کد خبر: ۱۵۲۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 18
به مناسبت روز جهانی ثبت اختراع لیزر بررسی شد:
امروزه لیزر نه تنها در صنایع مختلف نظامی، هوافضا و ... بلکه در علم پزشکی نیز بسیار کاربرد پیدا کرده است. یکی از کاربردهای مهم لیزر در علم پزشکی درمان و جراحی بیماری های ستون فقرات و دردهای استخوانی و عضلانی است.

27شفا آنلاین: اردیبهشت مصادف با راه اندازی اولین لیزر جهان توسط تئودورمیمن در سال1960 بهانه ای شد تا گفتگویی با دکتر شهرام فیروزی مرنی، فوق تخصصي اينترونشنال درد ستون فقرات، استخوان و عضلات، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش انجام دهیم.

 لیزر برای درمان بیماری‌های ستون فقرات و دردهای استخوانی و عضلانی چه کاربردهایی می تواند داشته باشد؟

به گزارش شفا آنلاین:هم اکنون لیزرهای کم توان و پر توان کاربردهای مختلفی دارند. معمولا از  لیزرهای کم توان برای درمان ستون فقرات،<Treatment of spine> بیماری‌های عضلانی و  استخوانی مانند آرتروز در ستون فقرات، آرتروز کمر( مفاصل کمری که دچار تغییر التهابی و دژنراتیو شده اند) استفاده می شود. امروزه یکی از کاربردهای جدید لیزر در ستون فقرات، درمان دیسک کمر است؛ در این شیوه با استفاده دستگاه فلوروسکوپ و هدایت سوزن به مرکز دیسک، عمل کاملا بسته و بدون انجام بیهوشی انجام می شود. در این شیوه با استفاده از خاصیت حرارتی لیزر، حجم دیسک کم می شود. به طبع کاهش حجم دیسک می تواند فشار وارده به ریشه‌های عصبی و درد پا را کاهش دهد.

پروسه درمانی با این شیوه چگونه است؟

معمولا برای درمان دیسک کمر 1 جلسه و برای درمان آرتروز و نقاط ماشه ای و گرفتگی عضلات 4 تا 6 جلسه لیزر تراپی نیاز است.

بهبود بیماری با این شیوه درمانی چند درصد است؟

معمولا 75درصد بیماران با این شیوه بهبود می یابند اما گاهی برای درمان بهتر، به روش های دیگر نیز نیاز است.

آیا این شیوه درمانی برای تمامی افراد مبتلا به آرتروز ستون فقرات و مهره کمری کاربرد دارد یا درمان با این شیوه به شدت و میزان بیماری فرد نیز بستگی دارد؟

معمولا این نوع شیوه درمانی پاسخگوی نوع خفیف و متوسط آرتروز است و این نوع شیوه درمانی همراه با سایر درمان ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه ریشه بسیاری از کمر درد ها دیسک کمر نیست. در بسیاری از موارد علت کمر دردها ناشی از ضایعات التهابی خود مفاصل است که اصطلاحا به آن فاست می گویند. ما برای درمان این التهاب و بیماری فاست در کمر هم می توانیم از لیزر کم توان استفاده کنیم. اخیرا نیز از لیزر برای درمان های مداخله ای کم تهاجمی استفاده می شود.

اصولا انجام عمل های بسته ای مانند لیزرتراپی چه مزایا و معایبی دارد؟

علاوه بر کاهش هزینه نسبت به عمل باز، این روش درمانی در کنار سایر عمل های بسته مانند ازون تراپی، پلاسما و روش‌های نوین دیگر دارای مزیت های بسیاری است. بیهوش نشدن بیمار در حین عمل جراحی، کوتاهی مدت زمان عمل، بهبودی سریع و زودتر برخاستن بیمار از بستر بیماری از جمله مهمترین مزیت های این روش درمانی به حساب می آید. همچنین این شیوه درمانی عوارض ناشی از عمل های جراحی باز را ندارد. معمولا پس از عمل جراحی باز ممکن است به علت برش های جراحی، در دیسک کمر چسبندگی هایی به وجود آید اما در این شیوه ( روش کم تهاجمی) عوارضی دیده نمی شود. البته شایان ذکر است که هیچ عملی بدون عارضه نیست اما در این شیوه، عوارض جراحی به حداقل میزان ممکن می رسد.

یکی از کاربردهای جدید لیزر در ستون فقرات، درمان دیسک کمر است؛ در این شیوه با استفاده دستگاه فلوروسکوپ و هدایت سوزن به مرکز دیسک، عمل کاملا بسته و بدون انجام بیهوشی انجام می شود. در این شیوه با استفاده از خاصیت حرارتی لیزر، حجم دیسک کم می شود. به طبع کاهش حجم دیسک می تواند فشار وارده به ریشه‌های عصبی و درد پا را کاهش دهد

آیا محدودیت سنی نیز برای انجام این نوع عمل وجود دارد؟

انجام این عمل با توجه به ماهیت اکثر بیماری های التهابی و آرتروز ستون فقرات، استخوان و عضلات در سنین بالا نیز محدودیت ندارد اما انجام آن برای برخی از بیماران همراه با محدودیت هایی است. نداشتن رضایت بیمار از انجام عمل جراحی، داشتن عفونت در محل آسیب دیده، ابتلا فرد به بیماری های اختلالات انعقاد خون( به علت داشتن بیماری زمینه ای یا استفاده از دارو) از جمله محدودیت های اجرای این عمل است؛ اگر چنانچه اختلال انعقاد خون بر اثر دارو باشد می‌توان با انجام هماهنگی و مشاوره، دارو را قطع و با انجام آزمایش این کار را انجام داد.

چرا اثر بخشی این روش و رضایت برخی از بیماران از این روش درمانی کم است؟

این روش درمانی اثر دهی خیلی خوبی دارد اما در برخی موارد ممکن است به علت تشخیص نادرست، کاربرد نادرست و نامناسب از لیز( استفاده نادرست از میزان طول موج لیزر و مدت زمان استفاده از لیزر) لیزرتراپی اثر بخشی درستی نداشته باشد بنابراین انتخاب لیزر برای درمان بیماری‌ها( ستون فقرات، استخوان و عضلات) و انتخاب درست بیمار خیلی مهم است. ما برای هر بیماری نمی توانیم از این شیوه درمانی استفاده کنیم. انتخاب درست بیمار، استفاده بهینه از لیزر و آموزش مناسب پزشک از اهمیت زیادی در این شیوه برخوردار است. اگر چنانچه پزشکی قصد استفاده از این شیوه را دارد باید قبل از آن آموزش‌های لازم را دیده باشد.

در حال حاضر جایگاه ایران در این خصوص چگونه است؟ آیا توانسته ایم به جایگاه مطلوب مان در این زمینه برسیم؟

هرچند هم اکنون کشورهای اروپایی و آمریکایی در این زمینه پیشگام هستند. آموخته های ما نیز بر اساس تجربه های این کشورها است و ما نسبت به کشورهای خاورمیانه ای و جهان سوم از رشد خوبی برخوردار بوده ایم اما برای رسیدن به جایگاه مطلوب مان در این زمینه راه بسیار طولانی در پیش رو داریم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: