کد خبر: ۱۴۹۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۸ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 22
شفاآنلاین :آئین ویژه تجلیل از خدمات 60 ساله دکتر بهروز برومند،پدرنفرولوژی ایران -ازسوی بنیاد بخارا با حضور چهره های سرشناس علمی، پزشکی و سیاسی از جمله مهندس اکبر ترکان-مشاوررئیس جمهوری- دکتر علی نوبخت حقیقی-رئیس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس- دکتر ایرج فاضل-رئیس جامعه جراحان ایران-حجت الاسلام سید مصطفی محقق داماد وجمعی ازبزرگان جامعه پزشکی و بیماران این نفرولوژیست برگزار شد.
 «بهروز برومند» پدر علم نفرولوژی ایران، به‌عنوان یکی از سرشناس‌ترین چهره‌های علمی در مراسم «شب‌های بخارا» معرفی شد.  شب دکتر «برومند» در حالی در کانون زبان فارسی برگزار شد که برخی از چهره‌های سرشناس علمی کشور از خاطراتی که با ایشان داشتند، روایت کردند. همه آنها تأکید کردند که هر چه از مهارت‌های پزشکی، اخلاقی و انسانی «بنیانگذار بیماری‌های کلیوی کشور»، بگویند کم است.



به گزارش اختصاصی خبرنگار شفاآنلاین ،
درابتدای این نکوداشت که شامگاه چهارشنبه برگزار شد، علی دهباشی روزنامه نگار، ادب پژوه، سردبیر مجله بخارا و همچنین برگزار کننده مراسم تجلیل از چهره های سرشناس کشور تحت عنوان شب های بخارا به بیان توضیحاتی پرداخت.درادامه حجت الاسلام سید مصطفی محقق داماد از برگزاری مراسم بزرگداشت شب های بخارا به عنوان پاسدار چهره های سرشناس وخادم کشور یاد کرد و گفت: پزشکان به خود افتخار کنید که دست خدا از آستین شما بیرون می آید و شفای الهی به دست شما انجام می شود و این افتخاری بس بزرگ است.

وی ادامه داد: امروز برای بزرگداشت مردی گرد هم آمده ایم که هم معلم است و هم طبیب .ضمن اینکه بزرگانی در طب به شاگردی ایشان افتخار دارند و آنانکه شفا یشان را در طبابت دکتر برومند و ید الهی را در دست او دیده اند به اخلاق نیک وی اذعان داشته اند.

وی تأکید کرد: امروز پزشکان ایرانی افتخار معالجه، درمان و ریشه کن کردن بسیاری از بیماری ها را دارند و محصول کار شان هیچ گاه فراموش نخواهد شد که یکی ازآنها بی تردید پروفسور بهروز برومند است.

دکتر ایرج فاضل، رئیس مجمع انجمن های پزشکی نیزدرسخنانی از بنیاد بخارا تشکر کرد که از بزرگان کشور با نوعی ژرف اندیشی و عقلانیت تقدیر می کنند.

وی ادامه داد: بزرگداشت ها فقط به دلیل ستایش جایگاه علمی نیست بلکه به دلیل ستایش شخصیت و اخلاق و جایگاه اجتماعی نیز می باشد.

 رئیس جامعه جراحان کشور از دکتر بهروز برومند به عنوان چهره ای شناخته شده در علم پزشکی کشور و اخلاق یاد کرد و گفت: اولین ویژگی وی معلم خوب بودن است و بسیاری از متخصصین و بزرگان به شاگردی  در محضر ایشان افتخار می کنند.

وی گفت: یکی از شاخصه های اخلاقی دکتر برومند انسان دوستی است و تخصص وی که نفرولوژی است در ارتباط با محرومترین و بدترین بیماری هایی است که در پزشکی وجود دارد.

وزیر اسبق بهداشت و درمان افزود: در زمانی که این بزرگوار و همکاران شان درمان بیماری های کلیوی را شروع کردند امکانات امروزه مانند دیالیز و پیوند نبود و این عزیزان به دلیل انگیزه بالای انسانی یکی از محروم ترین گروه های بیماران را انتخاب کردند و در آن رشته متخصص شدند.

وزیر سابق علوم بیان کرد:گاهی عنوان می شود که ایرانی های بسیاری در ناسا وامثال این مراکز کار می کنند.اما من نمی دانم که آیا ما باید به این مسئله افتخار کنیم یا اینکه حسرت بخوریم که چرا این افراد را در کشور خودمان نداریم و این افراد چه مشکلی دارند که به کشور خود بر نمی گردند و نبوغ و انگیزه های خود را صرف مملکت شان نمی کنند.ازسوی دیگر  از آنها جواب می شنویم که در کشور امکانات کافی  نیست .حال سوال من این است که مگر وقتی که دکتر برومند به کشور آمد امکانات بود؟

وی ادامه داد: او آمد و امکانات را ایجاد کرد و این کار بزرگی است و هر امکاناتی که نبود را در کشور ایجاد کرد و این فرد یکی از بزرگ مردان کشور است . امروز هم به دلیل همین همت عالی بسیاری از دوستان و متخصصین به او پیوسته اند و به همین جهت وضع بیماران کلیوی نسبت به دیگر بیماران خاص  بهتر است.

وی اظهار کرد:وقتی که پیوند کلیه را در کشور شروع کردیم اولین نفرولوژیستی که با آغوش باز از این اقدام استقبال و کمک کرد آن هم در شرایطی که در بهبوهه جنگ بودیم و بسیاری از افراد فکر می کردند که این کار ضروری نیست این مرد بزرگ کمک کرد و پیوند کلیه در کشور پا گرفت.

دکتر فاضل خاطر نشان کرد:من کمتر کسی را دیدم که اینقدر نسبت به کشور خود حساس، علاقمند و مسئول باشد. اگر کسی جایی مقاله ای در مورد کشور بنویسد دکتر برومند به درستی و به سرعت پاسخ می دهد و مردی است که پای حرف خود می ایستد و به هیچ عنوان اعوجاج نداشته و در این دوران انسان هایی این گونه استوار کمیابند.

وی تصریح کرد: ایشان یکی از اعضای فرهنگستان علوم پزشکی بودند و هستند و همچنین یکی از پایه گذاران و اداره کنندگان انجمن نفرولوژی ایران و همچنین عضویت در هیأت مدیره بسیاری از انجمن های پر اهمیت بین المللی و خاور میانه را به عهده داشتند که با خدمات ارایه شده توسط این استاد ،ایران ازخدمات بسیار زیادی بهره برده است.ضمن اینکه نام ایران در مجامع جهانی به واسطه حضور موثرو گسترده این قبیل اساتید همواره بلند آوازه بوده است.

دکتر علی نوبخت حقیقی- رئیس کیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی- نیزدرسخنانی گفت: از افتخارات من است که شاگرد پروفسور برومند بودم و حدود 40 سال است که محضر ایشان را درک می کنم.

وی افزود: ایشان بنیانگذار دانش نوین کلیه هستند و انجمن جهانی کلیه، سال گذشته دکتر برومند را به عنوان پیشگام علم نفرولوژی نه فقط در ایران ، بلکه در منطقه برگزیدکه مایه افتخاراست.

وی بیان کرد: استاد برومند به ما می آموخت که فقط نباید علم طب بیاموزیم  چراکه موضوع طب، انسان است. ولی این انسان روحی نیز دارد که آن هم نیازمندی هایی دارد و اگر مسائل اجتماعی بیمار را نبینید طبیب نیستید.

دکتر نوبخت تأکید کرد: استاد می گفتند حکیم به کسی می توان اطلاق کرد که انسان را با تمام پیچیدگی هایش بشناسد و ابعاد مختلف وی را در کنار هم بگذارد تا بتواند درمان کند. و من بارها می دیدم که ایشان خم می شدند و کفش بیمار را جلوی تخت برای پوشیدن جفت می کردند و اینگونه درس انسانیت به ما می آموختند.

دکتر نوبخت تصریح کرد: من نمی دانم از کدام جایگاه، صفت و خصوصیت های انسانی ،اخلاقی و پزشکی استاد برومند برای شما بگویم. از اینکه پدر علم نفرولوژی ایران است، یا اینکه بنیانگذار علم بیماری های کلیه درکشور است. کسی است که دیالیز را به داخل کشور آورد و یا کسی که صدها انسان را تربیت کرد یا درباره از خود گذشتگی های ایشان بگویم . به کرات دیده ام وقتی ایشان از آمریکا می آمد با درد کمر چمدان هایی پر از دارو را می آورد و رایگان بین بیماران توزیع می کرد و در یک جمله استاد برومند پای هر کاری در راستای خدمت به مردم ایستاده است.

وی اظهارداشت: «دکتر برومند کسی است که علم دیالیز را به کشور آورد و صدها انسان را برای تشخیص بیماری‌های کلیوی تربیت کرد. ایشان حتی زمین پدری‌شان را که ارزش آن 5 میلیارد تومان است برای ساخت بیمارستان وقف کردند. همچنین دو مدرسه در مناطق محروم کشور تأسیس کردند.»دکتر  نوبخت  در ادامه گفت:  ایشان همیشه به ما می‌گفتند سلامت بهترین مخلوق الهی در دست شماست. شما اگر مسائل اجتماعی را نبینید انسانیت را درک نکرده اید.این فوق تخصص نفرولوژی، افزود: با وجود اینکه بسیاری از پزشکان در شرایط حساس کشور را ترک کردند و به واشنگتن دی سی مهاجرت کردند اما دکتر برومند همیشه وطن خود را بر همه چیز ترجیح دادند.او با اشاره به اینکه دکتر برومند برای تدریس بسیاری از دانشگاه‌ها دستمزد دریافت نمی‌کند، گفت: زمــــــانی که امام خمینی(ره) در بهمن 57 سخنرانی می‌کردند، دکتر در حال بخیه زدن یک بیمار بودند. وقتی امام می‌فرمودند که من دولت تعیین می‌کنم و من تو دهن دولت می‌زنم، ایشان مدام می‌گفتند، باریک الله.رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزود: دکتر برومند توانست میان طب نفرولوژی ایران و امریکا ارتباط برقرار کند. دانشجویان را به امریکا برای تحصیل می‌فرستاد تا تخصص‌های لازم را فراگیرند و به ایران بازگردند.در ادامه دکتر «ایرج فاضل»، با اشاره به اینکه دکتر برومند از نظر آزادی خواهی چیزی کم ندارد، گفت: وجود چنین انسان‌هایی در دنیا بی‌نظیر است. ایشان اسوه ارزشمندی برای شاگردانشان هستند و آرزوی ما این بود که همیشه فرهنگستان بزرگداشتی برای رشادت‌ها و تلاش‌های ایشان برگزار کند که این اقدام محقق شد.این فوق تخصص جراحی عروق، افزود: بعید می دانم انسان‌هایی به وسعت فکر دکتر برومند در مجموعه پزشکی وجود داشته باشد و امیدوارم دانشجویان رشته پزشکی بتوانند از وجود ایشان بهره لازم را ببرند.دکتر «محمد علی موحد»، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، بیان کرد: اگر نگاهی به گذشته‌های دور داشته باشیم مشاهده می‌کنیم، همیشه پزشکان راهگشای ما بودند. نمونه بارز آن هم دکتر برومند است که در رشته پزشکی انگشت نما است.

دکتر «احمد جلیلی»، رئیس انجمن روانپزشکی کشور هم درباره دکتربرومند گفت: وقتی خانواده بیمار نتوانستند دارو‌های مورد نیاز را پیدا کنند، دیدم دکتر با وجود یخبندان در خیابان‌ها به دنبال دارو است. دکتر برومند فردی است که زندگی خود را صرف ملت ایران کرده است.

نخستین برد تخصصی نفرولوژی در خاورمیانه
دکتر «بهروز برومند»،که آخرین سخنران این مراسم، گفت: فردی هستم که که افتخار درمان حضرت آیت‌الله «مرعشی نجفی» را داشتم.ایشان در بیمارستان بستری بودند و گفتند من دکتر برومند را به‌عنوان سر دکتر خودم انتخاب کردم چون او مصدقیه.پدر علم نفرولوژی ایران درباره شروع علاقه‌اش به علم پزشکی افزود: پیشرفتم را مدیون زحمات مادر و پدرم هستم. زمانی که کودک بودم، آتش‌سوزی ای در منطقه قادی کلاه اتفاق افتاد. آن زمان پدرم به‌عنوان رئیس انجمن شهر دفتر خود را برای کمک‌رسانی به سوختگان قرار داده بود. از همان موقع که چهره خشنود بچه‌های بهبود پیدا کرده را دیدم، تصمیم گرفتم پزشکی بخوانم.او گفت: دکتر مهدی آذر یکی از بزرگترین استادهای من است که از ایشان چیزهای زیادی آموختم. با اینکه دانشجوی بازیگوشی بودم اما تمام درس‌های ایشان را به خاطر دارم.دکتر برومند با تأکید بر اینکه با افتخار اعلام می‌کنم در این 40 تا 50 سال طبابت، دو تا سه سال حقوق دریافت کردم، بیان کرد: بعد از اینکه 2 سال ممنوع الخروج بودم به امریکا رفتم و توانستم برد نفرولوژی را به‌عنوان نخستین نفر در خاورمیانه کسب کنم.عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی، افزود: یکی از دلمشغولی‌های من همیشه این بود که چطور خارجی‌ها به ما اهانت می‌کنند و افتخارات ما را می‌دزدند. بنابراین چندین مقاله در جواب سایت‌هایی که ابن سینا و زکریای رازی را غیر ایرانی اعلام کردند، نوشتم.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
زهرا ميرحسيني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
0
3
درود
شب دكتر برومند .شب يك طبيب نبود شب يك مبارز و يك ايراني بود در عرصه هاي مختلف زندگي .شب دكتر برومند درس استقامت و تلاش به انسان مي اموخت كه بايد سرمشق هر ايراني در هر جايگاهي در اجتماع باشد.
حاجیکلایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
0
3
پروفسور برومند، پزشکی سیاست مدار که علاوه بر داشتن مرام و مسلک سیاسی درست، از شرافت پزشکی اش در تمام دوران عمر پربرکتش صیانت و پاسداری نمود و ثابت کرد که اخلاق در حرفه او از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
به قول بزرگی شاید بهترین پاداش برای یک چنین بزرگ مردی همان آرامش وجدان باشد که ایشان از آن برخوردار شده است.
عمر پربارتان دراز و سایه پرخیرتان مستدام باد.
همکار مطب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
0
1
استاد دکتر برومند ؛ پزشکی که مصالح بیمار و مصالح دانشجویان پزشکی برایشان از هر چیزی با اهمیت تر بوده و هست و بارها شاهد آن بودیم که چگونه به خاطر مصالح بیمار از جان و دل مایه گذاشته اند .
یادم می آید که حدودا بیست سال پیش یکی از دانشجویان پزشکی پس از فارغ التحصیلی در مقطع پزشکی عمومی مقاله ایی را برای درج در یکی از مجلات پزشکی با افتخار آورده بود که به دکتر نشان دهد دکتر برومند فرمودند که فردا بیایید تا پاسخ تان را بدهم شب رسیدم منزل آن را خواهم خواند ودکتر برومندعلیرغم تمام خستگی روزانه و کارهای متعددی که در طی شبانه روز دارند همان دیر وقت شب این مقاله را خوانده و تصحیح کرده بودند و فردای آن روزکه ایشان مراجعه کردند ؛ دیدند که این مقاله سرتاسر با خط قرمز از بالا تا پایین تصحیح گردیده است کم مانده بود اشک ش سرازیر شود دکتر فرمودند پسرم بهتر است مطالعات خود را بیشتر کنید و بلافاصله آخرین مقالاتی را که تهیه کرده بودند و دقیقا هفته پیش از آن خودشان داشتند مطالعه میکردند به ایشان داده و گفتند برو بخوان و بیا با هم بحث کنیم. هر زمان دیگری که این پزشک عمومی را میدیدیم از دکتر برومند درخواست آخرین مطالب را داشت چون همه میدانستند که دکتر برومند زودتر از همه جوانان دور و بر مقالات جدید و به روز را خوانده اند و اینکه هیچ وقت هم ابایی از این ندارند که حتی از یک دانشجوی سال یک سوال کنند که نظر تو در باره این مطلب یا این بیمار چیست . از این دست اخلاق های حرفه ایی و انسانی بسیار در ایشان دیده ایم و خاطرات بسیاری در طول این سالیان با برخوردها ی این چنینی با همکاران برای بهتر شدن توان علمی و عملی و با بیماران برای بهبود بیشترشان دیده ایم از جمله اینکه بیمارانی که بستری هستند و اشتها کافی برای غذا خوردن ندارند دکتر با شوخی و خنده خودشان قاشق قاشق غذا به بیمار میدهند و رفتارهای نیکو دیگری که از حوصله و زمان این صفحه بیشتر است . با آرزوی آنکه همیشه سلامت و پیروز باشند و در خدمت بیماران دردمند .
مراسم بزرگداشت ایشان با استقبال بی نظیر پزشکان گرامی و شرافتمند پرستاران ارجمند و یاری رسان به بیماران و هنرمندان بسیار شریف و بیماران عزیزی که از جان و دل دکتر برومند را دوست دارند برگزارشد بیمارانی که بر روی صندلی چرخدار چهار ساعت مراسم را با ذوق وشوق دنبال کردند وحتی برخی روی زمین نشسته برنامه را دیدند و دوستدارانی که ساعت ها به دلیل آنکه حتی یک صندلی خالی نبود روی پا ایستاده مراسم را دیدند . اینها همه نشان از آن دارد که پزشکی شریف و انسان را؛ مردم سپاسگزار ما چگونه قدردانی میکنند .
آبتین جنت سرشت
|
Canada
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
0
1
تا کور شود هر آن که نتواند دید....
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: