کد خبر: ۱۵۲۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 19
عبدالرضا ناصرمقدسی بیان کرد: طرح تحول سلامت برای بیماران ام اس بسیار عالی بوده است، به طوری که آنها یا هزینه‌ای در زمینه بستری ، تشخیص و درمان نمی‌پردازند یا هزینه بسیار کمی را متقبل می‌شوند. در بخش داروها، میزان زیادی از هزینه توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود.
شفاآنلاین>سلامت>در سال‌های قبل در عرصه درمان و به ویژه بیماری‌های خاص دچار مشکلات زیادی بودیم و بیماران باید هزینه‌های بالایی را می‌پرداختند که از عهده بسیاری خارج بود. اما با اجرایی شدن طرح تحول سلامت، سهم قابل توجهی از هزینه‌های دارو و درمان از عهده بیماران خارج شد و علاوه بر کمک مالی به بیماران، وضعیت سلامت جامعه را نیز تا حد قابل قبولی بهبود بخشید.

به گزارش شفاآنلاین، عضو کمیته علمی انجمن ام‌اس به رضایت‌بخش بودن طرح تحول سلامت با بیان این مطلب گفت: خوشبختانه بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و اجرایی شدن طرح تحول سلامت، در زمینه دارو وضعیت خوبی پیدا کردیم. تا پیش از آن، بحث تحریم‌ها کمر دارویی کشور را شکسته بود و داروی خارجی مورد نیاز بیماران مبتلا به ام‌اس در کشور وجود نداشت و وضعیت بیماران وخیم بود،  اما در ۴ سال اخیر به ثبات رسیدیم و دیگر با کمبود دارو در بازار مواجه نیستیم.

عبدالرضا ناصرمقدسی افزود: طرح تحول سلامت برای بیماران ام اس بسیار عالی بوده است، به طوری که آنها یا هزینه‌ای در زمینه بستری ، تشخیص و درمان نمی‌پردازند یا هزینه بسیار کمی را متقبل می‌شوند. در بخش داروها، میزان زیادی از هزینه توسط  بیمه‌ها پرداخت می‌شود.

  ناصرمقدسی گفت: هزینه‌های درمان مبتلایان به ام‌اس معمولا بستگی به دارو دارد. شرکت‌های داخلی تقریبا تمام داروهای بیماران ام‌اس را تولید می‌کنند که بیماران هزینه بسیار اندکی را می‌پردازند. اما داروهای خارجی گران است. به عنوان مثال، داروی «ناتالیزوماب» تا پیش از طرح تحول سلامت به ازای هر ویال، ۳ تا ۷ میلیون قیمت داشت که بیمار برای تهیه آن باید از جیب هزینه می‌کرد اما بعد از اجرایی شدن طرح تحول سلامت، ۹۰ درصد این هزینه را بیمه(insurance) و تنها ۱۰ درصد مابقی را که حدود ۶۰۰ هزار تومان می‌شود، بیمار می‌پردازد. این قیمت در حالی بوده که بیمار باید ماهیانه یک ویال از این آمپول را تزریق کند.  

ناصرمقدسی داروی «سینووکس» را که یکی از داروهای مصرفی بیماران مبتلا به ام‌اس است، از افتخارات داروسازی ایران دانست. به گفته او، سینووکس اولین داروی بیوسیمیلار است که در ایران تولید شده است. تولید آن در داخل، کمک زیادی به حفظ ارز و خارج نشدن آن از کشور کرد به طوری که کشور نسبت به تولید این دارو به خودکفایی رسید.

او در ادامه گفت: داروی دیگری که برای مبتلایان به ام‌اس(MS) مورد استفاده قرار می‌گیرد، «آوونکس» است که بعد از اجرا شدن طرح تحول سلامت، تحول خوبی هم در دسترسی به این دارو ایجادشد. این دارو که یک داروی خارجی است، تا پیش از این طرح به صورت وارداتی در اختیار بیماران قرار می‌گرفت اما بعد از طرح سلامت، شرکت داروسازی «سیناژن» نمونه داخلی آن را تولید کرده است و کیفیت بالایی دارد.

وی افزود: کیفیت داروهای تولید داخل تا حدی افزایش یافته که بیشتر بیماران از داروهای داخلی استفاده می‌کنند. در واقع، تولید داروهای داخلی در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. مشکل اصلی ما در عرصه دارو، داروهای خارجی است که قیمت‌های بالایی برای مصرف‌کننده دارد.

او اشاره کرد که داروی «ریتوکسی‌مب» از دیگر داروهای مصرفی در مبتلایان به ام‌اس است که تا پیش از این و حدود ۲ سال پیش فقط تولید خارج را در کشور داشتیم اما طی ۲ سال گذشته، تولید داخل این دارو هم به راه افتاده و بیماران می‌توانند با هزینه‌های پایین‌تری این دارو را تهیه کنند. این دارو هم در بیماران مبتلا به ام‌اس و هم در مبتلایان به نوعی بیماری موسوم به «دویک» کاربرد اساسی دارد. این دارو برای بیماران دویک تحت پوشش بیمه قرار گرفته است اما در مورد ام‌اس، هنوز بیمه هزینه‌های این دارو را نمی‌پردازد و بیماران باید برای خرید آن هزینه کنند.

بیماری «دویک» شباهت زیادی به ام‌اس دارد اما بیماران با درگیری چشم و نخاع مواجه هستند و با توجه به نداشتن پوشش بیمه‌ای داروی «ریتوکسی‌مب»، باید هزینه بالایی بپردازند.

ناصرمقدسی ادامه داد: هر ویال داروی «ریتوکسی‌مب» ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است و بیماران مبتلا به ام‌اس باید هزینه کل این دارو را بپردازند. در حال حاضر، حدود ۹۰ درصد داروهای مبتلایان به ام‌اس تولید داخل هستند و امیدواریم بتوانیم در تولید سایر داروها نیز به خودکفایی برسیم تا هزینه‌های درمانی بیماران را بیش از پیش کاهش دهیم.سلامت آنلاین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: