کد خبر: ۱۵۱۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 10
رئیس کمیته تصویربرداری زنان انجمن رادیولوژی:
دکتر معصومه گیتی در خصوص همپوشانی رشته ای در حوزه درمان توضیح داد: در بین رشته های پزشکی حیطه کاری مشترک وجود دارد که این مساله در خصوص رشته زنان و زایمان و رشته رادیولوژی باعث می شود به عنوان نمونه، یک رادیولوژیست تصویربرداری جنین انجام دهد و یک متخصص زنان وارد حیطه کار رادیولوژی شده و خود اقدام به تصویربرداری از بیمار کند.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس کمیته تصویربرداری زنان و سینه انجمن رادیولوژی ایران گفت: همپوشانی بین رشته ای علاوه بر این که می تواند سبب آسیب جسمی به بیماران شود، هزینه های مازاد درمانی بر آنان تحمیل می کند.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر معصومه گیتی روز چهارشنبه در حاشیه سی و سومین کنگره رادیولوژی ایران در خصوص همپوشانی رشته ای در حوزه درمان توضیح داد: در بین رشته های پزشکی حیطه کاری مشترک وجود دارد که این مساله در خصوص رشته زنان و زایمان و رشته رادیولوژی(Radiology) باعث می شود به عنوان نمونه، یک رادیولوژیست تصویربرداری جنین انجام دهد و یک متخصص زنان وارد حیطه کار رادیولوژی شده و خود اقدام به تصویربرداری از بیمار کند.
وی افزود: این روند می تواند بیمار را با تشخیص های متفاوت روبه رو و دچار سردرگمی کند، علاوه بر این در این چرخه، سلامت بیمار به مخاطره افتاده و هزینه های تشخیصی و درمانی بیماران نیز افزایش می یابد.
گیتی ادامه داد: اگر قرار باشد هر کدام از این تخصص ها هزینه جداگانه برای رادیولوژی از بیمار بگیرند، این روند عادلانه نیست و لجام گسیختگی در نظام سلامت کشور ایجاد می کند.
وی با تاکید بر لزوم نظارت بیشتر بر این حیطه از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعرفه های رادیولوژی مشخص است و رادیولوژیست ها مجاز به گرفتن هزینه ای خارج از تعرفه های تعیین شده از بیمار نیستند اما هزینه هایی که متخصصان زنان ممکن است از بیماران برای رادیولوژی بگیرند، مشخص شده و تحت نظارت نیست.
گیتی اظهار کرد: همچنین رادیولوژیست، انجام رادیولوژی را تجویز نمی کند بلکه پزشکان و متخصصان نسخه آن را صادر می کنند، بنابراین نظارت بر کار رادیولوژیست ها بسیار ساده تر است.

** لزوم به روز شدن تعرفه های رادیولوژی
عضو هیات علمی گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که تعرفه های رادیولوژی واقعی نیست، تاکید کرد: میزان تعرفه های رادیولوژی بسیار پائین است و تعرفه ها نیازمند به روز شدن هستند.
گیتی ادامه داد: دستگاه های رادیولوژی بسیار پیچیده و گران قیمت هستند و با توجه به پیشرفت تکنولوژی و نیاز بیماران لازم است که این دستگاه ها را در کشور داشته باشیم؛ البته لازم نیست در تمام کشور این دستگاه ها باشد اما باید مراکز اصلی دانشگاهی به دستگاه های پیشرفته رادیولوژی مجهز شوند.
وی گفت: سرمایه گذاری برای تهیه این دستگاه ها نیازمند تعرفه های مناسب است؛ زیرا چه بخش خصوصی و چه بخش دولتی اگر در این زمینه سرمایه گذاری کنند، نیاز به بازگشت سرمایه دارند و اگر تعرفه ها مناسب نباشد، این امر محقق نمی شود.
گیتی با اشاره به هزینه های تعمیر و نگهداری این دستگاه ها نیز گفت: علاوه بر هزینه های سنگین خرید دستگاه ها، تعمیر و نگهداری آنها هزینه های زیادی دارند که اگر بازگشت سرمایه از طریق تعرفه ها صورت نگیرد، دستگاه هایی که نیاز به بازسازی و تجهیز دارند به تدریج کنار گذاشته می شوند.

** لزوم راه اندازی رشته فوق تخصصی رادیولوژی
رئیس کمیته تصویربرداری زنان و سینه انجمن رادیولوژی ایران با تاکید بر این که یکی از چالش های مهم حوزه رادیولوژی، نبود دوره های فوق تخصصی این رشته است، گفت: تربیت رادیولوژیست، تمام نیازهای کشور را در مراکز بزرگتر و دانشگاهی برطرف نمی کند و لازم است در رشته های تخصصی نیز تربیت متخصصان صورت گیرد.
گیتی ادامه داد: برخی دوره های فلوشیپ را که تکمیلی رشته های تخصصی است، طراحی کرده و به وزارت بهداشت ارائه کرده ایم که تاکنون برخی از آنها شامل نورورادیولوژی، رادیولوژی مداخله ای و تصویربرداری زنان که پاسخگوی نیازهای چندین تخصص خواهند بود، مصوب شده اند.
وی در خصوص رشته فلوشیپ رادیولوژی زنان اظهار کرد: به رغم تصویب فلوشیپ رادیولوژی زنان در وزارت بهداشت(ministry of health)، هنوز بعد از گذشت چهار سال این رشته راه اندازی نشده که لازم است وزارت بهداشت در این خصوص اقدام لازم را انجام دهد.
سی و سومین کنگره بین المللی رادیولوژی ایران از روز گذشته 19 تا 22 اردیبهشت ماه در سالن همایش های برج میلاد با حضور صاحب نظران و اساتید داخلی و خارجی درحال برگزاری است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: