کد خبر: ۱۴۹۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 23
وی افزایش آمار اهدای عضو در سال گذشته را ناشی از فرهنگ سازی در این زمینه و نشانگر استقبال و گرایش جامعه به اهدای عضو عزیزانشان پس از مرگ مغزی برشمرد
شفا آنلاین>سلامت>فرهنگ سازی اهدای عضو سبب شد تا سال گذشته اعضای بدن 28 بیمار مرگ مغزی در مازندران به بیماران نیازمند اهدا و پیوند شود که این تعداد 55 درصد بیشتر از سال 94 است .

به گزارش شفا آنلاین،مسئول واحد فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت :‌ پارسال اعضای بدن 28 بیمار مرگ مغزی استان با رضایت خانواده هایشان به بیماران نیازمند پیوند زده شد در حالی که سال 94 اهدای عضو 18 مورد بود.

زکریا زکریایی با بیان این که بیشتر اهدا کنندگان عضو بر اثر سوانح رانندگی دچار مرگ مغزی(Brain death) شدند ، افزود :‌ کوچک ترین بیمار مرگ مغزی اهدا کننده هفت ساله و مسن ترین هم 60 ساله بود.

وی افزایش آمار اهدای عضو(organ donation) در سال گذشته را ناشی از فرهنگ سازی در این زمینه و نشانگر استقبال و گرایش جامعه به اهدای عضو عزیزانشان پس از مرگ مغزی برشمرد.

زکریایی گفت : بیشتر بیمارانی که در مازندران نیازمند پیوند عضو هستند ، دچار بیماری های کلیه (دیالیزی) ، قلبی و هپاتیتی(hepatitis) هستند.

وی افزود :‌ از ابتدای سال جاری تاکنون نیز یک مورد اهدای عضو در مازندران انجام شد که آن هم متعلق به یک بانوی 32 ساله اهل ساری بود که دچار مرگ مغزی شده بود.

اهدای اعضای بدن بیماران مرگ مغزی که تا چند سال پیش به خاطر مخالفت خانواده ها بندرت انجام می شد ، در چند سال گذشته به خاطر فرهنگ سازی و اطلاع رسانی افزایش یافته است به گونه ای که در بسیاری از موارد افراد با ثبت نام در سامانه اینترنتی برای اهدای اعضای بدنشان در صورت مرگ مغزی متعهد می شوند .

بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، تاکنون 15 هزار نفر در سامانه اینترنتی این دانشگاه برای اهدای عضو ثبت نام کرده اند .

نخستین سامانه کشوری کارت اهدا عضو به نشانی ehda.center در رودسر استان گیلان با حضور وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد و اولین فردی هم که در این مراسم اقدام به گرفتن این کارت کرد، دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی دولت تدبیر و امید بود.

متخصصان علوم پزشکی اعلام کرده اند که اعضای اصلی بدن بیماران مرگ مغزی شامل قلب ، ریه ها ، کبد ، روده ها ، لوزالمعده و کلیه ها و همچنین بعضی از بافت های بدن از جمله پوست ، قرنیه ، تاندون ، غضروف ، استخوان و دریچه قلب قابل اهدا و پیوند است .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: