کد خبر: ۱۴۸۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 18
وقتی اوراق ارزی منتشر شود، ریسک ارزی ندارد و اگر این اوراق به دلار انتشار یابد، تنها نرخ هزینه آن، دلاری است و هزینه تأمین مالی شرکت‌ها را به شدت کاهش می‌یابد که امیدواریم امسال این موضوع به نتیجه برسد.

شفا مدیرعامل بورس تهران از برنامه‌ریزی برای انتشار اوراق ارزی خبر داد و گفت: 20 اوراق بدهی جدید در بورس تهران امسال عرضه می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین: حسن قالیباف اصل در نشست خبری دیروز  خود با خبرنگاران گفت: سال قبل جمع‌بندی ما این بود که فروش اوراق ارزی در بازار صورت گیرد اما مشکلاتی بر سر این موضوع وجود داشت؛ به نحوی که ریتینگ ارز یکی از موانع اصلی بود و البته مجوز از نهاد بازار مالی را نیز طلب می‌کرد به همین دلیل کار به کندی پیش رفت اما مذاکرات جدی با بانک مسقط انجام گرفته و آنها نیز با ۱۰ شرکت بزرگ بورس جلسه برگزار کردند ضمن اینکه مذاکراتی را نیز با سازمان برنامه و بودجه داشتند که امیدواریم این موضوع به سرانجام برسد.

وی ادامه داد: وقتی اوراق ارزی منتشر شود، ریسک ارزی ندارد و اگر این اوراق به دلار انتشار یابد، تنها نرخ هزینه آن، دلاری است و هزینه تأمین مالی شرکت‌ها را به شدت کاهش می‌یابد که امیدواریم امسال این موضوع به نتیجه برسد.

مدیرعامل بورس تهران افزود: یکی از روش‌هایی که می‌تواند هزینه تأمین مالی را در کشور کاهش دهد، همین انتشار اوراق مشارکت ارزی است که سال گذشته گزارش امکان‌سنجی آن تهیه و به سازمان بورس و وزارت اقتصاد ارائه شده است.

قالیباف اصل گفت: سال قبل پذیرش و عضویت مجدد بورس تهران در فدراسیون جهانی بورس‌ها نهایی شد که امیدواریم به سرانجام برسد، ضمن اینکه امسال ۲۰ اوراق بدهی را در بورس تهران عرضه خواهیم کرد که اوراق مشارکت و صکوک را هم شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: ارزش معاملات بورس تهران در سال ۹۵ به ۶۴ هزار میلیارد تومان رسید در حالی که سال قبل از آن این رقم ۵۶ هزار میلیارد تومان به ثبت رسید که حکایت از رشد چهار درصدی دارد؛ ضمن اینکه در این بازار فعالیت حقیقی‌ها زیاد بود و ۵۰ درصد معاملات به شرکت‌های حقیقی و ۵۰ درصد دیگر به شرکت‌های حقوقی اختصاص داشت.

مدیرعامل بورس تهران اظهار کرد: علیرغم اینکه درصد مالکیت سهامداران حقیقی ۲۰ درصد است، ولی فعالیت آنها برابر با معامله‌گران حقوقی است.

وی افزود: بازار بدهی سال گذشته از رشد مناسبی برخوردار بوده به نحوی که ارزش معاملات بازار بدهی به ۹۳۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته رسید در حالی که سال قبل از آن، این رقم ۸۷۰۰ میلیارد تومان ثبت شده بود.

قالیباف اصل ادامه داد: در انتهای سال، ارزش بازار بدهی در بورس تهران به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید که از رشد ۸ درصدی برخوردار بوده است؛ این در حالی است که راه‌اندازی معاملات آپشن در سال قبل سبب اتفاقات خوبی در بازار بورس شد، به نحوی که از آذر ماه سال گذشته تا انتهای سال قبل، چهار دارایی پایه بر روی معاملات آپشن تعریف شد که بر این اساس ۳۰ هزار میلیارد تومان قرارداد در همین سه ماه در بورس تهران معامله شد.

وی خاطرنشان کرد: سال ۹۵، سال شروع معاملات آپشن بود و اکنون برنامه توسعه این ابزار را در دستور کار داریم، به نحوی که دارایی پایه را به ۲۰ برسانیم و دسترسی آنلاین را به بازار اختیار معامله اضافه نماییم.

مدیرعامل بورس تهران گفت: در حوزه پذیرش نیز سال گذشته ۲۰ جلسه هیأت پذیرش برگزار شده و ۲۳ شرکت در بورس پذیرفته شده‌اند ضمن اینکه ۳۰ درصد کل معاملات سال گذشته برخط بوده و معامله‌گران برخط فعالیت‌های زیادی داشتند؛ همچنین اعطای کدهای معامله نیز ۲۰ درصد رشد داشت.

قالیباف اصل افزود: سال قبل شرکت‌های بورسی ۱۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه داشتند و اگرچه سال قبل از آن این افزایش سرمایه ۱۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسیده بود، اما توقف برخی نمادها علیرغم صدور مجوز تا سقف ۲۲ هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

وی تصریح کرد: ۱۰۵ شرکت کارگزاری عضو بورس هستند و در بورس تهران، ۱۶۱۷ ایستگاه کاری وجود دارد که در کنار این تعداد ایستگاه‌های معاملاتی، ۱۲۲ تالار در تهران و ۱۵۲ تالار در شهرستان‌ها فعال هستند.

مدیرعامل بورس تهران در ادامه به امضای توافقنامه‌هایی میان شرکت بورس تهران با بورس استانبول اشاره و خاطرنشان کرد: ۱۲ تفاهمنامه سال گذشته با بورس‌های دنیا از جمله یونان، ترکیه و مونیخ منعقد شده است، ضمن اینکه امیدواریم بتوانیم پذیرش شرکت‌های خارجی را در بورس داشته باشیم.

 


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: