کد خبر: ۱۴۹۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 20
دروئت ۶۳ ساله، مرد سبیلوی خودداری است که سازنده بویلر است، درحالی‌که در تختخوابش در بیمارستان لاپاز در مادرید دراز کشیده بود، گفت:‌«ما نمی‌دانیم چه رخ خواهد داد، اما باید شانسمان را آزمایش کنیم.» کارکنان بیمارستان سعی می‌کنند با گفتن اینکه «پیوند عضو هر روز در اسپانیا انجام می‌شود»، به او اطمینان دهند.
شفا آنلاین:خوان بنیتو دروئت تازه دریافته است که زندگی‌اش ممکن است در آستانه تغییر باشد.
او در چند ساعت آینده به خاطر نظام پیشگامی پیوند اعضا که اسپانیا در ۲۵ سال گذشته ایجاد کرده است، کلیه‌ای سالم دریافت خواهد کرد.


به گزارش شفا آنلاین:دروئت ۶۳ ساله، مرد سبیلوی خودداری است که سازنده بویلر است، درحالی‌که در تختخوابش در بیمارستان لاپاز در مادرید دراز کشیده بود، گفت:‌«ما نمی‌دانیم چه رخ خواهد داد، اما باید شانسمان را آزمایش کنیم.» کارکنان بیمارستان سعی می‌کنند با گفتن اینکه «پیوند عضو هر روز در اسپانیا انجام می‌شود»، به او اطمینان دهند.

بر اساس آمار سازمان ملی پیوند (ONT) وابسته به وزارت بهداشت اسپانیا، پزشکان در این کشور سال پیش ۴۸۱۸ پیوند عضو شامل ۲۹۹۴ پیوند کلیه انجام داده‌اند.
این امر به این معناست که به ازای هر یک میلیون نفر ساکنان این کشور، 4/43 دهنده عضو وجود داشته است که یک رکورد جهانی شمرده می‌شود. این رقم نسبت به 2/40 اهداکننده به ازای هر میلیون در سال ۲۰۱۵ افزایش نشان می‌دهد.

در مقام مقایسه در سال ۲۰۱۵ به ازای هر میلیون نفر از ساکنان در ایالات‌متحده 2/28 اهداکننده، در فرانسه 1/28 نفر و در آلمان 9/10 نفر بوده است.

جرونیما، همسر دروئت که ۶۰ ساله است، با دو فرزند بزرگسال‌شان در کنار تخت او نشسته است. اکنون او رویای سفری با کشتی تفریحی به همراه همسرش را در سر دارد، رویایی که تا هنگامی‌که او هر شب برای تصفیه خونش به ماشین دیالیز کلیه ۱۵ کیلوی متصل است، ناممکن جلوه می‌کرد.

پیوند زدن زندگی
عمل پیوند حدود چهار ساعت و نیم به طول می‌انجامد.
جراحان برشی ۱۵ سانتی‌متری در شکم دروئت ایجاد می‌کند تا کلیه‌ای سالم که شب قبل از زنی مرده به دست آمده بود، به بدن او پیوند بزنند.
رافائل متسناز، بنیان‌گذار ONT می‌گوید پس‌ازاینکه بیماران پیوندی «شروع به وزن گرفتن دوباره می‌کنند، سلامتشان بهبود می‌یابد. گویی که ما زندگی را به آنان پیوند می‌زنیم.» ماتسانز بر عملکرد یک سیستم اهدای عضو و پیوند تمرکزیافته و کارآمد نظارت می‌کند که در پرتغال و کرواسی شبیه‌سازی شده است و الهام‌بخش کشورهای دیگر اروپایی بوده است.
هر بیمارستان یک هماهنگ‌کننده پیوند دارد که معمولا یک دکتر یا پرستار است که متخصص مراقبت‌های ویژه است و مسئول شناسایی بیماران در معرض خطر حمله قلبی یا مرگ مغزی است. در هردوی این موقعیت‌ها کلیه، کبد، ریه، لوزالمعده و گاهی حتی قلب هنوز می‌توانند کار کنند و قابل پیوند زدن هستند. موارد اهدای عضو به‌سرعت به ONT گزارش می‌شود که جستجو برای بهترین فرد منطبق را از فهرست انتظار عضو را انجام می‌دهد.

اگر بیمار در مکان دوری قرار داشته باشد، یک دستگاه خنک‌کننده حاوی عضو پیوندی که درون کابین خلبان قرار داده می‌شود، تا عضو را به‌وسیله هواپیما ارسال کرد.

این عملیات در سیستم بهداشت عمومی اسپانیا رایگان است و بدون افشای نام دهنده انجام می‌گیرد و برای جلوگیری از قاچاق اعضا فقط در دسترس ساکنان کشور است.

متمرکز کردن پیوند اعضا
ماری‌شارلوت بوسو از بخش اخلاق سازمان جهانی بهداشت می‌گوید:‌«آنچه باعث متفاوت شدن این سیستم می‌شود، سازمان‌دهی آن است. وجود این شبکه، این مرکزیت کلید موفقیت آن است.» او می‌افزاید: «فقط حدود ۱۰ درصد بیماران نیازمند پیوند در سراسر جهان عضو اهدایی دریافت می‌کنند.» او توضیح می‌دهد: «این وضعیت به این معناست که ۹۰ درصد این بیماران درحالی‌که در فهرست انتظار قرار دارند، می‌میرند.» فقط ۴ تا ۶ درصد بیماران در اسپانیا در سال ۲۰۱۶ هنگامی‌که در فهرست انتظار برای دریافت یک عضو حیاتی - کبد، قلب یا ریه- بودند، جان خود را از دست داده‌اند.

رومن گارسیا، کاستیلو ۸۵ ساله، تکنسین پیشین تلویزیون ۱۳ ماه دیالیز شد تا آنکه در سال ۲۰۱۰ کلیه پیوندی دریافت کرد. او قبلا سه بار در هفته به بیمارستان می‌رفت و سه ساعت و نیم به ماشین دیالیز متصل بود. کاستیلو می‌گوید: «پیوند کلیه زندگی را دوباره به من بازگرداند.» او اکنون فقط برای جلوگیری از رد کلیه پیوندی باید قرص بخورد.

همدلی و احترام
ماتسانز می‌گوید راز دیگر موفقیت سیستم اسپانیایی در تعلیم دادن نیروها و برقراری ارتباطات است. ONT از هنگام پایه‌گذاری‌اش در سال ۱۹۸۹ بیش از ۱۸هزار هماهنگ‌کننده را تعلیم داده است که کارشان اعلام کردن خبر مرگ شخص به بستگان او و به آرامی قانع کردن آنان برای موافقت با اهدای اعضایشان است.

در قوانین اسپانیا فرض بر این است نیاز به رضایت افراد برای برداشت اعضایشان پس از مرگشان برطرف می‌شود، مگر اینکه قبلا به‌وضوح اعلام کرده باشند با اهدای اعضایشان مخالف‌اند. بااین‌وجود بستگان بیمار به‌طور نظام‌مندی طرف مشورت قرار می‌گیرند.

بلن استبانز، هماهنگ‌کننده پیوند در بیمارستان لاپاز مادرید دراین‌باره می‌گوید: «شما باید مقدار زیاد همدلی، حساسیت و احترام نشان دهید.»

کار هماهنگ‌کننده پیوند در فیلم برنده جایزه اسکار «همه‌چیز درباره مادرم» ساخته کارگردان اسپانیایی پدرو آلمودوار در سال ۱۹۹۹ به تصویر کشیده شده است. کارگردان برای تهیه فیلم با ONT مشورت کرده بود.سپید
منبع: AFP

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: