کد خبر: ۱۵۱۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 08
مهم‌تر این است که با سه شیوه شامل رژیم غذایی، ورزش و کاهش استرس بر کاهش مقاومت به انسولین و التهاب در بدن متمرکز شویم.
شفا آنلاین:گروهی از پزشکان برای پیشگیری از بیماری قلبی <Prevention of heart disease>به جای توصیه معمول کمتر خوردن چربی‌های اشباع‌شده و توجه به میزان به اصطلاح کلسترول بد، رویکرد جایگزینی را پیشنهاد می‌کنند. این پزشکان می‌گوید مهم‌تر این است که با سه شیوه شامل رژیم غذایی، ورزش و کاهش استرس بر کاهش مقاومت به انسولین و التهاب در بدن متمرکز شویم.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر آسیم مالهوترا از بیمارستان لیستر در استونیج در بریتانیا یکی از نویسندگان مقاله‌ای دراین‌باره در ژورنال پزشکی ورزشی بریتانیا می‌گوید: «اگر ما بر این سه هدف متمرکز شویم و به علاوه کشیدن سیگار را کاهش دهیم، خواهیم توانست تا ۸۰ درصد از بیماری‌های قلبی پیشگیری کنیم.» چربی‌های اشباع‌شده که میزان کلسترول بد یا LDL را بالا می‌برند، عمدتا در فراورده‌های حیوانی مانند گوشت گاو و گوسفند، کره، پنیر و سایر لبنیات یافت می‌شوند. البته برخی از فراورده‌های گیاهی مانند روغن نارگیل و روغن پالم یا نخل نیز دارای مقادیر زیاد چربی‌های اشباع‌شده هستند. در مقابل چربی‌های اشباع‌نشده که می‌توانند میزان کلسترول LDL را پایین بیاورند، عمدتا در منابع گیاهی مانند زیتون و روغن زیتون، بادام زمینی و آووکادو یافت می‌شوند.

چربی‌های اشباع‌شده مقصر نیستند؟
به نوشته مالهوترا و همکارانش دکتر ریتا ردبرگ از دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو و دکتر پاسکال مه‌یر در یونیورسیتی کالج لندن در بریتانیا، اینکه فقط چربی‌های اشباع‌شده را مقصر مسدود شدن شریان‌های کورونری (شریان‌های تغذیه‌کننده عضله قلب) بدانیم «کاملا اشتباه است.» این سه نویسنده در مقاله‌شان به بازبینی پژوهش‌های گذشته که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، اشاره می‌کنند که نشان داد رابطه‌ای میان مصرف رژیم غذایی مملو از چربی‌های اشباع‌شده و افزایش خطر بیماری کورونری قلبی، دیابت نوع ۲، سکته مغزی ناشی از انسداد شریان‌ها، مرگ ناشی از بیماری کورونری قلبی یا مرگ ناشی از هر علت وجود ندارد.

مالهوترا همچنین گفت: «توصیه سنتی به کاهش میزان کلسترول بد یا LDL از طریق رژیم غذایی و ورزش «اشتباه است.»

او و همکارانش به بررسی‌های اشاره می‌کنند که در آن افراد چربی اشباع‌شده غذایشان را با روغن‌های گیاهی حاوی اسیدهای چرب اومگا- ۶ جایگزین کردند تا میزان LDL و کلسترول کل خونشان را پایین بیاورند، اما در نهایت میزان مرگ آنان بالاتر بود. آنان همچنین به کارآزمایی مشهور PREDIMED اشاره می‌کنند که در آن افرادی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای حاوی روغن زیتون و مغزهای خوراکی مصرف می‌کردند، نسبت به افرادی که از رژیم غذایی کم‌چربی پیروی می‌کردند، در معرض خطر کمتر بیماری قلبی بودند.

یک کارآزمایی دیگر نشان داد افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کردند نسبت به افرادی که رژیم غذایی معمول فرانسوی داشتند، با وجود میزان‌های مشابه LDL در هر دو گروه، پیامدهای بهتری از لحاظ بیماری قلبی داشتند.

نسبت کلسترول کل به HDL مهم است
این پژوهشگران می‌نویسند بهترین راه برای پیش‌بینی خطر بیماری قلبی این است که در بیماران نسبت کلسترول کل به کلسترول خوب یا HDL مورد توجه قرار گیرد. نسبت بالا با مقاومت به انسولین همراهی دارد که به قند خون بالا و خطر بالاتر دچار شدن به بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و چاقی همراهی دارد. مالهوترا می‌گوید مقاومت به انسولین هنگام گرفتن رژیم غذایی کم‌چربی بدتر می‌شود و به مصرف بیشتر کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مانند نان سفید و برنج سفید می‌انجامد که در رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای یافت نمی‌شوند.

او همکارانش می‌گویند رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای و کاهش استرس به مقابله با التهاب زمینه‌ساز بیماری قلبی کمک می‌کنند. ردبرگ دراین‌باره گفت: «به نظر من بهترین راه برای کاهش خطر بیماری قلبی و سالم ماندن این است که بر رژیم غذایی سبک مدیترانه‌ای که برای قلب سالم است، فعالیت جسمی منظم و سیگار نکشیدن متمرکز شد.»

هر دو گزینه را انتخاب کنید
دکتر استفن کاپکی، متخصص قلب در کلینیک مایو در روچستر مینه‌سوتا با نظریه این پژوهشگران که التهاب عامل زمینه‌ساز بیماری قلبی است، موافقت دارد، اما برداشتن تاکید از کلسترول بد یا LDL را نمی‌پذیرد. کاپکی گفت که اندازه‌گیری میزان‌های LDL هنوز معیار مهمی برای ارزیابی خطر بیماری قلبی و نیاز به درمان دارویی برای کاهش چربی خون است.

دکتر داریوش مظفریان، رئیس دانشکده علوم و سیاست تغذیه تافتس فریدمن در بوستون نیز می‌گوید میزان‌های LDL هنوز مهم هستند. مظفریان گفت:‌«به نظر من این پیام درست است که باید بر رژیم غذایی و کاهش التهاب متمرکز شد. اما این امر به این معنا نیست که باید یک ابزار مهم یعنی تمرکز بر کلسترول LDL و درمان آن را دور بیندازیم.»
مظفریان افزود که برای پیشگیری از بیماری قلب لازم نیست میان تغییرات سبک زندگی یا پایین آوردن کلسترول یکی را انتخاب کنیم. به نظر او هر دو کار مهم هستند.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: