کد خبر: ۱۴۹۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 18
شبکه اطلاعات امنیت غذایی (FSIN) در گزارشش می‌گوید: «برخی از نواحی شمال شرق نیجریه، سومالی، سودان جنوبی و یمن با خطر شدید قحطی به علت منازعات مسلحانه، خشکسالی و سقوط اقتصاد کلان روبرو هستند.»
شفا آنلاین:یک گزارش جدید حاکی از آن است که بحران جهانی غذایی در سال ۲۰۱۶ به طور عمده‌ای بدتر شد و انتظار می‌رود که در سال ۲۰۱۷ نیز با افزایش خطر قحطی این بحران تشدید شود.

به گزارش شفا آنلاین:شبکه اطلاعات امنیت غذایی (FSIN) در گزارشش می‌گوید: «برخی از نواحی شمال شرق نیجریه، سومالی، سودان جنوبی و یمن با خطر شدید قحطی به علت منازعات مسلحانه، خشکسالی و سقوط اقتصاد کلان روبرو هستند.»
FSIN که سازمان غذای سازمان ملل، برنامه جهانی غذا و انستیتوی بین‌المللی پژوهش سیاست غذایی از ‌آن حمایت مالی می‌کنند، می‌گوید تقاضا برای کمک‌های بشردوستانه در این مناطق اوج گرفته است.
براساس گزارش FSIN ، ۱۰۸ میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ با سطح بحران ناامنی غذایی یا وضعیت بدتر از آن مواجه بودند که افزایش فراوانی را نسبت به رقم مشابه در سال پیش یعنی ۸۰ میلیون نفر نشان می‌دهد.
این شبکه از یک مقیاس پنج مرحله‌ای برای رده‌بندی ناامنی غذایی استفاده می‌کند که سطح سوم آن بحران، سطح چهارم آن وضعیت اضطراری و سطح پنجم آن قطحی/ فاجعه است.
اتارین کوسین، مدیر اجرایی برنامه غذای سازمان ملل می‌گوید: «این شمار بالا- دچار بودن بیش از ۱۰۰ میلیون نفر به ناامنی غذایی شدید، بیانگر وضعیتی بسیار نگران‌کننده است. این وضعیت ناشی از جنگ‌ها و منازعات و تغییرات اقلیمی است. گرسنگی به نوبه خود باعث تشدید بحران‌ می‌شود و ناپایداری و ناامنی بیشتری را ایجاد می‌کند. آن چه امروز چالشی برای امنیت غذایی است، فردا به چالشی برای کل امنیت بدل خواهد شد. ما باید به سرعت واکنش نشان دهیم- جهان باید هم اکنون عمل کند تا زندگی میلیون‌ها نفر را در آستانه قحطی قرار دارند، نجات دهد.»

این گزارش که روش‌شناسی‌های متعددی برای اندازه‌گیری در آن تلفیق شده است، بیانگر همکاری جدید و ابداعی میان اتحادیه اروپا و برنامه‌های کمک‌‌های بین‌المللی آمریکا (USAID)، موسسه‌های منطقه‌ای امنیت غذایی به همراه سازمان‌های وابسته به سازمان ملل مانند سازمان غذا و کشاورزی، برنامه جهانی غذا و صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) است.

در این گزارش آمده است: «ناامنی گسترده غذایی در سال ۲۰۱۷ احتمالا در عراق، سوریه (از جمله آوارگان سوری در کشورهای همسایه، مالاوی و زیمبابوه ادامه خواهد داشت.»

افزایش شدید شمار افراد دچار ناامنی غذایی نشان می‌دهد که مردم به علت معارضات و جنگ‌‌ها، قیمت فوق‌العاده زیاد غذا در بازارهای محلی در کشورهای مبتلا و شرایط بد آب‌وهوایی مانند خشکسالی و بی‌نظمی در ریزش باران در نتیجه پدیده ال نینو در تولید و دسترسی به غذا دچار اشکال هستند.
منبع: Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: