کد خبر: ۱۴۹۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 25
مطالعه های بسیاری وجود دارند که رابطه ی بین آهسته غذا خوردن و مصرف کمتر کالری توسط بدن را تایید میکنند.
شفا آنلاین:آهسته غذا خوردن ، بر فرايند طبيعي کنترل اشتها<Natural process control appetite> تاثير مي گذارد. سريع غذا خوردن مي تواند باعث پرخوري و چاقي شود که مطالعات زيادي اين ديدگاه را تاييد مي کنند.

به گزارش شفا آنلاین:مطالعاتي که پيش از اين انجام شده نيز نشان مي دهد کساني که غذاي خود را بطور کامل مي جوند و از غذاي خود لذت مي برند کالري کمتري مصرف مي کنند.

* فوائد آهسته غذا خوردن :
1- کاهش وزن
مطالعه های بسیاری وجود دارند که رابطه ی بین آهسته غذا خوردن و مصرف کمتر کالری توسط بدن را تایید میکنند. با این کار، در واقع شما خواهید توانست بدون انجام دادن هیچ کار خاصی و بدون خوردن هیچ غذای متفاوتی، 9 کیلوگرم در سال وزن کم کنید. این بدان دلیل است که تشخیص پر شدن شکم توسط مغز، به 20 دقیقه زمان نیاز دارد. اگر سریع غذا بخوریم، ممکن است از نقطه ی سیری بگذریم و همچنان به خوردن ادامه دهیم. اما اگر آهسته غذا بخوریم، زمان کافی در اختیارخواهیم داشت تا متوجه شویم سیر شده ایم . پیشنهاد من به شما آن است که غذاهای سالم تری مصرف کنید، اما اگر به دنبال کاهش وزن هستید، آهسته غذا خوردن را باید مدنظر قرار دهید.

2- از غذا خوردن لذت ببرید
اگر غذا خوردن سریع انجام شود، به سختی میتوان از آن لذت برد. در مورد این مسئله فکر کنید: دوست دارید انواع دسر، غذاهای سرخ کردنی، پیتزا و … را امتحان کنید؟ چون خوشمزه هستند؟ اگر آنها را آهسته میل نمایید، به یک اندازه از مزه ی خوب آنها لذت خواهید برد، در حالی که مقدار کمتری از آنها وارد معده ی شما میشوند. ( نسبت به حالتی که تند میخورید) همچنین با آهسته غذا خوردن، احساس شادمانی و لذت بیشتری از خوردن غذاها خواهید داشت. غذا خوردن را به یک لذت تبدیل نمایید، و از انجام دادن آن بین فعالیتهای استرس زا پرهیز کنید.

3- هضم بهتر غذا
اگر آهسته غذا بخورید، غذا را بهتر خواهید جوید، که این امر به هضم بهتر آن منجر خواهد شد. هضم شدن، در حقیقت فرآیندی است که از دهان آغاز میشود، پس هر چه قسمت بیشتری از کار را در آنجا انجام دهید، قسمت کمتری به معده واگذار خواهد شد. این امر به نوبه ی خود باعث خواهد شد که با مشکلات گوارشی کمتری روبرو شوید.

4- استرس کمتر
خوردن آهسته غذا و توجه کردن به آن، میتواند نوعی تمرین برای "در لحظه زندگی کردن” باشد. بدین معنی که در آن لحظه به جای فکر کردن به کارهایی که بعد از غذا میخواهید انجام دهید، فقط بر روی غذایتان متمرکز شوید و به چیز دیگری فکر نکنید. وقتی که غذا میخورید، فقط باید غذا بخورید. این کار، استرس کمتر در زندگی و شادمانی طولانی تر را منجر خواهد شد. امتحان کنید!

5- شورش بر علیه فست فود و زندگی سریع
زندگی سریع ما، یک زندگی بیقرار و پر از استرس و هرج و مرج است. این نوع زندگی، باعث میشود به غذاهای فست فود روی بیاوریم و آنها را سریع بخوریم. این شیوه ی زندگی، ما را به انسانهایی مکانیکی، نا سالم، پر استرس و ناراحت تبدیل کرده است. در طول روز دائم عجله داریم و فعالیتهایی را بدون فکر کردن پشت سر هم انجام میدهیم. زمانی برای زندگی کردن و لذت بردن از آن نداریم، زمانی برای ارتباط با دیگران و انسان بودن ، نداریم. آهسته غذا بخورید و غذاهای فست فود را کنار بگذارید. در یک رستوران خوب غذا میل نمایید و یا حتی بهتر از آن، غذای مورد علاقه تان را در خانه درست کنید و از آن لذت ببرید. طعم زندگی را تجربه کنید!

از این مطالب برای سلامتی ، بهبود شیوه زندگی و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید و ما را به دیگران معرفی نمایید .

پزشک آنلاین

دکتر منصور ریسمانچیان [ پزشک عمومی ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: