کد خبر: ۱۴۹۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 23
برای اولین‌بار در کشور؛
نمونه این مطالعات در کشورهای توسعه‌یافته دنیا که از نظام سلامت خوبی برخوردارند انجام می‌شود و در ایران نیز برای اولین‌بار است که این مطالعه انجام می‌شود

شفا آنلاین>سلامت>معاون آموزشی علوم پزشکی استان سمنان از اجرای طرح کوهورت سلامت کودکان و مادران در استان سمنان برای اولین بار در کشور خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر نوید دانایی در نشست خبری با اصحاب رسانه این استان که به بهانه آغاز رسمی این مطالعه انجام شد، اظهار کرد: نمونه این مطالعات در کشورهای توسعه‌یافته دنیا که از نظام سلامت(Health) خوبی برخوردارند انجام می‌شود و در ایران نیز برای اولین‌بار است که این مطالعه انجام می‌شود.

وی از وزارت بهداشت و علوم پزشکی استان سمنان به عنوان حامیان مالی این پروژه تحقیقاتی نام برد و افزود: این طرح مطالعاتی به‌طور همزمان در سه استان سمنان، اصفهان و یزد اجرا می‌شود.

معاون آموزشی علوم پزشکی(Medical Sciences) استان سمنان با بیان اینکه در این پروژه مطالعاتی 3000 مادر و نوزاد تحت مطالعه قرار می‌گیرد تصریح کرد: قرار است در این مطالعه علمی، میزان تاثیر تغییرات در مادران و حتی تغییرات محیطی را در رشد و تکامل جنین و در ادامه تغذیه نوزادان این مادران، رصد کنیم و با انجام برخی مداخلات به بهبود آنها کمک کنیم.

وی از این مطالعه به عنوان یک مطالعه آینده‌نگرانه نام برد و افزود: در واقع فازهای بعدی این مطالعه برای همین مادران و کودکان نیز طراحی شده و قرار است در آینده تاثیر همین شرایط در دوره‌های نوجوانی، جوانی و حتی میانسالی و کهنسالی این کودکان و مادران رضد و مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

دانایی با بیان اینکه مادران تحت مطالعه بالافاصله بعد از تشخیص بارداری وارد این مطالعه می‌شوند خاطرنشان کرد: تیم تحقیقاتی در طول این مطالعه با حساسیت بالا شرایط جنین و نوزاد را پیگیری و رصد کرده و در ادامه با انجام آزمایش‌های لازم و غربال‌گری‌های مورد نیاز کار مطالعه را ادامه می‌دهند.

وی از آغاز عملیات اجرایی این مطالعه خبر داد و افزود: این پروژه با حضور یک تیم 6 نفره از همکاران ما و یک تیم 9 نفره که کارهای اجرایی این پروژه را انجام می‌دهند آغاز می‌شود و علاوه بر آن تعدادی از متخصصان زنان و زایمان(giving birth) نیز این تیم مطالعاتی را همراهی می‌کنند.

معاون آموزشی علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه در فاز اول این مطالعه این کودکان تا 5 سالگی مورد رصد و مطالعه قرار می‌گیرند اضافه کرد: از هم‌اکنون کار طراحی فاز دوم این مطالعه را نیز آغاز کردیم.

دانایی از تعمیم نتایج این مطالعه به کل جمعیت استان و کشور در آینده خبر داد و گفت: این مطالعات می‌توانند به بهبود سلامت مادران و نوزادان در استان و کشور کمک شایانی کنند.

وی با بیان اینکه در آینده مداخلاتی را در این پروژه مطالعاتی طراحی می‌کنیم، بیان کرد: به‌طور مثال در آینده با مداخلاتی، نقش آلاینده‌ها و وجود صنایع آلاینده در فضای پیرامونی نوزادان در میزان رشد و تکامل جنین و نوزادان مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

وی از آغاز رسمی این پروژه از امروز با 20 نمونه در سمنان خبر داد و گفت: در این مطالعات نمونه‌های خون مادران و نوزادان نگهداری و در فازهای دو، سه و چهار و ...نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، استقبال مادران سمنانی از این مطالعه را غافل‌گیرکننده خواند و گفت: استقبال از چنین پروژه‌های مطالعاتی نشان از سطح بالای فرهنگی مردم سمنان دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: