کد خبر: ۱۵۱۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 06
نظام سلامت را می توان یکی از مظلوم ترین حوزه های زندگی مردم دانست که همواره در سایه برنامه های سیاسی، نظامی و اقتصادی، اهمیتش فراموش می شود.
شفاآنلاین>سلامت>بی‌گمان یکی از مهم ترین بخش های زندگی روزمره مردم، حوزه بهداشت و درمان است. وقتی بیماری در جسمی لانه کند، دیگر وزیر و وکیل و کارگر نمی شناسد. جالب است که کاندیداهایی که سودای ریاست جمهوری در سر دارند، مساله ای به این مهمی را رها کرده و در تبلیغات و مناظره هایشان، هیچ حرفی از نظام سلامت به میان نمی آورند.

به گزارش شفاآنلاین،نظام سلامت را می توان یکی از مظلوم ترین حوزه های زندگی مردم دانست که همواره در سایه برنامه های سیاسی، نظامی و اقتصادی، اهمیتش فراموش می شود. سیاست زدگی در حوزه های اجتماعی موجب شده که بهداشت و درمان مردم به عنوان اولویتی دسته چندم مطرح شود؛ تا حدی که حتی در مناظره های انتخابات ریاست جمهوری، پنج دقیقه هم برای این حوزه حیاتی  تاکنون وقت گذاشته نشده است.

مردم به طور ملموس و محسوس، هر روز با نظام سلامت(health) سروکار دارند و بهداشت و درمان برای آنها یک اولویت حیاتی است، اما به نظر می رسد که در فضای سیاست زده مناظره ها، این اولویت حیاتی مردم فراموش شده است.

وقتی یک کاندیدای ریاست جمهوری، حتی در مرحله حرف و مناظره نیز اسمی از نظام سلامت نمی برد و هیچ ایده ای برای مدیریت این بخش در ذهنش ندارد، معلوم است که اگر رئیس جمهور هم بشود، باز هم نظام سلامت در مهجوریت و مظلومیت قرار خواهد گرفت. درواقع، وقتی حتی در مقام حرف زدن هم نظام سلامت را از یاد برده اند، تکلیف حوزه سلامت در مقام عمل، کاملا هویداست.
.


 

این فراموشی، سهوی است یا تعمدی؟

در طی چند دهه اخیر، شاهد بوده ایم که همواره نظام سلامت به عنوان اولویت های دسته چندم دولت ها مطرح بوده است، اما در دولت یازهم برای اولین بار در اولویت برنامه های دولت قرار گرفت و براساس آن هم طرح بزرگ تحول نظام سلامت اجرایی شد.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از طریق مشاوران خود به خوبی در جریان دستاوردهای کم نظیر طرح تحول سلامت قرار گرفته اند. بنابراین می توان این احتمال را قوی دانست که به همین دلیل، کاندیداهای ریاست جمهوری به شکلی عمدی وارد مباحث حوزه سلامت نمی شوند، زیرا  مانند برجام یکی از نقاط قوت و برگ برنده دولت یازدهم، دستاوردهای عینی طرح تحول سلامت است که اتفاقا در زندگی مردم کاملا محسوس است.

بنابراین شاید کنش سیاسی عاقلانه هم این باشد که کاندیداها نخواهند روی نقطه قوت حریف خود دست بگذارند، اما اگر از منظر سیاسی به موضوع نگاه نکنیم و از پنجره اخلاقی به بحث بنگریم، به هر حال، رویه اخلاقی این است که کاندیداهای ریاست جموری تکلیفشان را با نظام سلامت تعیین کنند تا حداقل مردم بدانند که در دولت آنها، وضع بهداشت و درمانشان به چه شکل می شود.

این حق مسلم مردم است که درباره سیاستگذاری های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در حوزه بهداشت و درمان آشنا باشند تا با چشم باز، گزینه اصلح را انتخاب کنند. سکوت عمدی یا سهوی کاندیدهای ریاست جمهوری نسبت به حوزه سلامت، نوعی بی احترامی به حقوق شهروندان هم به حساب می آید. شاید برای خیلی از مردم، مباحث سیاسی مطرح شده در مناظره های انتخاباتی مهم نباشد، اما قطعا برای آنها مهم است که در دولت جدید، چه میزان از هزینه های درمانی را قرار است از جیب پرداخت کنند.


روزه سکوت، کی شکسته می شود؟

سکوت کاندیدها در قبال مسئولیت حساسی که در حوزه سلامت بر عهده خواهند داشت، موجب انتقاد بسیاری از مسئولان و کارشناسان حوزه سلامت شده است. چندی قبل، دکتر سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت(minister of health) نیز ضمن انتقاد از معلوم نبودن مواضع کاندیداها نسبت به حوزه سلامت، عنوان کرد: متاسفم از اینکه در مناظره اول کاندیداها که با موضوع اجتماعی برگزار شد، در مورد سلامت مردم صحبتی نشد و در عین حال نیز حاشیه‌های این مناظره آنقدر بود که به خدمات دولت در حوزه سلامت پرداخته نشد؛ این درحالی است که معتقدیم اقدامات انجام شده در این حوزه در دولت یازدهم استثنایی است

هاشمی تاکید کرد: انتظار داریم در دو مناظره بعدی، کاندیداهای محترم موضع‌شان را نسبت به مقوله سلامت به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم، بیان کنند. همچنین ضروری است اعلام کنند با طرحی که در دولت آقای دکتر روحانی تحت عنوان "طرح تحول نظام سلامت" شروع شد، چه خواهند کرد؟ آیا آن را ادامه می‌دهند یا متوقف می‌کنند؟ در این راستا کلی‌گویی هم نکنند و تنها به گفتن این که این طرح خوب است یا خیر و عیب‌هایی دارد یا ندارد، بسنده نکنند. روشن بگویند که عیب‌های آن کجاست و می‌خواهند چه اصلاحاتی انجام دهند. اگر هم کلا این طرح را قبول ندارند، شفاف به مردم بگویند که برای جبران این عقب ماندگی تاریخی در حوزه بهداشت و درمان کشور می‌خواهند چه کنند؛ عقب‌ماندگی که در این دولت به آن پرداخته و رضایت نسبی مردم هم حاصل شد، طوری که همچنان مردم علاقه‌مندند دولت و دولت‌های بعدی تا مرزی پیش روند که به معنای واقعی غیر از دغدغه بیماری، دغدغه دیگری نداشته باشند.

دکتر ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت نیز همین انتقاد را نسبت به سکوت کاندیدهای ریاست جمهوری مطرح کرد و گفت: ما به عنوان کارشناسان و خدمتگزاران حوزه سلامت از کاندیداهای ریاست جمهوری می خواهیم که موضع خود را در مورد حوزه سلامت اعلام کنند و بگویند که اولویت چندمشان حوزه سلامت است و آیا سرمایه گذاری در حوزه سلامت را ضرورت می دانند؟


حریرچی با تاکید بر این که باید در سوالاتی که از کاندیداهای ریاست جمهوری پرسیده می شود حوزه سلامت هم دیده شود، تاکید کرد: باید کاندیداهای ریاست جمهوری برنامه های خاص خود برای این حوزه را اعلام کنند.

به هر حال نباید از خاطر برد که بنا بر آمارهای رسمی، قبل از طرح تحول سلامت سالانه ۸۰۰ هزار نفر در ایران به دلیل هزینه های کمرشکن درمان به زیر خط فقر می رفتند، اما با اجرای طرح تحول سلامت، این اوضاع دردناک و تاسف بار مهار شد.

طرح تحول سلامت به عنوان بزرگ ترین طرح اجتماعی دولت، حداقل دغدغه هزینه های درمان را از ذهن مردم پاک کرده است. بنابراین این حق مردم است که از زبان کاندیدها بشوند که آیا در دولت آنها، با این طرح بزرگ چه خواهند کرد،آن را ادامه می دهند و با چه شرایطی و چه منابعی و یا اینکه باز هم به زمان عقب برمی گردیم و دوباره سالانه ۸۰۰ هزار بیمار به زیر خط فقر می روند.سلامت آنلاین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: