کد خبر: ۱۴۹۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 23
سازمان جهانی بهداشت در نخستین گزارش جهانی‌اش درباره این عفونت ویروسی گفت که میلیون‌ها نفر از این مبتلایان در معرض پیشرفت به بیماری مزمن کبد، سرطان و مرگ زودرس قرار دارند و اقدام فوری برای آزمایش و درمان این افراد ضروری است.
شفا آنلاین:سازمان جهانی بهداشت این هفته اعلام کرد شمار افرادی که به علت هپاتیت می‌میرند، در حال افزایش است و اغلب ۳۲۵ میلیون نفری که به عفونت با ویروس هپاتیت دچار هستند، از عفونتشان بی‌خبر و به داروهای بالقوه نجات‌بخش برای این بیماری دسترسی ندارند.

به گزارش شفا آنلاین:سازمان جهانی بهداشت <world Health Organization>در نخستین گزارش جهانی‌اش درباره این عفونت ویروسی گفت که میلیون‌ها نفر از این مبتلایان در معرض پیشرفت به بیماری مزمن کبد، سرطان و مرگ زودرس قرار دارند و اقدام فوری برای آزمایش و درمان این افراد ضروری است.

مارگرت چن، رئیس سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای گفت: «هپاتیت ویروسی یک چالش عمده بهداشت عمومی است که نیاز به پاسخی فوری دارد.» ۳۲۵ میلیون مورد عفونت با ویروس هپاتیت B یا هپاتیت C - دو نوع اصلی از ۵ نوع هپاتیت ویروسی و مسئول ۹۵ درصد مرگ‌های ناشی از بیماری- گزارش شده‌اند.
عفونت با ویروس هپاتیت B نیاز به درمان دارویی طولانی مدت دارد و سازمان جهانی بهداشت داروی تنوفویر- یک داروی ضدویروسی ژنریک که برای درمان HIV هم به کار می‌رود- برای این منظور توصیه می‌کند.
هپاتیت C را می‌تواند به طور نسبتا سریع علاج کرد، اما داروی مورد استفاده برای بسیاری بیماران بسیار گران‌قیمت است.
تقاضاها برای کاهش قیمت این داروها رو به افزایش است، به خصوص تقاضا از شرکت داروسازی گیلئاد ساینسز که برخی از موثرترین داروها برای هپایت را می‌سازد بیشتر شده و این شرکت گام‌های برای دادن تخفیف و ایجاد برنامه‌های دسترسی به داروها برداشته است.
ازجمله این اقدامات اجازه دادن به شرکت‌های داروسازی هندی برای تولید گونه‌های ارزان‌قیمت این داروها برای توزیع در کشورهای درحال‌توسعه است.
گاتفرید هیرنشال، رئیس بخش برنامه HIV و هپاتیت جهانی گفت سازمان جهانی بهداشت در حال همکاری با دولت‌ها، داروسازان و شرکت‌های تشخیصی برای بهبود دسترسی بیماران به درمان‌ها است.
او گفت: «بیشتر کشورها دسترسی به خدمات تشخیصی و درمانی هپاتیت را برای نیازمندان فراهم کرده‌اند- به طوری که امکان کاهش هزینه‌های یک تست تشخیصی به کمتر از یک دلار و هزینه درمان علاج بخش برای هپاتیتC به زیر ۲۰۰ دلار ایجاد شده است. اما داده‌های به روشنی بیانگر وضعیت اضطراری در این مورد است که باید مورد توجه قرار گیرد و کمبودهای باقیمانده در تشخیص و درمان برطرف شود.»
راکل پک از اتحادیه جهانی هپاتیت دراین‌باره گفت: «در حال حاضر میلیون‌ها مرد، زن و کودک با عفونت با این ویروس‌های سرطان‌زا زندگی می‌کنند و این در حالی است که واکسن‌های پیشگیری‌کننده برای هپاتیت B و درمان علاج بخش برای هپاتیت C در دسترس است. ما باید از این گزارش برای ترغیب یک رویکرد بهداشت عمومی استفاده کنیم تا اقدامات تشخیصی و درمانی در مقیاس لازم انجام شود و به‌این‌ترتیب همه این افراد فرصت زندگی سالم را پیدا کنند.»
سازمان جهانی بهداشت می‌گوید ازجمله موارد موفقیت کشورها در مبارزه با هپاتیت‌های ویروسی به این‌ها می‌توان اشاره کرد:
 چین در سال ۲۰۱۵ توانست به پوشش بالای ۹۶درصد تلقیح دوز هنگام تولد واکسن ویروس هپاتیت B دست پیدا کند و در رساندن به شیوع کمتر از یک‌درصد هپاتیت B در کودکان زیر پنج سال برسد.
 مغولستان در برنامه ملی بهداشتی‌اش که ۹۸درصد جمعیت را پوشش می‌دهد، دسترسی به داروهای هپاتیت B و C را بهبود بخشید.
 در مصر رقابت در بازار باعث کاهش هزینه درمان علاج بخش سه‌ماهه هپاتیت C از ۹۰۰ دلار به کمتر از ۲۰۰ دلار در سال ۲۰۱۶ شد.
هپاتیت ویروسی در سال ۲۰۱۵ باعث مرگ 34/1 میلیون نفر شد، تلفاتی که قابل‌مقایسه با تلفات ناشی از سل و HIV/ایدز است؛ اما به گفته سازمان جهانی بهداشت درحالی‌که مرگ‌های ناشی از سل و ایدز در حال کاهش است، مرگ‌های ناشی از هپاتیت در حال افزایش است و از سال ۲۰۰۰ تاکنون ۲۲ درصد بالا رفته است.
حدود 75/1 میلیون فرد از موارد عفونت تازه با ویروس هپاتیت C در سال ۲۰۱۵ رخ داد و به‌این‌ترتیب شمار مبتلایان به این ویروس به ۷۱ میلیون نفر رسید و کارشناسان می‌گویند اعمال پزشکی غیر ایمن و تزریق مواد مخدر علل اصلی این عفونت‌ها هستند.
بر اساس این گزارش سازمان جهانی بهداشت شمار موارد تازه عفونت با ویروس هپاتیت B، تا حدی به علت ایمن‌سازی ۸۴ درصد نوزادان متولدشده در سال ۲۰۱۵ با واکسن ضد این ویروس، در حال کاهش است.
انواع هپاتیت ویروس
هپاتیت ویروسی به علت پنج نوع ویروس A,B,C,D, E ایجاد می‌شوند.
برخی از ویروس‌های هپاتیت (هپاتیت ‌B,C,D) از طریق تماس با مایعات بدنی شامل خون منتقل می‌شوند و ویروس‌های دیگر (هپاتیت A و هپاتیت E) از طریق آب و غذای آلوده سرایت می‌کنند.
در برخی از نقاط جهان، ازجمله مناطقی در آفریقا و اقیانوسیه غربی عفونت به با ویروس‌های هپاتیت B و سی بیش‌ازحد شایع است.سپید
منبع: Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: