کد خبر: ۱۵۰۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 01
دکتر صدف علیپور گفت: در قالب طرح تحول نظام سلامت شاهد اقداماتی نظیر کاهش فرانشیز، ارتقاء هتلینگ، ترویج زایمان طبیعی، توسعه و استانداردسازی تخت‌ها، افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی و... بودیم.

شفاآنلاین>سلامت>معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران شاخص‌های عملکردی حوزه درمان در دانشگاه علوم پزشکی تهران بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت را تشریح کرد.

به گزارش شفاآنلاین ،دکتر صدف علیپور در نشست خبری هیأت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران که درباره نتایج طرح تحول نظام سلامت برگزار شد ضمن تشریح برخی نتایج طرح تحول نظام سلامت گفت: در قالب طرح تحول نظام سلامت شاهد اقداماتی نظیر کاهش فرانشیز، ارتقاء هتلینگ، ترویج زایمان طبیعی، توسعه و استانداردسازی تخت‌ها، افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی و... بودیم.

علیپور به برخی از شاخص‌های عملکردی حوزه درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مقایسه آن‌ها در سال ۹۰ و ۹۵ اشاره و اظهار کرد: در سال ۹۰ تعداد مراجعین سرپایی ما در اورژانس‌ها و درمانگاه‌های تخصصی دو و نیم میلیون نفر بودم. این در حالی است که این میزان در سال ۹۵ به سه و نیم میلیون نفر رسیده است. همچنین در اورژانس‌ها ۱.۶ برابر افزایش مراجعه داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در زمینه تعداد تخت بیمارستانی نیز از سال ۹۰ ، ۳۸۰۸ تخت داشتیم و این تعداد در سال ۹۵ به ۴۲۰۰ تخت افزایش یافت، ادامه داد: در این راستا درصد اشغال تخت‌مان نیز از ۸۰ درصد به ۸۸ درصد در طی این سال‌ها افزایش یافته و این در حالی است که متوسط اقامت بیمار در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران از ۴.۸۹ درصد به ۴.۴۳ درصد کاهش یافته است.


معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه تعداد اعمال جراحی ما از بیش از ۱۴۹ هزار عمل جراحی در سال ۹۰ به بیش از ۲۳۰ هزار جراحی در سال ۹۵ افزایش داشته است، گفت: همچنین تعداد پزشک متخصص شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران از ۸۲۰ نفر به ۱۰۹۰ نفر در سال ۹۵ رسیده است. در عین حال نسبت پزشک متخصص به تخت فعال نیز در سال ۹۵، ۰/۲۵ بوده است.

علیپور افزود: همچنین میانگین بیمارپذیری تخت‌های بیمارستانی ما در سال ۹۰، ۷۳ نفر به ازای هر تخت بوده است و این تعداد در سال ۹۵ به ۸۸ نفر به ازای هر تخت رسیده است.

علیپور با بیان اینکه در عین حال نسبت پرستار به تخت از ۰/۹۲ در سال ۹۰ به ۱.۱۰ در سال ۹۵ افزایش یافته است، گفت: البته از آنجایی که میزان افزایش بیمار بستری بیش از افزایش تخت بوده است بنابراین نسبت بیمار بستری به تعداد پرستار(nurse) رشد چندانی نداشته است.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست دکتر حاج محمودی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تشریح اقدامات انجام شده در این حوزه دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در گذشته هزینه‌های القایی دارو و تجهیزات پزشکی یکی از نگرانی‌های بیماران بود که در طرح تحول نظام سلامت مورد توجه قرار گرفت. دانشگاه علوم پزشکی تهران هم برای کنترل این موضوع راهکارهایی را در نظر گرفت و برای همه بیمارستان‌ها فرمول‌هایی را ایجاد و اجرا کرد. بر این اساس کمیته‌های دارو و تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها موظف شدند که براساس لیست مشخصی از داروهای ژنریک برخورد کنند و اگر پزشکی در استفاده از برند خاصی اصرار داشت باید در این کمیته‌ها بررسی شود.

وی افزود: همچنین سامانه‌ای در این زمینه طراحی شد تا پزشک در حین تجویز به لیست این داروها دسترسی داشته باشد.

حاج محمودی همچنین اظهار کرد: در عین حال برای کنترل مصرف داروهای پرهزینه و پرمصرف این داروها را استخراج کرده و برای پرمصرف‌ترین و پرهزینه‌ترین‌شان پروتکل تدوین شد و این پروتکل‌ها دو سال است که در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران اجرا می‌شوند. در عین حال وزارت بهداشت هم کار قیمت‌گذاری ملزومات پزشکی را انجام داد به طوری که طبق آمار رسمی قیمت ملزومات پزشکی به میزان ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داشته است و بالغ بر ۵۶ میلیارد تومان صرفه‌جویی از محل خرید ملزومات پزشکی (medical supplies)انجام شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین گفت: در عین حال با مدیریت کمبود دارو در حال حاضر شاهدیم که میزان کمبودهای دارویی به کمتر از ۳۰ قلم در کشور رسیده است. در عین حال برای داروهای گران‌قیمت هم از محل کمک به بیماران صعب‌العلاج کمک هزینه‌هایی را برای بیماران از سوی دانشگاه پرداخت می‌کنیم به طوری که تاکنون ۱۱ هزار بیمار در سطح شهر تهران از این کمک هزینه‌ها برخوردار شده‌اند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: