کد خبر: ۱۵۲۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۴ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 15
مسئول کمیته سلامت و رئیس جامعه پزشکی ستاد حجت‌الاسلام رئیسی:
شفاآنلاین:رئیس کمیته سلامت ستاد حجت‌الاسلام رئیسی گفت :استفاده از خدمات رایگان سلامت فقط باید برای افراد طبقه فقیر صورت گیرد و هم‌اکنون در طرح تحول سلامت به تمام افراد جامعه، امکانات به صورت یکسان برای فقیر و غنی ارائه می‌شود که اشتباه است.

به گزارش شفاآنلاین ،دکترناصرسیم فروش اظهارداشت :شعار ما در کمیته سلامت حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، «عدالت در سلامت، سلامت برای همه و همه برای سلامت» است.


مسئول کمیته سلامت و رئیس جامعه پزشکی ستاد حجت‌الاسلام رئیسی افزود:‌ مبنای کار ما براساس دغدغه رهبر معظم انقلاب در خصوص کم شدن هزینه درمان از جیب مردم است و اینکه بیمار جز مشکل بیماری دغدغه دیگری نداشته باشد.

سیم‌فروش گفت: یکی از نمودهای اقتصاد مقاومتی این است که کارهای استراتژیک انجام داده و نیروی کیفی تربیت کنیم. در آمریکا با آن ثروت برای اموری همچون جراحی و اعمال سرپایی اولویت می‌گذارند اما ما متأسفانه افتخارمان اضافه کردن تخت‌های مختلف بیمارستانی است در حالی که افتخار باید بالا بردن راندمان کاری باشد.

رئیس جامعه پزشکی حامیان حجت‌الاسلام رئیسی افزود: طرح سلامت جزو طرح‌های خوبی بود که ایجاد شد اما چند مشکل اساسی داشت که به آن توجهی نشد. بنده خودم در ابتدا جزو موافقین این طرح بودم اما به شرطی که شفافیت در آن ایجاد می‌شد و پشت‌پرده‌ها مشخص بود. 

وی گفت: با اجرای این طرح در بین کادر پزشکی، پرستاران و پرسنل نارضایتی ایجاد شد. در طرح تحول سلامت دستگاه های پیشرفته‌ای برای بیمارستان‌ها خریداری شد اما به دلیل نبود یا کمبود پرسنل، از این دستگاه‌ها استفاده نشد.

رئیس جامعه پزشکی ستاد حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: طرح سلامت، به دلیل نداشتن آینده‌نگری، عدم انضباط، ناپایداری منابع مالی و نبود راهنمای بالینی، نظام ارجاع و سطح‌بندی، موفقیت چشم‌گیری نداشته است. 

سیم‌فروش گفت: در طرح سلامت 10 درصد منابع یارانه‌ها، یعنی 4800 میلیارد تومان و یک درصد از منابع ارزش افزوده یعنی 3 هزار میلیارد تومان به این طرح اختصاص داده شد که همه این پول‌ها از جیب مردم برداشته شده است. در این طرح خدمات به تمامی مردم با سطوح درآمدی مختلف یعنی فقیر و غنی به طور یکسان ارائه شد و این یکی از نقاط اشکال این طرح است.

وی افزود: عدالت در این نیست که همه از امکانات به صورت یکسان بهره‌مند شوند. این طرح باعث ایجاد شکاف بین طبقات مختلف و ایجاد نارضایتی در بین کارکنان حوزه سلامت شد و مشکلات اخلاقی را در جامعه پزشکی افزایش داد. این طرح، طرح اصلاح سلامت بود نه طرح تحول، زیرا تحول یعنی پایداری و آینده‌نگری که در این طرح گنجانده نشده بود.

وی خاطرنشان کرد: ما تعدادی راهکار برای حل مشکلات طرح تحول سلامت در نظر گرفته‌ایم که اولویت پیشگیری و درمان یکی از آنها است. توجه به تولید دارو و تجهیزات یکی دیگر از برنامه‌ها و دستورات کاری ما است.

 رئیس جامعه پزشکی ستاد حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: متاسفانه در طرح تحول سلامت دروازه‌های کشور  باز و راه برای ورود کمپانی‌های خارجی باز شد و مشاهده کردیم که برای درمان یک بیماری همچون سرطان، داروهای مختلف ارائه دادند.

سیم‌فروش اظهارداشت: یکی از نقاط ضعف این طرح، نبود سیستم نظارتی قوی اعلام شد. یکی از برنامه‌های ما این است که درصدی از بودجه طرح تحول را صرف ساخت ساختمان نظارتی در خارج از وزارت بهداشت برای نظارت شود. این ساختمان نظارتی باید از عمل‌های اضافی جلوگیری کند و از پزشکان بازخواست کند که چرا این کارها انجام شده است.

وی افزود: یکی دیگر از کارها توجه بیشتر به تولید دارو، ممانعت از بروز تقاضای القایی، توجه به طرح ژنریک، توجه به الزامات قانونی و اسناد بالادستی به خصوص نظام سطح بندی، ارجاع، اصلاح نظام پرداخت و ایجاد سامانه جامع الکترونیک است.

رئیس جامعه پزشکی ستاد حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: همچنین قرار است در کمیته پزشکی، هم‌اکنون نیروهای جوان به محض دانشیاری به سوی مطب و بیمارستان خصوصی روی می‌آورند که یکی از ایده‌های ما این است که پزشکانی 2k بگیرند و به صورت تمام وقت خدمت کنند. 


وی در ادامه گفت: بدنه اصلی وزارت بهداشت را پرستاران و کارکنان خانه‌های بهداشت تشکیل می‌دهند که باید بهره‌مندی این افراد از طرح تحول افزایش یابد و به سطح قابل قبولی رسد. این افراد هم‌اکنون دو شیفت کار می‌کنند و نمی‌توانند وضعیت معیشتی مناسبی داشته باشند. 

سیم‌فروش گفت: حفظ کرامت بیمار و همراه بیمار بسیار مهم است. هم‌اکنون در نظام سلامت مکانی برای بیمارانی که از سایر شهرها به تهران می‌آیند در نظر گرفته نشده. باید در کنار بیمارستان‌های دولتی همراه‌سرا، جای استراحت و امکانات مناسب ایجاد گردد.

وی گفت: یکی دیگر از برنامه‌ها انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها براساس سوابق علمی و مدیریتی است نه براساس سوابق فامیلی و جناحی. در وزارت بهداشت مسئولین دانشگاه وظیفه سنگینی دارند. در کشورهای دیگر بالاترین سطح علمی را رؤسای دانشگاه دارند.

وی گفت: مسئله دیگر ما رسیدگی به قشر جوان پزشکی است که باید مرتب بازآموزی و رسیدگی شود. راه‌حل این است که دریافتی مدیران ارشد با پرداخت‌های بالا که کار اداری انجام می‌دهند و از کار پزشکی و اجرایی فارغ هستند، متعادل شود و این دریافتی به بدنه وزارت بهداشت و قشر ضعیف منتقل گردد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: