کد خبر: ۱۵۰۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 27
راه‌اندازی 24 هزار تخت بیمارستانی آن هم در یک دوره چهارساله ریاست جمهوری دکتر روحانی بی‌تعارف امری بی‌سابقه است. رشد 30 درصدی افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی در این دوره نسبت به دولت‌های نهم و دهم یکی از رکوردهایی است که در کارنامه دولت یازدهم ثبت شده است.
شفاآنلاین>سلامت>دولت یازدهم رکورد بی‌سابقه‌ای را در ساخت فضاهای بهداشتی از آن خود کرد.

به گزارش شفاآنلاین،راه‌اندازی 24 هزار تخت بیمارستانی آن هم در یک دوره چهارساله ریاست جمهوری دکتر روحانی بی‌تعارف امری بی‌سابقه است. رشد 30 درصدی افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی در این دوره نسبت به دولت‌های نهم و دهم یکی از رکوردهایی است که در کارنامه دولت یازدهم ثبت شده است. مدیر کل دفتر توسعه منابع فیزیکی و امور عمرانی وزارت بهداشت  می‌گوید: «پیش از آنکه دولت یازدهم پای کار بیاید طی همه سال‌ها تنها 97 هزار و 600 تخت داشتیم و امروز حدود 24 هزار تخت جدید به ناوگان خدمات بستری بیمارستان‌ها اضافه شده است.» بدین ترتیب با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود این دولت به تنهایی در یک دوره چهارساله قریب به یک چهارم کل تخت‌های بیمارستانی که تاکنون در کشور موجود بوده را راه‌اندازی کرده و این تعداد را به 121 هزار و 600 تخت افزایش داده است اما کماکان تعداد تخت‌ها استاندارد نیست و 105 هزار تخت بیمارستانی کم داریم. آنطور که وزیر بهداشت گفته یک بازه زمانی 40 ساله نیاز است تا بحران کمبود تخت در کشور حل شود. گفت‌و‌گوی ما را با مهندس امیر ساکی پیرامون توسعه و تحول تخت‌های بیمارستانی و مراکز بهداشت می‌خوانید:
راه اندازی 21 هزار تخت بیمارستانی یکی از وعده‌های دولت یازدهم در حوزه توسعه خدمات پزشکی و سلامت بوده است.  
با   آنکه این روزها خبر افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های بیمارستان‌سازی و تخت‌های بیمارستانی از سوی وزیر بهداشت در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده است اما همچنان منتقدان دولت ادعا می‌کنند دولت یازدهم در توسعه بخش‌های عمرانی و  راه‌اندازی تخت‌های بیمارستانی تنها وعده و وعید داده است. منتقدان طرح تحول چقدر مبتنی بر حقایق موجود صحبت می‌کنند و چقدر هم فضاسازی است؟
مطالعه ارزیابی سازه‌ای بیمارستان‌های موجود که در سال 86 انجام شد، نشان می‌داد پیش از سال 86 حدود 80 درصد تخت‌های بیمارستانی کشور فرسوده بودند و این امر بیانگر آن است که بیمارستان‌سازی در سال‌های قبل از ۸۶ از رشد لازم برخوردار نبوده است. در دولت نهم و دهم در مجموع 14 هزار و 238 تخت به بهره‌برداری رسید که به تفکیک در دولت نهم 7 هزار و 728 تخت و دولت دهم 6 هزار و 510 تخت بهره‌برداری و راه‌اندازی مجدد شده است. در دو دولت قبلی در بیمارستان‌های موجود 2 هزار و 32 تخت بهسازی و استانداردسازی شده است که مجموع توسعه و بهسازی دولت نهم و دهم 16 هزار و 270 تخت بوده است. دولت یازدهم نیز در ابتدای شروع کارش قول داده بود تا پایان این دولت 20 هزار تخت راه‌اندازی کند در حالی که هنوز 6 ماه به پایان دولت باقی مانده و از ابتدای شروع طرح تأمین ۲۱هزار تخت بیمارستانی در دولت یازدهم تا به امروز 20 هزار و 347 تخت را توسعه دادیم که همگی احداث جدید بوده‌اند. همچنین 3 هزار و 747 تخت بهسازی و استانداردسازی فضای موجود بوده است بنابراین در مجموع 24 هزار تخت بیمارستانی در این دولت ایجاد شده است و امیدواریم تا پایان دولت یازدهم حدود 27 هزار تخت را راه‌اندازی کنیم یعنی دولت دکتر روحانی چیزی فراتر از آنچه که قول داده را عمل کرده است.
افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی در دولت یازدهم نسبت به دولت نهم و دهم چند درصد رشد داشته است؟
تا پایان فروردین 96،  28 درصد افزایش تخت داشتیم و این رقم تا آخر دولت بیش از 30 درصد خواهد بود. تعداد کل تخت‌ها پیش از آنکه دولت یازدهم پای کار بیاید 97 هزار و 600 تخت بوده است الان حدود 24 هزار تخت اضافه کردیم. سال 95 و 96 را باید طلایی‌ترین سال عمرانی حوزه سلامت دانست. دولت یازدهم همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت توانست در سال ۹۵ حدود 7هزار و 500 تخت را به بهره‌برداری برساند.
کمبود تخت‌های مراقبت‌های ویژه، روانپزشکی و سوختگی همیشه به عنوان یکی از چالش‌های مهم حوزه سلامت مطرح بود بیماران اغلب از کمبود این تخت‌ها رنج می‌برند، گزارشی از آمار تعداد تخت‌های مراقبت ویژه، روانپزشکی، سوختگی و... که توسعه و راه‌اندازی شده‌اند، ارائه می‌دهید؟
یکی از مهم‌ترین اتفاقات حوزه توسعه را رشد 45 درصدی توسعه تخت‌های مراقبت‌های ویژه می‌توان برشمرد. درباره تخت‌های روانپزشکی هم این تخت‌ها را برای اینکه در بیمارستان مجزا و تک تخصصی ایجاد شود محدود می‌سازند اما تعداد هزار و 200 تخت روانی در بیمارستان‌های عمومی اضافه شده است. با اجرای طرح تحول سلامت پروژه احداث بیمارستان سوختگی از جمله پروژه‌های خوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت یازدهم بوده است. در این میان می‌توان به بیمارستان تخصصی سوختگی خراسان شمالی و افتتاح دو مرکز سوختگی زاهدان و زابل اشاره کرد. در این طرح 11 پروژه با 315 تخت سوختگی در 31 هزار و 559 متر مربع به بهره‌برداری رسیده است و تا پایان دولت 6 پروژه دیگر با 589 تخت سوختگی به بهره‌برداری خواهد رسید. البته قرار است در دو ماه آینده مجهزترین و بزرگ‌ترین بیمارستان‌های سوختگی غرب کشور در استان های کرمانشاه و همدان که آمار سوختگی(burn) بالایی دارند افتتاح شوند.
راه اندازی تخت‌های  «ال دی آر» که برای نخستین بار با اجرای طرح تحول نظام سلامت اتفاق افتاد تحول جدیدی در بخش زایمان طبیعی بوجود آورد. چه تعداد تخت ویژه زایمان طبیعی ایجاد شد؟
بخش‌های زایمان پیش از اجرای طرح تحول سلامت به شکل اتاق زایمان سنتی بودند که به آن اتاق درد هم می‌گفتند، وضعیت‌شان بسیار نامناسب بود. ما استاندارد‌هایی را معرفی کردیم که فرایند درد، زایمان و ریکاوری در این اتاق‌ها اتفاق می‌افتد و بیمار در یک اتاق خصوصی زایمان می‌کند. 2022 تخت آمار تخت‌های ال دی آر است. یکی از اتفاقاتی که می‌توان در بخش استاندارسازی فضای بیمارستانی مانور داد که بر اساس استاندارد روز دنیاست، اتاق‌های ال دی آر است.
اورژانس‌ها به عنوان یکی از شلوغ‌ترین بخش‌های مراکز درمانی(health centers) همیشه بیشترین محل اعتراض و شکایت‌های مردمی بوده است.  سرگردانی بیماران در اورژانس بیمارستان‌ها حتی واکنش‌های وزیر بهداشت را به همراه داشت. دکتر قاضی‌زاده هاشمی بارها به وضعیت نامطلوب این مراکز اشاره کرده و وعده اصلاح وضعیت موجود را داده بود. این وعده‌ها تا چه اندازه محقق شدند؟
130 پروژه بهسازی، توسعه و استانداردسازی تخت‌های اورژانس را داشتیم که از این تعداد 113 پروژه راه‌اندازی و توسعه جدید بوده است که در مجموع حدود 4 هزار تخت اورژانس بهسازی و راه‌اندازی جدید شد. اما یکی از معضلات خیلی مهم کمبود اورژانس‌های استاندارد بود. بنابراین اقدام مهمی که اتفاق افتاد توسعه اورژانس‌ها با استانداردهای جدید بود اگر بهسازی اورژانس‌ها را هم حساب کنیم نسبت به دولت‌های قبل حدود 50 درصد رشد داشتیم البته این فقط رشد عددی نیست تغییر استانداردها که اورژانس‌ها را کارآمد می‌کند در نوع خودش اقدام بی نظیری بود. در اورژانس‌های جدید بخش سرپایی کاملاً از بخش بیماران حاد تفکیک شده و بخش بیماران تحت نظر کاملاً جدا است بطور کلی در اورژانس جدید ازدحام و تداخل کاری نداریم.
اجازه بدهید کمی هم به برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی در حوزه بهداشت بپردازیم. منتقدان می‌گویند طبق قانون اعتباری که مجلس برای طرح تحول سلامت در نظر گرفته بود باید صرف مناطق محروم و بهداشت و پیشگیری می‌شد ولی طرح تحول پول هدفمندی یارانه‌ها و یک درصد مالیات بر ارزش افزوده را به سمت درمان برد و معتقدند پول در حوزه درمان هزینه شده است. پاسخ شما به این نقد را بشنویم.
همه دولت‌ها دنبال این بودند شبکه بهداشت روستایی را کامل کنند ولی هیچ کدام‌شان موفق نشدند. ما با ساخت 2هزار و 500 خانه بهداشت و مرکز جامع سلامت روستایی شبکه بهداشت روستایی را تکمیل کردیم و هم اینک در حال نوسازی 6 هزار و 200 پروژه هستیم. در مجموع حدود 9 هزار پروژه بهداشت یا خاتمه یافته و یا در حال اجرا است. دولت یازدهم رکورد بی‌سابقه‌ای را در ساخت فضاهای بهداشتی از آن خود کرد. ما یک گام فراتر رفتیم یعنی علاوه بر تکمیل شبکه‌های بهداشتی نوسازی را هم در دستور کار قرار دادیم و این کار بی‌سابقه‌ای است که در هیچ دولتی این حجم از پروژه بهداشتی انجام نشد حتی در دوره‌های گذشته که برخی ادعا می‌کنند در پروژه بهداشت موفق عمل شده است این اتفاق نیفتاده است. بیش از 5 هزار ساختمان خانه بهداشت، پایگاه سلامت و مرکز جامع سلامت شهری و روستایی را بهسازی کردیم یعنی علاوه بر ساخت و نوسازی 9 هزار ساختمان جدید 5 هزار مرکز نیز بهسازی شده است که تحولی عظیم در این زمینه محسوب می‌شود. در مجموع حدود 14 هزار پروژه بهداشتی ساخت و نوسازی‌شان یا به پایان رسیده یا در حال اجرا است که هیچ دولتی این کار را نکرده است.
دولت یازدهم در شرایط کمبود بودجه اهمیت ویژه‌ای برای حوزه سلامت و طرح تحول نظام سلامت قائل شد، تغییرات ایجاد شده در فضاهای بهداشتی چه مقدار هزینه در برداشته است؟
در مجموع برای احداث و بهسازی فضاهای بهداشتی جدید با حدود 14 هزار پروژه ساخت و بهسازی بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده است. 6 هزار پروژه بهداشتی که در دست اجرا است بخشی در اردیبهشت و بخشی هم تا پایان دولت افتتاح می‌شود. البته یکی از مشکلاتی که همیشه وجود داشته سهم اندک بودجه عمرانی بیمارستان‌سازی در کشور بوده است و هم اینک نیز این بیماری مزمن ادامه دارد. حدود 3 درصد بودجه عمرانی کشور صرف بیمارستان‌سازی می‌شود.با منابع طرح تحول و یک درصد ارزش افزوده همچنین بلوک‌های زایمان و 250 کلینیک ویژه در کشور می‌سازیم. کلینیک‌های ویژه تحول عظیمی بود که مردم با 3500 تومان توسط پزشک متخصص ویزیت شوند . کلینک‌های ویژه همه در حال ساخت هستند و متوسط پیشرفت کشوری‌شان حدود 70 درصد است که البته در تهران و اطراف تهران راه‌اندازی شده‌اند و تا آخر دولت بخش اعظم‌شان به نتیجه می‌رسند.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: