کد خبر: ۱۵۱۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 10
بیماری لوپوس به علت اختلال در سیستم ایمنی در بدن ایجاد می شود و افراد مبتلا در صورت مراقبت و کنترل مداوم می توانند ازدواج کنند و حتی بچه دار شوند
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران مبتلا به لوپوس گفت: در زمان حاضر حدود 2 هزار و 500 بیمار مبتلا به لوپوس در کشور شناسایی شده اند اما پیش بینی می شود که شمار این بیماران بیش از 30 هزار تن باشد.

به گزارش شفا آنلاین،امیرحسن مسرور روز چهارشنبه به مناسبت روز جهانی بیماری لوپوس (10 می - 20 اردیبهشت) علت ناشناخته ماندن این شمار بیمار در کشور را احتمالا تشخیص نادرست از این بیماری عنوان کرد و افزود: گاهی اوقات بیماری لوپوس(Lupus) با بیماری پوستی پیسی اشتباه گرفته می شود این در حالی است که لوپوس بیماری پوستی به شمار نمی آید و نوعی روماتیسم محسوب می شود.

وی اظهار کرد: این بیماری ارگان های اصلی بدن افراد را از هر جنس و قوم و نژاد و رنگ پوستی در هر سنی درگیر کند؛ این در حالی است که علت این بیماری بدرستی شناخته شده نیست و درمان قطعی نیز برای آن وجود ندارد.

وی در خصوص قابل تشخیص بودن این بیماری اینگونه توضیح داد که لوپوس با انجام تعدادی از آزمایش های تخصصی قابل تشخیص است؛ ضمن اینکه براساس آمار موجود از هر10 بیمار مبتلا 9 تن ، زن هستند.

مسرود گفت: این بیماری در ابتدا قلب ، ‌کلیه و ریه فرد مبتلا را درگیر می کند و اگر به موقع تشخیص داده نشود آسیب های جبران ناپذیری به فرد وارد می آورد اما در صورتی که بموقع کنترل شود خطری برای فرد مبتلا به همراه ندارد و فرد مبتلا می تواند سال ها به زندگی عادی خود ادامه دهد.

عضو هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران مبتلا به لوپوس اظهار کرد: علائم پوستی این بیماری خیلی زود از بین می رود و جای آن نیز بر بدن فرد مبتلا باقی نمی ماند.

مسرور تصریح کرد: مبتلایان، باید در طول سال آزمایش های ویژه تراکم استخوان ، سونوگرافی(sonography) از شکم و لگن و خانم ها میز معاینات زنانه را انجام بدهند و معاینات مخصوص چشم نیز هر 6 ماه یکبار انجام شود اما خاطرنشان می شود که این این بیماری واگیر ندارد و قابل سرایت نیست.

وی شکل این بیماری را ایجاد زخم های خشک بر روی سطح پوست بویژه صورت عنوان کرد.

عضو هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران مبتلا به بیماران توصیه کرد حتما خود را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دهند تا دچار مشکل در درمان و دارو نشوند.

وی با تاکید بر اطلاع رسانی همگانی افزود: در صورت آگاهی از این بیماری می توان آن را به موقع کنترل کرد و هزینه را کاهش داد .

مسرور درباره ابتلای نوزادان به لوپوس هم اظهار کرد:معمولا این بیماری در نوزادان پس از 6 هفته از بین می رود اما باید مرتب، کنترل پرشکی کرد.

وی تاکید کرد:‌بیماری لوپوس به علت اختلال در سیستم ایمنی(Safety system) در بدن ایجاد می شود و افراد مبتلا در صورت مراقبت و کنترل مداوم می توانند ازدواج کنند و حتی بچه دار شوند.

بیماری لوپوس بیماری سیستم خود ایمنی است بدین معنی که سیستم ایمنی که باید از بدن، علیه میکروب های خارجی دفاع کند سلول های خود را به اشتباه، یگانه تصور می کند و علیه آنها وارد عمل می شود.. .روماتیسم مفصلی هم نوعی بیماری خود ایمنی است. علت این عملکرد معیوب سیستم ایمنی به درستی شناخته شده نیست ولی بنظر میرسد عواملی مانند بعضی عفونت ها، داروها یا تابش نور خورشید میتواند شروع این اختلال را نسهیل کند. تغییرات هورمونی روی این بیماری تاثیرگذار هستند و شاید به همین علت بیماری لوپوس در زنان شایع تر است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: