کد خبر: ۱۴۹۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 21
دکترمحمد هادیزاده درگفتگوبا شفاآنلاین تشریح کرد:
شفاآنلاین:استاد یار مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وجراح پستان،به رایج ترین سوالات درباره جراحی سینه،عمل های زیبایی و موارد مشابه پاسخ داد.
درادامه گفتگوی اختصاصی شفاآنلاین بادکتردکترمحمد هادیزاده را می خوانید.
چه افرادی  کاندیدای مناسبی ( اندیکاسیون ) برای انجام جراحی پروتز سینه هستند ؟

عدم تناسب سایز سینه با اندام های دیگر بدن فرد ، ( یعنی سایز سینه کوچک تر از حد معمول باشد ، که این موضوع ناشی از عدم رشد در بلوغ است . در مواردی هم به دلیل آتروفی ] تحلیل رفتن [ که به دنبال شیر دهی و رژیم های لاغری اتفاق می افتد . ) از بیشترین اندیکاسیون های جراحی پروتز سینه هستند .  در مواردی که پروتز گذاری به علت آتروفی باشد ، در صورتی که با افتادگی سینه همراه باشد ، انجام لیفت سینه همزمان با پروتز سینه ، توسیه می شود .
البته در مواردی که سایز سینه ها خیلی کوچک نیست ، اما باز هم باعث عدم تناسب اندام در فرد شده است ، برای زیبایی بیشتر انجام جراحی پروتز سینه ، توصیه می گردد .
پروتز سینه برای ساخت پستان ، در مواردی که نقص مادرزادی در یک سینه وجود دارد نیز کاربرد دارد .
همچنین در مواردی که سرطان سینه منجر به برداشتن کامل سینه شده است  و یا در مواردی که بخواهیم سینه را تخلیه کنیم و برای حفظ ظاهر سینه ، از پروتز سینه به عنوان جایگزین استفاده خواهیم کرد .   
 از چه سنی می توان جراحی پروتز سینه انجام داد ؟
از سن 20 سالگی به بعد ، در صورت تایید سلامتی ، انجام جراحی پروتز سینه ، مانعی ندارد .
    تا چه موقع درد ناشی از جراحی پروتز سینه ادامه خواهد داشت ؟
معمولاً 3 تا 7 روز بسته به میزان تحمل درد در فرد ، در برخی موارد تا دو هفته پس از جراحی ، درد ادامه دارد ، زیرا هنگامی که دست را حرکت دهیم ، عضله ی پکتورال را تکان می دهیم ، درد بروز می کند ، اما پس از یک ماه حتی با لمس و یا فشار بر روی پروتز ، امکان درد وجود ندارد .
 آیا پس از گذاشتن پروتز سینه امکان  بارداری وجود دارد ؟
پروتز سینه ، هیچ گونه ممنوعیتی را برای بارداری ایجاد نمی کند و ارتباطی با یکدیگر ندارند .
 آیا پروتز سینه برای شیردهی مشکلی ایجاد می کند ؟
به دلیل اینکه معمولاً پروتز سینه را زیر عضله قرار می دهیم ، مشکلی را پیش نمی آورد ، البته این که سایز سینه پس از شیردهی تا چه حد تغییر کند و بزرگ تر بشود و پس از پایان دوره شیردهی به همان فرم اولیه برگردد ، به میزان بزرگ شدن و مدت دوره شیردهی و میزان آتروفی بستگی دارد و این گونه نخواهد بود که ، از هر نوع پروتز که استفاده کرده ایم به همان فرم اولیه ی قبل از شیردهی بازگردد.
پروتز سینه را در کدام محل ها می توان قرار داد ؟
پروتز سینه را در سه مح ل می توان قرار داد : 1. زیر عضله ی سینه ای ( عضله پکتورالیس ) 2. روی عضله سینه ای 3. زیر فاشیا
هر سه حالت بر اساس سن اندیکاسیون متفاوت است . در بانوان جوان که نسج سینه ندارند ، بیشتر پروتز را زیر عضله قرار می دهیم .
روی عضله در بانوانی که نسج سینه دارند وقصد داریم تا پتوز ( افتادگی ) سینه را بدون جراحی لیفت سینه برطرف کنیم و این که بخواهیم فرم کلی سینه کمی حالت افتاده داشته باشد و همچنین نخواهیم سایز سینه را خیلی افزایش بدهیم ، پروتز را روی عضله یا زیر فاشیای عضله قرار می دهیم .
چند نوع پروتز سینه مورد استفاده قرار می گیرد ؟
به طور کلی از نظر فرم پروتز ها دو نوع هستند : پروتز های گرد ، پروتز های اشکی شکل یا آناتومیکال
از پروتز های آناتومیکال بیشتر در افراد سن بالا استفاده می شود ، زیرا فرم طبیعی سینه حفظ می شود .
جنس خارجی پروتز ها از سیلیکون است ، به دلیل آن که بدن تحمل این ماده را دارد و آن را دفع نمی کند .
داخل پروتز ها نیز در گذشته با آب نمک پر می شد و در حال حاضر کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و بیشتر پروتز ها را با ژل پر می کنند ، تا حالت طبیعی از نظر لمس داشته باشد . البته برای این که پروتز سینه از هر لحاظ حالت طبیعی داشته باشد ، به تبحر و مهارت جراح و همچنین نوع عمل بستگی دارد ، تا در آینده در هنگام لمس نرمال باشد و پروتز کمتر لمس بشود و حالت طبیعی داشته باشد .
چند نوع برش برای جا گذاری پروتز ها وجود دارد ؟
چهار نوع برش برای قرار دادن پروتز سینه داریم :
1.برش ناف ، که به صورت لاپراسکوپی است و در ایران کمتر انجام می شود .
 2. دور هاله سینه ، برای بانوانی که سینه دچار افتادگی نشده باشد ، همچنین قصد شیردهی نداشته باشند .
 3. برش زیر چین سینه ، بهترین نوع برش می باشد و کمترین اسکار ناشی از جراحی را خواهد داشت و پس از گذشت نهایت دو سال اثر اسکار نیز از بین می رود . 4. برش زیر بغل ، به دلیل نوع فرهنگ ما و نوع لباس پوشیدن بانوان و بالا بردن و حرکات دست ، اسکار برش دیده خواهد شد ، کمتر استفاده می گردد .
آیا اشعه  UV  و حمام آفتاب پروتز سینه را تحت تاثیر قرار می دهد ؟
اینکه در معرض نور خورشید قرار بگیرید و در اصطلاح حمام آفتاب بگیرید ، مشکلی را برای پروتز ایجاد نمی کند ، اما استفاده از دستگاه های برنزه کننده  ( سولاریوم ) توصیه نمی شود و ممکن است پروتز را تحت تاثیر قرار بدهد .
آیا امکان پارگی پروتز وجود دارد ؟
به دنبال شایعه ای که یک شرکت هواپیمایی به دلیل منافع شخصی ( مرخصی های مکرر اعضای تیم خود برای انجام جراحی پروتز سینه ) در رابطه با ترکیدن پروتز سینه در هواپیما ، این سوال را برای بانوان به وجود  آورده که آیا ممکن است پروتز دچار پارگی یا ترکیدن شود ؟ باید توضیح داد که هنگامی که فضای مورد نیاز برای قرار گیری پروتز در سینه ایجاد می گردد ، کمی هوا دور پروتز موجود است ، اما در طی روز های اولیه به طور کامل جذب می گردد و پروتز سینه جزو بدن می شود و نه تنها در در هواپیما بلکه در هر ارتفاعی ، در ساختار پروتز تغییری به وجود نمی آید . فرد می تواند در نهایت بعد از گذشت 48 ساعت از جراحی سوار هواپیما بشود .
لازم به ذکر است اگر قرار باشد ضربه ای باعث پارگی پروتز شود ، یقیناً قفسه سینه را نیز دچار آسیب خواهد کرد .
آیا ممکن است پروتز سینه باعث ابتلا به سرطان سینه شود ؟
در ابتدا باید گفت ، پروتز هایی که در ایران مورد استفاده قرار می گیرد ، همه مورد تایید سازمان FDA  و CA است و در بیشتر موارد نیز پروتز زیر عضله قرار می گیرد ارتباطی با نسج سینه ندارد و حتی اگر در زیر نسج هم قرار داشته باشد ، به دلیل این که به دور آن کپسول تشکیل می شود ، سرطان سینه به دنبال جراحی پروتز سینه گزارش نشده است .
چه زمان باید پروتز تعویض شود ؟ آیا نیازی به تعویض پروتز هست ؟
در کتاب هایی که 10 تا 20 سال گذشته نوشته شده بود ، الزام تعویض پروتز توصیه می شد ، اما پروتز هایی که در حال حاضر استفاده می شود ، فرم و قوام پروتز ها ممکن است بعد از گذشت ده تا پانزده سال ، کمی تغییر کند و در صورت تمایل می توان آن را تعویض کرد ، ولی الزامی برای تعویض پروتز ها وجود ندارد .
پس از جراحی پروتز سینه چه موقع می توان ورزش را شروع کرد ؟
به دلیل این که معمولاً پروتز را زیر عضله قرار می دهیم ، حرکات ورزشی سنگین مربوط به دست را انجام ندهید ، ولی پیاده روی آهسته را از هفته دوم می توانید آغاز کنید ولی ، حرکات سنگین دست که ممکن است باعث ایجاد فشار بشود ، را از ماه دوم خیلی سبک و آهسته شروع کنید .
آیا بزرگ کردن نسج سینه به وسیله فیلر ها ( ژل ) توصیه می شود ؟
تزریق ژل و فیلر ها ، درون سینه به هیچ عنوان توصیه نمی گردد ، زیرا این فیلر ها لا به لای نسج سینه قرار می گیرند و ممکن است عوارضی را برای نسج سینه به همراه داشته باشند ، علاوه بر این ، به علت جاذبه زمین ممکن است ناقرینگی نیز ایجاد شود و در کل این عمل از نظر علمی توصیه نمی شود .
تزریق چربی در سینه در چه مواردی انجام می شود ؟
تزریق چربی در سیبه با هدف بزرگ کردن سینه و افزایش زیبای آن ، عملی غیر علمی می باشد ، زیرا ممکن است در سینه گلوله گلوله شود و به صورت توده های سفت و بهم چسبیده در آمده و موجب شود تا در تشخیص سرطان سینه اختلال به وجود آید و تشخیص سرطان سینه به تعویق بیفتد . در ضمن باید گفت که تزریق چربی در پستان به خودی خود منجر به بروز سرطان نخواهد شد .

در افرادی که به دنبال درمان سرطان پستان ، به منظور برداشتن توده بخشی از سینه برداشته شده و ظاهر پستان را دچار نقص کرده ، برای پر کردن این فرورفتگی و جبران این عارضه می توان از تزریق چربی در پستان کمک گرفت . در ترمیم و بازسازی مواردی که کل سینه برداشته شده باشد ، در فرآیند بازسازی برای افزایش قطر پوست پستان و ایجاد سینه ی جدید نیز میتوان چربی تزریق کرد .  در غیر این صورت ، به هیچ منظور دیگری تزریق چربی در سینه توصیه نمی گردد .
چگونه جراح پروتز سینه را انتخاب کنیم ؟

متخصصین جراحی پلاستیک و جراحی عمومی می توانند جراحی پروتز سینه را انجام دهند ، اما بهتر آن است تا جراحی که انتخاب می کنید ، فلوشیپ های فوق تخصصی جراحی پستان باشد که تجربه ایشان در این زمینه بیشتر است ، زیرا احتمال بروز عارضه ناشی از جراحی کاهش می یابد و همچنین با مهارت و تجربه جراح پستان امکان کاهش احساس پروتز در موقع لمس نیز کمتر است .
dr-hadizadeh.ir
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: