کد خبر: ۱۴۸۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 17
در مبازه با قاچاق بخش‌های مختلفی در کشور درگیر هستند و آنگونه که از صحبت‌های متولیان مبارزه با این پدیده پیداست در این حوزه خلاء قانونی وجود ندارد و تنها نیاز این بخش بازنگری و به‌روز رسانی قوانین مربوطه است.
شفا آنلاین>اجتماعی>پدیده قاچاق؛ اتفاقی که همیشه نگران‌کننده بوده و اگر در حوزه سلامت و به‌ویژه دارو نفوذ پیدا کند نگرانی‌ها را دوچندان می‌کند. درحال حاضر متاسفانه کمتر حوزه‌ای در کشور را می‌توان پیدا کرد که از این آفت در امان مانده باشد. معضلی که بخش‌های مختلف اقتصاد را درگیر خود می‌کند و اگر بنا باشد با بخش‌نامه و ابلاغیه به مبارزه با آن رفت باید سال‌های سال منتظر ماند تا این مشکل ریشه‌کن شود.

به گزارش شفا آنلاین:البته در مبازه با قاچاق بخش‌های مختلفی در کشور درگیر هستند و آنگونه که از صحبت‌های متولیان مبارزه با این پدیده پیداست در این حوزه خلاء قانونی وجود ندارد و تنها نیاز این بخش بازنگری و به‌روز رسانی قوانین مربوطه است.

از سوی دیگر، مسئولان سازمان غذا و دارو و رئیس این سازمان هم که مسئولیت مستقیم تضمین سلامت دارویی کشور را برعهده دارند، از همه اصناف فعال در پروسه تامین و توزیع دارو در کشور دعوت می‌کنند تا در این راه، سازمان را همراهی کنند. رسول دیناروند در این باره گفته است: «بدون همکاری نمی‌توانیم به جایی برسیم و تمامی آنهایی که کسب‌وکار قانونی انجام می‌دهند باید به ما کمک کنند. البته فکر می‌کنیم به آخرهای کار رسیده‌ایم و با راه‌اندازی و اجرای سامانه ردیابی کالاهای سلامت‌محور، این پروسه تکمیل خواهد شد.»

حال اگر نگاهی کوتاه به بحران دارویی سال‌های گذشته داشته باشیم، می‌بینیم که در طول یکی دو سال اخیر اقدامات خوبی در این حوزه برای مبارزه با کمبود دارو و به تبع آن افزایش قاچاق این ماده حیاتی صورت گرفته است، اما گاه مشاهده می‌شود که تصمیم‌گیری‌های نابجا و در برخی موارد نگاه‌های نادرست به مقوله واردات قانونی دارو موجبات افزایش سطح قاچاق در این حوزه را فراهم‌ می‌آورد.

آن‌طور که ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در دیدار نوروزی اعضای این اتحادیه می‌گوید: «سال ۹۵، سال ماه عسل قاچاقچیان دارو بود و در این سال جوسازی بی‌سابقه‌ای علیه واردکنندگان دارو صورت گرفت و این صنف مظلوم واقع شد.» ریاحی افزود: «سال گذشته سال اصلا خوبی برای واردکنندگان دارو نبود به‌ویژه از نظر اقتصادی وجوه شرکت‌ها با تاخیر بسیار زیاد پرداخت شد و هنوز هم بخش عمده مطالبات پرداخت نشده است.»

او با گلایه از بی‌برنامه‌گی صورت گرفته در گذشته اظهار داشت: «سازمان غذا و دارو در سال گذشته به‌صورت روزمره سیاست‌هایش را تغییر داد و تاریخ مصرف بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها بسیار کم بود و به همین علت قادر به هیچ‌گونه برنامه‌ریزی نبودیم.»

در سال ۹۵ صدها میلیون دلار داروی قاچاق وارد کشور شد
رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با بیان اینکه در سال گذشته صدها میلیون دلار داروی قاچاق وارد کشور شد، اضافه کرد: «در همین حال در برخی موارد واردات دارو توسط شرکت‌های فوریتی به صورت نابجا انجام شد که باعث ایجاد مشکلات اقتصادی برای شرکت‌های واردکننده و ایجاد نگرانی برای نظام دارویی شد.»

ریاحی در ادامه گفت: «اتفاق بد دیگر که در سال قبل افتاد این بود که جوی بدی علیه واردکنندگان دارو ایجاد شد؛ آنقدر با واردکنندگان دارو بد بود که عین خلافکار با ما رفتار می‌کردند. کاش این افرادی که این جو را ایجاد کردند، نیت خیر داشتند اما مطمئن هستم که به‌دنبال منافع شخصی بودند‌. حتی تولید تحت لیسانس دارو را آن‌قدر بد جلوه دادند که به‌عنوان میانبر واردات مطرح شد؛ این درحالی است که هدف از تولید تحت لیسانس، انتقال دانش فنی است.»

او با انتقاد از عدم حمایت از واردکنندگان دارو در مواقع سخت و بحرانی، اضافه کرد: «بدتر آنکه کسی به‌ویژه وزارت بهداشت هم از ما در برابر این هجمه‌ها دفاع نکرد و این صنف خیلی مظلوم واقع شد. درحالی که از کل واردات دارو ۶۰ تا ۷۰ درصد موارد اصلا مشابه تولید داخل ندارد و مابقی هم داروهایی هستند که شاید مشابه تولید داخلی داشته باشند، اما از نظر فنی باید واردات آنها انجام شود.»

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با طرح این سوال که کدام واردکننده‌ای بدون مجوز دارو وارد کرده است؟ گفت: «پس چرا مسئولان از ما دفاع نکردند. شرکت‌های دارویی سلامتی می‌فروشند؛ بنابراین کار ما خداپسندانه و خدمت به مردم است، اما شرایط چند وقت اخیر واقعا قابل تحمل نبود.»
ریاحی با گریزی به اتفاقات گذشته و قول‌های داده شده برای همراهی با این صنف گفت: «آقای دکتر دیناروند دو سال پیش گفتند که سیاست این است که شرکت‌های دارویی در کشور داشته باشیم و دیگر بحث تولید و واردات مطرح نباشد، اما در عمل این اتفاق نیفتاده است به‌طوری که شرکت‌های بزرگ واردات واحدهای تولیدی هم دارند، اما مدام متهم می‌شوند.»

 ریاحی با تاکید بر ادامه اقدامات این اتحادیه در تامین اقلام دارویی مورد نیاز کشور تصریح کرد: «اجازه ندادیم هیچ‌وقت کمبودی در بازار دارو ایجاد شود و با توجه به عدم پرداخت مطالبات این کار را ادامه دادیم و بیماران یک روز بدون دارو نماندند. البته این صنف از شریف‌ترین اصناف است و بعید می‌دانم کسی به خاطر تغییر نرخ ارز داروی خودش را در گمرک نگه داشته باشد تا بیمار بدون دارو بماند.»

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با تاکید بر ادامه همراهی این اتحادیه در طرح تحول نظام سلامت، افزود: «هیچ‌کس بیشتر از ما از طرح تحول سلامت حمایت نکرد، ما با اقدامات خود قیمت‌ها را پایین آوردیم و در وصول مطالبات نیز همراهی زیادی داشته و داریم.» ریاحی با ابراز امیدواری برای بهبود شرایط واردات دارویی در سال پیش رو تاکید کرد: «قبلا پیش‌بینی کردیم که سال ۹۵ سال خوبی نخواهد بود و این پیش‌بینی محقق شد، اما درحال حاضر پیش‌بینی می‌کنیم که سال ۹۶ به مراتب سال بهتری خواهد بود.»

40درصد بازار دارو در اشغال قاچاقچیان
در سال 95 واردات به نحو قابل ملاحضه‌ای کاهش یافته و محدود شد و علت این امر ندادن مجوز از سوی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای ورادات قانونی بود. متاسفانه آمار مختلفی از قاچاق به کشور وجود دارد؛ طبق آمار رئیس سازمان سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مبلغ قاچاق 5/1 میلیارد دلار در سال است، اما طبق صحبت‌های مختلف رئیس سازمان غذا و دارو آمار قاچاق 250 تا 350 میلیون دلار در سال است.

طبق آمارنامه‌ها روند فروش عددی داروهای وارداتی از یک میلیارد و 580میلیون عدد در سال 92 به 842 میلیون عدد که تقریبا نصف رقم قبلی است کاهش پیدا کرده است. تولید داخل نیز در این مدت از 34میلیارد و 700میلیون ‌به 39میلیارد عدد در سال 93 رسیده و این رقم در سال 94 به 35میلیارد رسیده و کاهش پیدا می‌کند.

از این‌رو در طول این‌ سال‌ها واردات نصف شده و تولید داخل به نقطه ابتدایی بر‌می‌گردد؛ حال به نظر شما این کسری نیاز بازار از چه طریقی باید جبران شود؟ طبیعی است که قاچاق جایگزین این کمبود شده است. باید گفت که در این مدت مصرف نه‌تنها کمتر نشده بلکه به‌دلیل شروع طرح تحول نظام سلامت، شاهد افزایش مصرف نیز بوده‌ایم. بنابراین اگر این اعداد تبدیل به قیمت شود عددی در حدود 700میلیون دلار می‌شود. از طرف دیگر برخی سازمان‌های بیمه‌گر از جمله مسئولان بیمه سلامت و تامین اجتماعی اعلام کرده‌اند که مبلغی که برای بیمه برخی اقلام دارویی پرداخت شده، بیش‌از واردات مجاز و قانونی بوده است. بنابراین اگر این اعداد و ارقام را لحاظ کنیم 60درصد داروی وارداتی به کشور را واردکنندگان قانونی انجام داده‌اند و 40درصد از طریق قاچاق وارد چرخه مصرف شده است. بنابراین از مجموع این صحبت‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که این برهه زمانی ماه‌عسل قاچاقچیان دارو بوده است.

البته نکته‌ای که باید مدنظر قرار گیرد این است که به دنبال قاچاق شاهد شکل‌گیری شبکه‌هایی هستیم که سازمان پیدا کرده و قدرت می‌گیرند و در دراز مدت نمی‌توان با آنها مبارزه کرد. همچنین در این بین ممکن است داروهای تاریخ مصرف گذشته وارد چرخه شود و به‌دلیل عدم رعایت شرایط حمل از سوی قاچاقچیان امکان فساد این اقلام وجود دارد.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: