کد خبر: ۱۵۰۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 28
.با توجه به این که اسانس خوش بوی دارچین در پوست ان است که به مرور زمان تبخیر شده و کاهش می یابد بهتر است تا زمان مصرف پودر نشود چون پودر کردن گیاهان اسانس دار باعث افزایش سرعت تبخیر اسانس از ان ها شده و پس از مدت کمی قسمت اعظم اسانس و در نتیجه خواص ان ها از بین میرود
دارچین و خواص آن

شفا آنلاین:این گیاه به صورت درختی با ارتفاع متوسط 6متر است از مهم ترین مناطق پراکندگی ان سیلان و هندوستان را می توان نام برد. قسمت مورد استفاده ی دارچین پوست یاقه های ان است که اکثرا از درختان چهار ساله به بعد استفاده میشود.

به گزارش شفا آنلاین:البته هر چه درخت جوان تر باشد اسانس به دست امده از وست های ان مطبوع تر است.با توجه به این که اسانس خوش بوی دارچین در پوست ان است که به مرور زمان تبخیر شده و کاهش می یابد بهتر است تا زمان مصرف پودر نشود چون پودر کردن گیاهان اسانس دار باعث افزایش سرعت تبخیر اسانس از ان ها شده و پس از مدت کمی قسمت اعظم اسانس و در نتیجه خواص ان ها از بین میرود

ترکیبات مهم اسانس دارچین:پوست دارچین نواحی مختلف و یا سنین مختلف گیاه دارای مقادیر متفاوتی اسانس است. مهم ترین ترکیب موجود در اسانس دارچین سینام الدهید به میزان 80-65 درصد است.ترکیبات دیگر شامل تانن موسیلاژ پروسیانیدین ها و مقدار بسیار کمی کومارین است.بوی اصلی اسانس دارچین مربوط به سینام الدهید میباشد که در سال های اخیر به طریق مصنوعی نیز تهیه میشود.بسیاری از محصولاتی که بوی دارچین می دهند از جمله ادامس ها از اسانس مصنوعی دارچین در ان ها استفاده میشود.همچنین از الدهید سینامیک در عطر سازی استفاده میشود.

اثرات مهم دارچین :
مقوی معده ضد نفخ - قابض و معطر کننده
اثرات عمده و مهم دارچین مربوط به دو دسته از مواد ان است:1-اسانس به عنوان محرک و برطرف کردن سوء هاضمه
2-تانن به عنوان مواد قابض
همچنین برای کمک به برطرف کردن اسهال رفع ضعف عمومی بدن تحریک هضم غذا و گردش خون بدن از ان استفاده می کنند

فراورده های گیاهی :
دارچین اکثرا به صورت مخلوط با گیاهان دیگر مصرف میشود.همچنین به صورت چای کیسه ای تهیه شده که با قرار دادن در یک لیوان اب جوش برای چندین دقیقه قابل مصرف است.

مقدار مصرف :
روزانه میتوان 4-2 گرم از پودر دارچین استفاده کرد.استفاده از اسانس ان روزانه بین 2/0-50/0گرم بلامانع است.

موارد منع مصرف :
بهتر است در زمان حاملگی وجود زخم های گوارشی در دستگاه گوارشی در دستگاه گوارش و در تب هایی با منشاء اشناخته مصرف نشود.

نکته ی مورد توجه :
استفاده از دارچیندر زمان شیردهی مطالعه نشده است و بهتر است در این زمان مصرف نشود.

پزشک آنلاین

شهزاد محمدیان [ کارشناس ارشد تغذیه ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: