کد خبر: ۱۵۱۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 09
مسعود حبیبی اظهار کرد: جوانان در هر جامعه‌ای که مورد توجه قرار بگیرند موجب پویایی و نشاط جامعه می‌شوند و این مسئله فصل مشترک تمام مسائل در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است.

شفاآنلاین>سلامت>رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر به تشریح فعالیت‌های این سازمان برای رده‌های سنی محتلف، از 5 تا 29 سال پرداخت.

به گزارش شفاآنلاین،مسعود حبیبی  در مورد عملکرد یک سال گذشته سازمان جوانان جمعیت هلال احمر اظهار کرد: جوانان در هر جامعه‌ای که مورد توجه قرار بگیرند موجب پویایی و نشاط جامعه می‌شوند و این مسئله فصل مشترک تمام مسائل در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است. در هلال احمر(Red Crescent) نیز به این بخش توجه زیادی می‌شود و در سال گذشته برنامه‌های متعددی توسط سازمان جوانان در زمینه فعالیت های بشردوستانه، عام­‌المنفعه و امدادی صورت گرفت. فعالیت‌های ما در دو محور بشردوستانه و امدادی صورت می‌گیرد. بیش از یک میلیون عضو در سازمان جوانان هلال احمر داریم که در قالب کانون‌های مختلف فعالیت می‌کنند. ما برای سنین مختلف از پنج تا 29 سال برنامه‌های مختلفی را تدارک دیده‌ایم.

رئیس سازمان جوانان هلال احمر در مورد برنامه‌های مربوط به رده سنی 5 تا 7 سال گفت: 3 هزار کانون غنچه‌های هلال در مهدکودک‌های کشور و 5 هزار کانون در مراکز پیش دبستانی فعالیت دارند. برای این رده سنی فعالیت‌هایی تعریف کرده‌ایم که بیشتر معطوف به مسائل بشردوستانه و خودامدادی است. چهارمین جشنواره نقاشی صلح و دوستی در سال جدید آغاز شده که برای نخستین بار کودکان عضو سایر جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر نیز می‌توانند در آن مشارکت کنند.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های این رده سنی طرح «دست‌های مهربان» است. در این طرح کودکانی که اسباب‌بازی‌هایی دارند و از آن استفاده نمی‌کنند آن را به کودکان نیازمند می‌بخشند. با این کار هم نیکوکاری را تمرین می‌کنند و هم خیری به کودکان مناطق کمتر برخوردار می‌رسد. یکی دیگر از برنامه‌ها جشنواره «سیاره مهربانی» است. بر اساس آن کودکان وقتی کار خوبی می‌کنند یا کسی به آنها محبت می‌کند آن را از طریق تلفن گویای 6427(021) اعلام می‌کنند و خاطراتی که تعریف می‌کنند در مسابقه‌ای شرکت داده می‌شود. در برنامه‌هایی که برای این رده سنی داریم تلاش می‌کنیم به کودکان فعالیت‌های ابتدایی خودامدادی را آموزش دهیم و آنها را با شماره‌های ضروری امدادی آشنا کنیم. همچنین در «المپیاد جوانه» آموزش می‌دهیم تا این که کودکان بدانند چگونه در موقع حوادث غیرمترقبه از جمله زلزله جان خود را حفظ کنند و چه برخوردی داشته باشند.

حبیبی گفت: 8 هزار کانون دانش آموزی در 8 هزار  مدرسه کشور تشکیل شده است. در همین راستا طرح دانش آموز آماده در روزهای سخت (دادرس) را برگزار می‌کنیم. این طرح در راستای آموزش کمک‌های اولیه به دانش آموزان صورت می‌گیرد. در طرح دادرس دانش آموزان ابتدا در سطح مدرسه، منطقه و استانی رقابت می‌کنند و در نهایت تیم‌های منتخب در سطح کشوری و در قالب «المپیاد آماده» به مسابقه با هم می‌پردازند. هدف ما از این برنامه آموزش به دانش آموزان و نهادینه کردن این آموزش‌هاست. با این طرح 400 هزار دانش آموز در هر سال آموزش می­‌بینند. پنجمین دوره این طرح در سال تحصیلی 96-95 برگزار شد.

رئیس سازمان جوانان هلال احمر اضافه کرد: سال گذشته ریاست جمهوری سخنانی در مورد لزوم کاهش خشونت و توجه به فعالیت‌های عام­‌المنفعه داشت. نخستین دوره مسابقات «گفت‌وگوی بشردوستی» بر همین اساس طراحی و به صورت پایلوت در 4 استان کشور انجام شد. در این مسابقات دانش آموزان با فنون گفت‌وگو، فن بیان، منطق و... آشنا می‌شوند و در مورد موضوعات مشخصی در گروه‌های چهار نفره با هم به گفت‌وگوی سالم و اخلاقی می‌پردازند.

حبیبی در مورد برنامه‌های دیگر این سازمان در بخش دانش آموزی گفت: هجدهمین دوره مانور زلزله با رویکرد تاب‌آوری محلات و با همکاری وزارت آموزش و پرورش، پژوهشگاه زلزله وزارت علوم و سایر دستگاه‌ها در 15 آذر سال گذشته برگزار شد. همچنین برنامه‌هایی تدارک دیده شد تا دانش آموزان با بازدید از موزه‌های هلال احمر با فعالیت‌های این جمعیت آشنا شوند.

رئیس سازمان جوانان هلال احمر در مورد برنامه‌های این سازمان برای جوانان اظهار کرد: 1200 کانون دانشگاهی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و همچنین نزدیک به 800 کانون جوانان آزاد، در شهرها مشغول به فعالیت هستند. قریب به 240 پایگاه کانون طلاب در حوزه‌های علمیه وجود دارد و جوانان ما فعالیت‌های بشردوستانه و امدادی را در این کانون‌ها به انجام می‌رسانند.

وی ادامه داد: سال گذشته برای توجه به تصمیم جوانان و نظرات آن‌ها برنامه‌های استراتژی yes  (از اسناد بالادستی فدراسیون جهانی صلیب سرخ و هلال احمر) مورد توجه قرار گرفت تا بر اساس آن جوانان عضو به مدیران جمعیت تبدیل شوند و از مشارکت آنها در تصمیم گیری‌ها استفاده شود. با ایجاد مجمع کانون‌های جوانان و دانشجویی در تمام استان‌ها سعی کردیم از ظرفیت جوان‌ها استفاده بیشتری داشته باشیم. از میان این کانون‌ها مجمع دبیران کانون‌های دانشجویی سراسر کشور تشکیل شد. این شورای مرکزی کمک می‌کند که از نظرات و دیدگاه‌های جوانان در تصمیم‌گیری‌های مسئولان هلال احمر استفاده شود.


رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمربه یکی از طرح‌های دیگر حوزه جوانان به نام «نهضت سبز» اشاره کرد و گفت: در راستای فرهنگسازی در زمینه محیط زیست و با همکاری فدراسیون جهانی صلیب سرخ و هلال احمر و سازمان محیط زیست یکی از فعالیت‌های ما در هفته منابع طبیعی کاشت نهال و توجه ویژه اعضا به محیط زیست است چرا که تغییرات آب و هوایی یکی از عوامل مهم کاهش تاب آوری در حوادث هستند و باید به آن توجه کرد.

حبیبی تاکید کرد: ما به کانون‌های جوانان قول داده‌ایم که هر برنامه و ایده‌ای را که در شورا تصویب کنند برای حمایت از آنها بودجه قرار دهیم. برای این کار نیز تا سقف 1.5 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتیم. این کانون‌ها زمینه مشورت در تصمیم­‌گیری، تصمیم سازی و همچنین فرصت هماهنگی بیشتر برای فعالیت‌ها را فراهم می‌کند.

رئیس سازمان جوانان هلال احمر عنوان کرد: سال گذشته شانزدهمین دوره طرح ملی ایمنی و سلامت مسافران نوروزی را برگزار کردیم. در این طرح فعالیت‌های بشردوستانه و ارائه خدمات به مسافران در راستای حفظ سلامت و ایمنی سفر آنان توسط جوانان هلال احمر مد نظر قرار گرفت. 20 هزار نفر از جوانان عضو، در این طرح همکاری کردند.

وی افزود: کمپین «نه به تصادفات جاده‌ای» از فعالیت های ویژه نوروز 96 بود تا مسافران نسبت به خطرات و حوادث جاده‌­ای آگاه شوند. در حال حاضر روزانه بیش از 40 نفر به علت تصادف در کشور ما جان خود را از دست می‌دهند که این مسئله بار مالی زیادی برای کشور در بر دارد. بر اساس یکی از گزارش‌های مجلس مبلغ کلانی در سال بار مالی تصادفات است. بیش از 70 درصد ضایعات نخاعی به دلیل تصادفات جاده‌ای رخ می‌دهد و نزدیک به 20 درصد زنان سرپرست خانوار همسرانشان را در تصادفات جاده‌ای از دست می‌دهند. به همین دلیل کمپین «نه به تصادفات جاده‌ای» را راه‌­اندازی کردیم تا به رانندگان ضرورت توجه قوانین راهنمایی و رانندگی را متذکر شویم. این طرح سال گذشته و نوروز امسال اجرا شد و شاهد تاثیر آن بر رانندگان بودیم. امیدواریم این آگاهی افزایش پیدا کند تا عامل انسانی که 60 درصد تصادفات به دلیل آن صورت می‌گیرد، کاهش پیدا کند.

رئیس سازمان جوانان هلال احمر در مورد مسابقات «رفاقت مهر» نیز گفت: این مسابقات هم مانند «المپیاد آماده» است که در چهار محور امدادی، حمل مجروح، زدن چادر و زبان انگلیسی در سطح جوانان برگزار می‌شود و مرحله نهایی آن سال گذشته در اصفهان برگزار شد.

وی افزود: با توجه به منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری در سال های اخیر از دیگر فعالیت‌های ویژه ما در سال گذشته پرداختن به موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد در میان جوانان بود. طرح ملی «پیمان» در جمعیت هلال احمر برای پیشگیری اولیه از اعتیاد(Addiction) با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر طراحی شد و 50 هزار نفر از جوانان تحت آموزش های اولیه پیشگیری از اعتیاد قرار گرفتند. در زمینه پیشگیری از ایدز نیز کارگاه آموزشی همسالان و همپایان با همکاری یونیسف و وزارت بهداشت انجام پذیرفت.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: