کد خبر: ۱۵۲۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 17
محمد باقر قالیباف را باید کاندیدایی از پیش شکست خورده دانست. هم سابقه دو بار حضور دیگر او در عرصه کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری نشان داده بود که مردم به او اقبالی ندارند و هم با رفتارهای زننده اش در مناظره های انتخاباتی، همان شانس کمرنگ پیروزی در انتخابات را هم از دست داد.
شفاآنلاین>سلامت>با توپ پر در مناظره ها شرکت کرد، همه را متهم شمرد، تمام خطوط قرمز اخلاقی را جابجا کرد و سپس انصراف داد. اینها سرانجام آمدن و رفتن مردی بود که می خواست دولت ۹۶ درصدی تشکیل دهد، اما رفتار انتخاباتی اش با سلامت روان ۹۶ درصد مردم بازی کرد.

به گزارش شفاآنلاین، محمد باقر قالیباف را باید کاندیدایی از پیش شکست خورده دانست. هم سابقه دو بار حضور دیگر او در عرصه کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری نشان داده بود که مردم به او اقبالی ندارند و هم با رفتارهای زننده اش در مناظره های انتخاباتی، همان شانس کمرنگ پیروزی در انتخابات را هم از دست داد.

او با انصرافش از کاندیداتوری، هم ریاست جمهوری را از دست داد و هم خیلی قبل ترش، اخلاق را. مردی که شعار انتخاباتی اش «بر این قرار می مانیم» بود، خودش هم بر این قرار نماند. انگار او آمده بود تا سلامت روان جامعه را به هم بریزد و بعد هم از محضر همگی خداحافظی کند.

سوال اینجاست که اگر او نمی خواست در عرصه انتخابات (election)بماند، پس چرا میلیون ها نفر را بازیچه قرار داد ، به خیلی ها تهمت زد و بعد هم به نفع کاندیدایی دیگر انصراف داد. شاید جواب این سوال را باید در تحلیل های سیاسی و دسته بندی های جناحی او جست و جو کرد، اما قطعا جواب این سوال هر چه که باشد، ذره ای اخلاق در اتخاذ این سیاست ها وجود نداشت.

جذب آرای بیشتر به قیمت راه رفتن روی سلامت روان مردم

وقتی فردی که سال ها در مناصب بالای حاکمیت بوده، در مناظره های زنده به رئیس جمهور قانونی کشور، تهمت دروغ و اختلاس می زند، وقتی صغیر و کبیر را واسطه می کند تا شاید از این منظر به دولت قانونی حمله کند، این رفتار انتخاباتی موجب می شود که امید مردم به دولتمردان و سیاستمداران کمرنگ شود. وقتی هم امید در جامعه ای کمرنگ شد و مردم از حاکمان خود ناامید شدند، افزایش بار اختلالات روانی(Psychopathy) فقط گوشه کوچکی از پیامدهای این رفتار غیراخلاقی خواهد بود. همان نکته ای که رهبر معظم انقلاب همگان را  از آن برحذر می دارند.

وقتی این شائبه غلط را در باور مردم تزریق کنند که حاکمانی فاسد در منصب کار هستند و با توسل به سندسازی و سیاست های «بگم بگم» ، اخلاق را به مسلخ ببرند، در آن صورت ممکن است جمع زیادی از مردم تحت تاثیر این اظهارات قرار بگیرند و امیدشان را به آینده از دست بدهند.

انگار قالیباف آمده بود که امید به آینده را مخدوش کرده و فضایی تیره و تاریک از زندگی را برای مردم ترسیم کند. در حالی که کارشناسان سلامت روان، فاکتورهای اجتماعی را عامل مهمی در سلامت روانی جامعه می دانند، اما قالیباف با ترسیم فضایی یاس آور، افسردگی را به گروهی از جامعه تزریق کرد و رفت؛ آن هم به امید اینکه بتواند از طریق این سیاه نمایی ها، چند رای بیشتر برای جناح متبوعش جذب کند.

جذب آرای بیشتر به قیمت راه رفتن بر سلامت روان مردم و تزریق افسردگی به جامعه را باید مهم ترین بخش کارنامه کاندیداتوری قالیباف در سال ۹۶ دانست.

آیا قالیباف مرد «اخلاق و تعهد» است؟

مردم و مسئولان، روی همدیگر تاثیر مستقیم می گذارند و رفتارهایشان روی همدیگر تاثیر متقابل می گذارد. در جامعه ای که با خلاف گویی و سیاه نمایی، مسئولی بخواهد مسئول دیگر را از میدان رقابت به در کند، همین رفتار یک پیام غیراخلاقی به جامعه می دهد و فرهنگ حذف رقیب به هر بها و بهانه ای را در جامعه منتشر خواهد کرد.

دیروز روزنامه طرف شهردار تهران، در تیتر یک خود، محمد باقر قالیباف را «مرد اخلاق و تعهد» معرفی کرده است، اما اگر پای حرف مردم بنشینید، آنها در دوران تبلیغات انتخاباتی، بیشتر بی اخلاقی و بی تعهدی را از سرهنگ نامزدها دیدند.

معلوم نیست که انصراف قالیباف، یک برنامه از پیش تعیین شده بود یا اینکه این اواخر با فشار و یا با وعده معاون اولی ریاست جمهوری، از میدان رقابت کنار گذاشته شد، اما در هر دو صورت، بی اخلاقی قالیباف در مناظره های انتخاباتی به پای جناح اصولگرا نوشته خواهد شد و قطعا در کاهش آرای آنها موثر خواهد بود.

اینکه قالیباف نقش مهاجمی را داشته باشد که رقیب را با هر سیاست غیر اخلاقی بشوید و با خودزنی، خودش و رقیب را به زیر بکشد و از آن سو، حجت الاسلام رئیسی به عنوان کاندیدایی با اخلاق به جامعه معرفی شود که به هیچ کاندیدایی تعرض نکرده باشد، سناریویی است که کارگردانش آن را خیلی خوب طراحی نکرده است، چون مردمی که از رفتار انتخاباتی قالیباف به خشم آمدند، همان خشم را نسبت به اردوگاه اصولگرایان حامی قالیباف زنده نگه می دارند.

انتخابات هم تمام می شود و رئیس جمهور منتخب هم انتخاب خواهد شد، اما معلوم نیست چه کسی پاسخگوی حمله به سلامت روان مردم خواهد بود که هر بار هم این حملات در انتخابات متعدد تکرار می شود.سلامت آنلاین
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
0
0
آب خوبی به اسیاب دشمن ریخت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: