کد خبر: ۱۵۲۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 15
کاربرد سرما بیشتر در موارد ضربات حاد به اندام‌ها است. به‌طور مثال در کشیدگی عضلات، رگ‌به‌رگ شدن مفاصل یا کوبیده شدن اندام یا پیچ خوردن مفاصل که به‌طور شایعی در حین ورزش یا فعالیت‌های تفریحی ایجاد می‌شود، سرد کردن موضع آسیب‌دیده می‌تواند بسیار موثر باشد. ممکن است بپرسید موثر در چه زمینه.
       

شفا آنلاین:حتما از بسیاری افراد شنیده‌اید که برای کاهش درد اندام و مفاصل <Limb and joint pain>می‌توانید از گرم کردن آن مثلا با یک کیسه آب گرم استفاده کنید. از طرف دیگر خیلی‌ها عقیده دارند که درد را می‌توان با سرما از بین برد. چطور ممکن است هم سرما و هم گرما بتوانند درد را کم کنند و آیا بهترین راه برای کاهش درد استفاده از سرما یا گرم کردن موضع درد است؟ در زیر کمی به این موضوع پرداخته می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:کاربرد سرما بیشتر در موارد ضربات حاد به اندام‌ها است. به‌طور مثال در کشیدگی عضلات، رگ‌به‌رگ شدن مفاصل یا کوبیده شدن اندام یا پیچ خوردن مفاصل که به‌طور شایعی در حین ورزش یا فعالیت‌های تفریحی ایجاد می‌شود، سرد کردن موضع آسیب‌دیده می‌تواند بسیار موثر باشد. ممکن است بپرسید موثر در چه زمینه.
سرما می‌تواند شدت جریان خون را در اندام آهسته و متابولیسم بافت‌ها را کند کند. این مکانیسم می‌تواند موجب کاهش تورم بافت و تاخیر و کاهش در میزان آزاد شدن مواد التهاب‌زا از بافت‌های آسیب‌دیده شود که هر دو این‌ها از عوامل مهم ایجاد درد هستند.
بالا نگه داشتن اندام صدمه‌دیده هم می‌تواند میزان جریان خون بافت‌ها را کاهش داده و به کاهش درد کمک کند. پس در هنگام صدمه اندام می‌توان با بالا نگه داشتن و سرد کردن آن در 72-48 ساعت اول از تورم آن در ساعات بعدی کم کرده و درد ناشی از ضربه را کم کرد. می‌توان هر ساعت، محل آسیب‌دیده را به مدت 20 دقیقه سرد کرد.
در واقع، سرما موجب می‌شود:
 خونریزی در بافت آسیب‌دیده کم شود
 تورم در بافت ایجاد نشده یا کاهش یابد
 اسپاسم و درد عضلانی کم شود
 درد را با کاهش انتقال عصبی حس درد کم کند
سفتی و خشکی در بافت آسیب‌دیده کم شود.
در مرحله بازپروی آسیب‌ها هم سرما موثر است. در این مرحله سرما موجب کاهش التهاب و درد شده و به دنبال آن حرکت اندام بهتر می‌شود. در صورتی که در هنگام انجام نرمش‌های کششی درد ایجاد شود استفاده از سرما با کاهش این درد می‌تواند موجب شود تا بیمار بهتر این نرمش‌ها را انجام دهد.
برای سرد کردن باید از یک کیسه یخ استفاده کرد.
گرما از طرف دیگر یکی از بهترین راه‌ها برای مقابه با دردهای مزمن است. دردهای عضلانی که به علت اسپاسم و گرفتگی در آنها ایجاد می‌شود با گرما کاهش می‌یابند. کمردردها در غالب موارد براثر اسپاسم عضلات کمر ایجاد می‌شود و به خوبی به گرم کردن کمر پاسخ می‌دهند. دردهای مفاصل که براثر ساییدگی و آرتروز آنها ایجاد می‌شوند هم می‌توانند با گرم کردن کم شوند. گرما موجب رفع اسپاسم عضلات و شل شدن آنها می‌شود. همچنین قدرت انعطاف‌پذیری تاندون‌ها و لیگامان‌های اطراف مفاصل را بیشتر می‌کند. گرما با افزایش خون‌رسانی به اندام می‌تواند موجب افزایش رسیدن اکسیژن و مواد غذایی به آن شده و روند بهبودی را تسریع کند.

چگونه یک کیسه یخ بسازیم؟
ابتدا یخ را خرد کرده و سپس خرده‌های یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار می‌دهیم. می‌توانیم یک کیسه پلاستیک را از نخود سبز تا نیمه پر کرده و در فریزر قرار دهیم تا نخودها یخ بزنند سپس از این کیسه برای سر کردن محل استفاده کنیم. این کیسه در هنگام قرار گرفتن روی اندام شکل آن را به خود می‌گیرد. پک‌های مخصوص تجاری هم وجود دارند که می‌توان آنها را مدتی در یخچال قرار داد تا سرد شوند و سپس با قرار دادن آنها روی اندام از آنها استفاده کرد. باید دقت کرد تا هیچگاه وسیله‌ای را که می‌خواهیم با آن بافت را سرد کنیم مستقیما روی پوست قرار ندهیم. سرمای شدید می‌تواند موجب سرمازدگی و آسیب پوست شود.سپید
مهرداد منصوری
ارتوپد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: