. وی می‌گوید: «این تحقیق در مراحل اولیه است و نباید نتایج آن را به پروتکل‌های درمانی بیماران آسماتیک تعمیم دهیم. هر چند که مطالعه جذابی برای متخصصان بیماری‌های ریه و ایمونولوژیست‌ها محسوب می‌شود، ولی ابعاد این مطالعه بسیار کوچک است. تاکنون این داروی مدولاتور ایمنی فقط برای درمان بدخیمی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. یک داروی ضدسرطان نیاز به سال‌ها مطالعه دارد تا بتواند برای درمان بیماری‌هایی نظیر آسم تجویز شود.»
ازرال نیز با نظر منیاتیس نسبتا موافق است و می‌افزاید: «قطعا ما نیز قبل از توصیه عموم به تجویز گلیوک در مبتلایان به آسم، بر مطالعه آن روی جمعیت‌های بزرگ تر بیماران تاکید داریم. بر همین اساس، حدود 3 الی 4 سال زمان برای تکمیل مطالعات در زمینه گلیوک در درمان آسم لازم است.»
در صورت تایید اثربخشی، گلیوک می‌تواند درمان جدیدی برای این بیماران باشد. دو ژنریک جدید در سال گذشته برای این دارو وارد بازار شدند. در نتیجه، این دارو در مقایسه با داروهای جدید مطرح در بازار دارویی آسم، درمان ارزان‌تری است.سپید
PRNewswire

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: