کد خبر: ۱۵۰۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 29
علائم این بیماری شامل سرفه، خس خس و تنگی نفس است که براساس پایش انجام شده از سوی وزارت بهداشت، شیوع علائم این بیماری در کودکان بیشتر است
شفا آنلاین>سلامت>رییس انجمن علمی آسم و آلرژی با اشاره به اینکه شیوع آسم در کودکان بیشتر است، گفت: براساس پایشی که چند سال گذشته انجام شده شیوع علائم آسم در کودکان و نوجوانان 10 درصد و در بزرگسالان 9 درصد است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر مصطفی معین روز شنبه در نشست خبری بیستمین همایش روز جهانی آسم در مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی(Allergies)، افزود: علائم این بیماری شامل سرفه، خس خس و تنگی نفس است که براساس پایش انجام شده از سوی وزارت بهداشت، شیوع علائم این بیماری در کودکان بیشتر است.

وی از خانواده ها تقاضا کرد در صورت مشاهده این علائم به پزشک متخصص مراجعه کنند و از درمان خودسرانه یا مراجعه به افراد غیرمتخصص به طور جدی خودداری کنند.

معین به هزینه های مستقیم بیماران آسم(Asthma) اشاره کرد و گفت: براساس تحقیقاتی که در حدود 7 سال پیش انجام شده هزینه مستقیم سالانه هر فرد بیمار بین 700 هزار تومان تا یک و نیم ملیون تومان بود که الان چندین برابر شده است . براساس برآورد چند سال پیش بیماری آسم، سالانه 8 هزار میلیارد تومان صرف این بیماری می شود.

وی اظهار کرد که بیش از 1.5 میلیون نفر در دنیا مبتلا به بیماری مزمن تنفسی هستند که از این تعداد 334 میلیون نفر به آسم، 210 میلیون نفر به بیماری مزمن تنفسی و 400 میلیون نفر به رینیت آلرژی مبتلا هستند.

معین برلزوم اصلاح رژیم غذایی(diet) و افزایش تحرک بدنی تاکید کرد و گفت: چاقی سبب تشدید بیماری مزمن تنفسی و آسم می شود.

بیماری آسم در کشورهای در حال توسعه روبه افزایش بوده و آسم در این کشورها شدیدتر است اما در کشورهای پیشرفته موفق به کنترل آسم شده اند.

وی، بیماری های مزمن تنفسی را سومین علت مرگ و میر در دنیا اعلام کرد و گفت : 7 درصد مرگ و میر دنیا براثر بیماری های مزمن تنفسی است.

معین بیان کرد: بیماری های قلب و عروق و سرطان(Cancer)ها به ترتیب اولین و دومین عامل مرگ و میر در دنیا هستند و بعد از آنها بیماری های مزمن تنفسی قرار دارند.

وی آلودکی هوا و تغییرات آب و هوا را مهمترین علامل افزایش بیماری اعلام کرد و گفت: آلودگی هوا در شهرها، محیط زندگی، مدارس و محیط کار وجود دارد و می تواد سبب افزایش این بیماری شود.
رییس انجمن علمی آسم و آلرژی تاکید کرد که در کشورهای توسعه یافته اجازه ساخت مدارس و منازل در کنار بزرگراه به دلیل وجود آلودگی داده نمی شود که این موضوع در کشور ما هم باید رعایت شود.

** انتخاب سفیران آسم
دبیر اجرایی بیستمین همایش روز جهانی آسم به انتخاب سفیران آسم اشاره کرد و گفت: دکتر مصطفی معین به عنوان سفیر علمی آسم و حمید درخشان به عنوان سفیر ورزشی آسم انتخاب شده اند.

مرتضی فلاح پور افزود: این اقدام به منظور توجه بیشتر به بیماری آسم و هشدار در مورد شیوع آن و کمک به آشنایی بیشتر و ارتقا سطح آگاهی مردم به این بیماری انجام شده است.

وی به هزینه های درمانی بیماران آسم اشاره کرد و گفت: حداقل 100 هزار تا 120 هزار تومان هزینه یک قلم داروی این افراد است.

فلاح پور بر لزوم مقابله با خرافات در مورد این بیماری تاکید کرد و گفت: متاسفانه هنوز خرافات در مورد درمان این بیماری وجود دارد که از مردم خواست در صورت مشاهده علائمی مانند تنگی نفس و خس خس به پزشک متخصص مراجعه کنند تا بتوانند این بیماری را کنترل کنند.

آسم یک بیماری التهابی رایج مزمن مجاری هوایی است که نشانه ‌های رایج آن خس خس، سرفه و تنگی نفس است که به نشانه های سه‌گانه آسم معروف است‏.

بیستمین همایش روز جهانی آیم همزمان با این روز جهانی ( 13 اردیبهشت ماه) در سالن همایش بیمارستان امام خمینی تهران با حضور جمعی از مسئولان، صاحب نظران و پزشکان برگزار می شود.

** تا یک دهه آینده 100 میلیون نفر به بیماران آسم اضافه می شود
رئیس اداره پیشگیری و کنترل بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعداد مبتلایان به آسم در دنیا را 334 میلیون نفر اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود دریک دهه آینده 100 میلیون نفر به این بیماران اضافه شود.

دکتر مهدی نجمی در این نشست افزود: این بیماری در کشورهای در حال توسعه کنترل نشده و بیماری در این کشورها از جمله ایران روبه افزایش است.

وی به تشکیل کمیته کشوری بیماری های مزمن تنفسی و آسم اشاره کرد و گفت: افزایش دانش همگانی در خصوص بیماری آسم، ایجاد نظام مراقبت بیماری آسم، استانداردسازی خدمات تشخیصی ، درمان و مراقبت این بیماری و افزایش همکاری بین بخشس به منظور کنترل عوامل خطرساز بیماری از جمله راهبردهای مهم در این زمینه است.

نجمی گفت: هرچند بیماری آسم قابل درمان و ریشه کنی نیست اما با کنترل عوامل خطرساز از جمله آلودگی هوا، تغذیه ناسالم، مصرف سیگار و ترافیک شهری، می توان آن را کنترل و زندگی مناسبی برای بیماران ایجاد کرد.

وی به اجرای برنامه آزمایشی تشخیص، درمان و مراقبت آسم در 6 دانشگاه علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: در یک شهر از مناطق تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی قزوین، کاشان، ارومیه، مراغه ، اصفهان و کرمان این برنامه به صورت آزمایش از سال گذشته اجرا شده است.

نجمی ادامه داد که این برنامه پس از اصلاحات لازم و جمع بندی در این مناطع در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه سراسر کشور اجرا خواهد شد تا شناسایی و خدمات بهتر به بیماران آسم انجام شود.

وی به پوشش بیمه ای داروهای آسم اشاره کرد و گفت: پوشش بیمه ای این بیماری نسبتا مناسب است و خدمات تشخیصی ، درمان و مراقبت و انجام تست های تشخیصی تحت پوشش بیمه قرار دارد.
برچسب ها: آسم ، آلرژی ، ایمونولوژی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: