کد خبر: ۱۵۲۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 15
ناباروری گرچه مشکلی در سلامت افراد است، اما تاثیرات فردی و اجتماعی قابل توجهی در پی دارد. یکی از اثرات این مشکل، تاثیر بر کیفیت زندگی افرادی است که با آن دست به گریبان هستند.
شفا آنلاین>سلامت>محققان پژوهشگاه رویان با تحقیقات(researches) خود به نتیجه رسیده اند که ناباروری در زنانی که تحت درمان آی وی اف هستند تاثیر بسزایی دارد.

به گزارش شفا آنلاین، ناباروری گرچه مشکلی در سلامت افراد است، اما تاثیرات فردی و اجتماعی قابل توجهی در پی دارد. یکی از اثرات این مشکل، تاثیر بر کیفیت زندگی افرادی است که با آن دست به گریبان هستند.

در جوامعی مانند جامعه ما، زنان بیشتر در معرض عواقب ناباروری(sterility) هستند و کیفیت زندگی آنان بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد. برای بررسی کیفیت زندگی زنان نابارور ایرانی و عوامل موثر در کاهش آن، محققان پژوهشگاه رویان تحقیقات خود را روی ۱۵۵ زن نابارور مراجعه کننده به مرکز درمان ناباروری رویان، تحت درمان IVF، انجام دادند.

در این تحقیقات تاثیر ناباروری بر کیفیت زندگی، اضطراب‌های ناشی از مراجعه به مراکز درمانی و افسردگی ناشی از عوارض آن در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این تحقیق که در مجله بین المللی Psychology, Health & Medicine به چاپ رسیده است، نشان داد، اضطراب و افسردگی در این زنان بیشتر است و تاثیر منفی بر کیفیت زندگی آنان دارد.

همچنین مشخص شد که ناباروری و ناموفق بودن درمان‌های گذشته تاثیر معنی‌داری در کاهش کیفیت زندگی این افراد دارد.

از سوی دیگر نتایج این پژوهش(Research) نشان داد، در زنانی که در معرض سطح بالایی از افسردگی و اضطراب هستند، در درمان‌های گذشته ناموفق بوده‌اند و علت ناباروریشان ناشناخته است، سطح کیفیت زندگی پائین‌تر است. این یافته نشان می‌دهد حمایت اجتماعی و روانی از زنان نابارور برای حفظ کیفیت زندگی آنان ضروری است.

دکتر سامان معروفی‌زاده، آزاده قاهری و دکتر رضا عمانی سامانی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، این تحقیقات را به نتیجه رسانده اند.

برچسب ها: تحقیقات ، سلامت ، ناباروری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: